شماره ۵۷۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
قاچاق گسترده برنج در آستانه فصل برداشت
آشفتگی بازار برنج با حمله دوباره دلال‌ها

شهروند| تکلیف واردات برنج خارجی امسال مشخص و شفاف‌سازی نشد. درست در شرایطی که واردات برنج از ‌سال 92 ممنوع اعلام شده است سیل واردات این کالای اساسی تا پایان‌ سال گذشته ادامه داشت. مسئولان وزارت کشاورزی در پاسخ به این تناقض اعلام کرده بودند واردات انجام شده مربوط به ثبت سفارش‌های ‌سال 92 است و در ‌سال 93 مجوز جدیدی صادر نشده است اما حالا با پایان‌ سال 93 و همزمان با آغاز فصل برداشت برنج داخلی دوباره زمزمه‌های واردات برنج به گوش می‌رسد. چند روز پیش رسانه‌های هندی به نقل از ‌ای کی گوپتا، مشاور نهاد توسعه صادرات محصولات کشاورزی هندوستان اعلام کرده بودند که نشانه‌هایی برای واردات برنج از سوی ایرانی‌ها دریافت کرده‌اند. این در شرایطی است که سهیل اسکندری معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو به ایسنا گفته است ثبت و سفارش واردات برنج هندی از سوی وزارت بازرگانی بوده است. این ماجرا درحالی اتفاق می‌افتد که محمود حجتی وزیر کشاورزی امسال بارها اعلام کرده است واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است. حجتی نه‌تنها بر ممنوعیت واردات تأکید کرده که گفته است با دریافت مابه‌التفاوت قیمت برنج خارجی و نرخ برنج ایرانی از تاجران، اجازه نمی‌دهد قیمت برنج خارجی ارزان‌تر از برنج ایرانی شود اما حالا نه‌تنها این اتفاق رخ نداده است که انجمن واردکنندگان برنج، از بازی تازه دلال‌ها در بازار برنج آن هم درست در آستانه فصل برداشت خبر می‌دهد. دبیر انجمن واردکنند‌گان برنج به تسنیم اعلام کرده است با کاهش ذخیره انبار دلال‌ها، قاچاق برنج به کشور افزایش داشته است و این میزان واردات غیرقانونی روزبه‌روز درحال گسترش است. مسیح کشاورز ادامه می‌دهد: واردات غیرقانونی برنج ‌سال‌جاری با محدود شدن ذخایر برنج وارداتی توسعه‌ یافته است به‌طوری که در اردیبهشت‌ماه گذشته حدود 30‌هزار تن برنج به کشو وارد شد.
برندهای سرشناس برنج در لیست واردکنندگان غیرقانونی
او همچنین به نقش برندهای سرشناس برنج در واردات غیرقانونی به کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: این کالا از طریق برند‌هایی که برای تداوم حیات خود با مشکل مواجه هستند و براساس استاندارد‌های مشخص به صورت
غیرقانونی اقدام به واردات بدون پرداخت حقوق گمرکی می‌کنند وارد می شود که به‌طور معمول این شرکت‌ها مشکل آلودگی ندارند. اما برخی از شرکت‌ها نیز به‌صورت موردی اقدام به واردات بدون استاندارد‌های مشخص می‌کنند که احتمال آلودگی محصول آنها زیاد است. کشاورز در ادامه به نامه شالیکاران به معاون اول رئیس‌جمهوری خبر داده و توضیح می‌دهد موضوع افزایش قاچاق را به اسحاق جهانگیری گزارش کرده‌اند و از او برای برخورد با قاچاقچیان کمک خواسته‌اند.
برنج خارجی در بورس کالا فروش نرفت
همزمان با بروز نابسامانی در بازار برنج، علاوه بر شالیکاران و کشاورزان، مصرف‌کنندگان نیز از سودجویی دلال‌ها در امان نمانده‌اند.
 مطابق با عرف هرساله بازار برنج، در ایام برداشت این محصول و افزایش عرضه، قیمت برنج ایرانی در بازار روند کاهشی را تجربه می‌کرد اما حالا برخلاف قاعده بازار و براساس آخرین گزارش‌های هفتگی بانک مرکزی، برنج در دسته کالاهایی قرار گرفته است که با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند.
 این درحالی است چندی پیش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران نیز اعلام کرده بود برای شفافیت نرخ برنج در بازار داخلی و جلوگیری از سودجویی دلال‌ها این محصول در بورس کالا عرضه می‌شود. بنا به اعلام روابط عمومی بورس کالا در هفته ابتدایی خرداد ماه‌سال جاری بیش از چهار‌هزار تن برنج تایلندی، ۳۸۰۰تن برنج هندوستانی و ۲۶۴۵ تن برنج ایرانی در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه شده است که البته بررسی جدول آمار معاملات تالار کشاورزی بورس کالا نشان می‌دهد که حتی یک کیلوگرم از برنج وارداتی فروش نرفته است و عمده عرضه‌ها مربوط به برنج ایرانی بوده است.

 


تعداد بازدید :  195