شماره ۵۷۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
25 نفر بر اثر سوانح جاده‌ای به کام مرگ رفتند
جولان 18 ساعته مرگ در 11 جاده کشور

شهروند| 4 نقطه مختلف کشور در مدت 18 ساعت با صحنه‌های مرگباری روبه‌رو بود. تصادف‌های وحشتناکی که هرکدام کشته‌های زیادی داشت به‌طوری که  25 نفر 13 نفر از عصر روز یکشنبه قربانی سانحه‌های مختلف رانندگی شدند و جان خود را از دست دادند. کارشناسان مشغول بررسی و مشخص کردن علت اصلی این سوانح مرگبار هستند.
آتش‌سوزی مرگبار در مرند با 4 کشته
اولین حادثه تصادف ساعت   17:15 یکشنبه در کیلومتر 9 کمربندی مرند رخ داد. در این حادثه، تانکر سوخت با یک خاور و پژو 405 تصادف وحشتناکی کرد. درست پس از این تصادف بود که صدای انفجار و بعد از آن دود و شعله‌های آتش در آن منطقه به پا شد. تانکر سوخت آتش گرفته بود و این آتش‌سوزی به خودروهای دیگر هم سرایت کرد. آتش‌نشانان و بعد از آن امدادگران هلال‌احمر بلافاصله در محل حادثه حاضر شدند و شعله‌های آتش را خاموش کردند، ولی پایان این حادثه، مرگ دو سرنشین پژو و راننده خاور و یک نفر با هویت نامعلوم را در پی داشت. یک نفر نیز مجروح شد که بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. این درحالی است که در مورد راننده تانکر سوخت دو فرضیه وجود دارد؛ یکی این‌که وی پس از تصادف متواری شده است و دیگر این‌که وی در میان شعله‌های آتش به قدری سوخته که جسدش پیدا نشده است.
سرپرست جمعيت هلال‌احمر شهرستان مرند که در محل حضور یافته بود به «شهروند» گفت: «لحظه‌ای که این حادثه رخ داد، عوامل امداد و نجات هلال‌احمر، دود ناشی از آتش‌سوزی این تصادف را مشاهده کردند و بلافاصله 3خودروي امدادي – عملياتي اعم از آمبولانس - خودروي نجات و كاپرا به محل اعزام شدند و بلافاصله خودم شخصا در صحنه حاضر شدم و عمليات را با ديگر مسئولان امدادي شهرستان هدايت كرديم. وقتی در محل حضور یافتیم مشخص شد که بریدن ترمز یک تریلر و واژگونی تانکر سوخت گازوییل علت این حادثه وحشتناک بوده است.»
حبیب ذوالفقاري ادامه داد: «يكي از مصدومان حادثه توسط خودروي شخصي يكي از امدادگران حاضر در صحنه به بيمارستان آیت‌الله كوه‌كمري مرند اعزام شد و بقيه افراد توسط آمبولانس‌هاي هلال احمر، اورژانس، ارتش و شهرداري انتقال داده شدند. آن مصدوم نیز با‌ درصد بالاي سوختگی از بيمارستان كوه‌كمري به بیمارستان امام رضای تبریز اعزام شد. در این حادثه یکی از عوامل آتش‌نشانی نیز دچار سوختگی شد که پس از انجام اقدامات پیش‌بیمارستانی به بیمارستان مرند منتقل شد. در این حادثه علاوه بر نيروهاي عملياتي جمعيت هلال‌احمر اکیپ امداد آتش‌نشانی شهرستان جلفا و مرند، اورژانس، نیروهای ارتش پادگان ۳۲۱ شهید اشراف‌مرند، نیروی انتظامی، شهرداري و پليس‌راه حضور فعال داشتند.» ذوالفقاري در ادامه گفت: «کارشناس پليس‌راه مرند - تبریز در این مورد علت حادثه را عدم ناتوانی و سرعت بیش از حد راننده تریلر حامل گازوییل و سرازیری جاده و بريدگي ترمز و تركيدگي لاستيك تريلر اعلام کرد. اما در مورد راننده تریلر که می‌گویند به‌خاطر حمل غیرمجاز سوخت فرار کرده است، فرضیه‌ای وجود دارد که وی سوخته و جسدش پیدا نشده است، چون مسلما پس از چنین حادثه وحشتناکی راننده نمی‌تواند آن‌قدر سالم باشد که به راحتی فرار کند.»
