شماره ۳۵۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۹ مرداد
صفحه را ببند
آبله‌مرغان بالغین

|دکتر احمدرضا طاهری*| ابتلا به بیماری زونا در سالمندان و افراد بالای 50‌سال بیشتر شایع است.   بیماری زونا به آبله‌مرغان بالغین شهرت دارد و به‌طور معمول در افرادی رخ می‌دهد که سابقه آبله‌مرغان را در سال‌های گذشته داشته‌اند و این ویروس را به صورت نهفته در بدن دارند.  
بیماری زونا به دلیل فعال شدن دوباره ویروس«واریسلازوستر» که در سیستم عصبی بدن پنهان است ایجاد می‌شود.
ایجاد تاول‌های قرمز، دردناک و بیشتر در مسیر رشته‌های حسی، تب و لرز خفیف، احساس کسالت، تهوع، دل‌پیچه یا اسهال خفیف، درد روی قفسه سینه، صورت یا شکم بر حسب ناحیه‌ای که گرفتار شده است ازجمله علایم بارز بیماری زونا به شمار می‌رود.
استرس، افزایش‌سن، کاهش مقاومت بدن به علت وجود یک بیماری زمینه‌ای، استفاده از داروهای سرکوب‌کننده ایمنی یا ضدسرطان، جراحی یا تاباندن اشعه به بدن و لوسمی یا لنفوم ازجمله عوامل افزایش دهنده ابتلا به زونا است.
تشخیص زونا به‌طور معمول تا زمان بروز بثورات پوستی امکان‌پذیر نیست و پس از تشخیص درمان‌هایی که بیشتر خارش و درد را تا حد امکان کاهش می‌دهند در دستور کار قرار می‌گیرد.
افزایش سیستم ایمنی بدن و استفاده از مکمل‌های ویتامین C و B کمپلکس با تجویز پزشک می‌تواند از بروز این بیماری پیشگیری کند.
در صورت ابتلا به این بیماری ضمن مراجعه به پزشک متخصص، استفاده از محلول کالامین، حمام آب سرد، ضد عفونی تاول‌ها و اجتناب از دستکاری تاول‌ها راهکاری مناسب در بهبود بیماری به شمار می‌رود.
* عضو مرکز تحقیقات پوست و سالک دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 


تعداد بازدید :  82