3 علت حادثه کیلومتر 9 کمربندی مرند
حسن فرجی رئیس پلیس‌راه آذربایجان‌شرقی در مورد جزییات این تصادف مرگبار گفت: «ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه با نقص فنی و بی‌احتیاطی راننده تانکر علت تصادف بوده است. اما آیا تانکر مدل 54 باری حمل سوخت با استانداردها مطابقت دارد که از سوی مسئولان شرکت نفت برای این تانکر بارنامه حمل سوخت صادر شده است.»
فرجی در ادامه با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در آذربایجان‌شرقی گفت: «ناوگان باری استان به نسبت میانگین کشوری نیز فرسوده‌تر است و لزوم نوسازی ناوگان در کنار اعمال قانون و توجه به سلامت رانندگان می‌تواند امنیت جاده‌ها را افزایش دهد.»
در ادامه رئیس پلیس‌راه آذربایجان‌شرقی در مورد این حادثه دلخراش گفت: «یک نفر با سوختگی بیش از 85‌درصد به بیمارستان منتقل و یکی از عوامل آتش‌نشانی حاضر در صحنه نیز که دچار جراحت جزیی شده بود، به صورت سرپایی درمان شد.» رئیس پلیس‌راه آذربایجان‌شرقی علت اصلی این سانحه رانندگی را بی‌احتیاطی از جانب راننده تانکر به علت ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه با نقص فنی و بی‌مبالاتی شرکت نفت به علت صدور بارنامه و تحویل بار به وسیله نقلیه با نقص فنی عنوان کرد.
سرهنگ فرجی با بیان این‌که این تانکر مدل 54 است، گفت: «آیا صدور بارنامه حمل گازوییل برای وسیله‌ای با عمر 54سال، با استانداردها مطابقت دارد؟!» رئیس پلیس‌راه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که هم‌اکنون 8‌درصد ناوگان باری کشور در محورهای مواصلاتی آذربایجان‌شرقی تردد می‌کنند، از بالا بودن میانگین عمر بالای ناوگان حمل‌ونقل ترانزیتی در استان انتقاد کرد و گفت: «در حال حاضر 30‌هزار دستگاه کامیون بدون احتساب خودروهای عبوری و ترانزیتی از جاده‌ها، تحت پوشش آذربایجان‌شرقی است و 38‌هزار راننده بار در استان فعالیت می‌کنند.»
6 قاچاقچی قربانی یک تصادف
ساعت  21:47 روز یکشنبه یعنی درست 4 ساعت پس از حادثه مرگبار شهرستان مرند، تصادف دیگری در اصفهان رخ داد که در آن 6 نفر جان خود را از دست دادند. ماجرا از این قرار بود که 6قاچاقچی موادمخدر با یک خودروی پژو 405 قصد جابه‌جایی 82 کیلوگرم تریاک را داشتند که پس از تصادف با یک کامیون در جاده چوپانان شهرستان نایین در شرق استان اصفهان جان خود را از دست دادند. در این حادثه، 3 نفر دیگر هم مصدوم شدند. «غفور راستین»، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در مورد این حادثه گفت: «پس از اطلاع از وقوع این حادثه، یک واحد امدادی اورژانس پیش‌بیمارستانی 115 به همراه دو تکنیسین فوریت‌های پزشکی شهرستان نایین در محل حاضر شدند. در این حادثه 6نفر از سرنشینان خودروی پژو در دم جان خود را از دست داده بودند. همچنین 3 نفر دیگر هم مصدوم شدند که پس از ارایه خدمات اولیه درمانی به بیمارستان حشمتیه نایین منتقل شدند.» این درحالی است که صبح دیروز فرمانده انتظامي شهرستان نايين اعلام كرد: «۶ سرنشین خودروی پژو سوداگر مرگ بودند كه ۸۲كيلوگرم ترياك را به وسيله يك پژو ۴۰۵ در محور «چوپانان – خوروبيابانك» در استان اصفهان حمل مي‌كردند، در تصادف با يك كاميون، كشته شدند. ماموران در بازرسي از خودروي پژو، مقدار ۸۲ كيلوگرم ترياك كشف كردند.»
سرهنگ سوادكوهي گفت: «علت وقوع اين حادثه، سرعت بسيار زياد و غيرمجاز خودروي پژو و عدم توجه به جلو بوده است.»
مرگ دختران جوان پس از سقوط پراید به رودخانه فشم
حادثه بعدی ساعت 6 صبح دیروز رخ داد. در آن ساعت به امدادگران خبر رسید که یک پراید به رودخانه فشم سقوط کرده است. وقتی عوامل اورژانس در محل حاضر شدند با اجساد دو نفر از سرنشینان این خودرو روبه‌رو شدند. این خودرو 4 سرنشین داشت که 2 نفر آن جان خود را از دست دادند و ۲ نفر دیگر به‌شدت مجروح شدند. حسن عباسی سخنگوی اورژانس تهران گفت: «در پی وقوع این حادثه یکی از سرنشینان پراید در دم جان خود را از دست داد و یکی دیگر از سرنشینان نیز در رودخانه غرق شد. دو مجروح حادثه نیز از نواحی مختلف بدن دچار آسیب‌دیدگی شده بودند که بلافاصله اقدامات اولیه درمانی برای‌ آنها صورت گرفت و هر دو به بیمارستان امام‌حسین(ع) منتقل شدند. هر 4 سرنشین پراید دختران جوان حدودا 25ساله بودند.»
وی در رابطه با پیدا شدن جسد فردی که در رودخانه غرق شده بود، نیز گفت: «تیم‌های تجسس پس از چندین دقیقه جست‌وجو در رودخانه موفق شدند جسد این فرد را که به علت جراحات وارده و خفگی در آب جان خود را از دست داده بود در انتهای رودخانه پیدا کنند.»
واژگونی تراکتور در اسدآباد
ساعت 10:47  صبح دیروز بود که آخرین حادثه مرگبار پس از 18 ساعت رخ داد. یک خودروی تراکتور در مسیر امامزاده عبدالله اسدآباد واژگون شد و بعد از آن یک نفر کشته و2 نفر مصدوم شدند. این تراکتور 3 سرنشین داشت که یکی از آنها به دلیل شدت جراحات وارد شده جان خود را از دست داد.
مهدی بسطامی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اسدآباد در مورد این حادثه گفت: «این حادثه در ساعت 10:47 صبح روز دوشنبه رخ داد که پس از تماس مردم با 115 اورژانس اسدآباد، مأموران برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند که در این حادثه یکی از مصدومان بر اثر شدت جراحات وارده فوت و 2 نفر نیز مصدوم شدند.»
12 کشته در 7 جاده کشور
همچنین در  18 ساعت مرگبار برخورد یک پژو 405 با یک  پراید و یک کامیون در محور خاش - زاهدان، 4 کشته و 4 مصدوم بر جا گذاشت. این در حالی است که فرمانده انتظامی شهرستان بستان آباد از مرگ  دختر بچه
 2 ساله و مرد 68 ساله در اثر سوانح رانندگی در این شهرستان خبر داد .
تصادف در محور روانسر – پاوه هم  یک کشته و 5 زخمی بر جا گذاشت.این تصادف  در سه راهی جاده روستای برهان الدین در محور روانسر - پاوه بین دو خودروی سواری پیکان و پراید رخ داد.علت این تصادف انحراف به چپ سواری پیکان اعلام شد.
 بر اثر تصادف یک موتورسیکلت و کامیون در بلوار نواب صفوی شهر یزد زن و شوهر مسن که راکب و سرنشین موتورسیکلت بودند هم کشته شدند .
این در حالی است که  یک هیوندا با یک موتور سیکلت شامگاه یکشنبه  در مسیر خنج به قیر در حوالی روستای کهنویه در 20 کیلومتری شمال خنج با یکدیگر برخورد کردندو سرنشین  موتورسوار کشته شد.
رئیس پلیس راه خنج علت حادثه را انحراف به چپ سواری اعلام کرد.
برخورد دو خودروی سواری پیکان و پراید در جاده قصرشیرین به سرپل ذهاب یک کشته و سه مصدوم بر جا گذاشت.
واژگونی یک خودرو وانت بار نیسان در محور مهاباد به سردشت ، دو کشته و زخمی بر جا گذاشت .بر اثر این حادثه که شامگاه یکشنبه  در دو کیلومتری شهر خلیفان روی داد یک نفر از سرنشینان سایپا که جوانی سی ساله بود در راه انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد و راننده خودرو هم زخمی شد .سرگرد حسنعلی زاده فرمانده پلیس راه مهاباد - سردشت بی احتیاطی راننده ، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و تخطی از سرعت مطمئنه را علت این حادثه اعلام کرد.

 


تعداد بازدید :  913