شماره ۵۷۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
کاهش جدی پیوند کلیه در کشور

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی از کاهش جدی پیوند کلیه انتقاد کرد و گفت: «پیوند کلیه در‌ سال ۹۳ نه‌تنها هیچ افزایشی نداشته بلکه حدود ۴۰۰ مورد چه در پیوند از مرگ مغزی  و چه در پیوند از زنده کمتر شده است.»
مصطفی قاسمی در توضیح بیشتر به فارس گفت: «متاسفانه عملکرد وزارت بهداشت طی یک‌سال گذشته در حوزه پیوند کلیه سوال‌برانگیز است به‌طوری که در‌ سال 1393 نه‌تنها هیچ افزایشی در پیوند کلیه نداشتیم بلکه حدود 400 مورد پیوند کلیه چه در مرگ مغزی و چه در پیوند از زنده کمتر بوده است. » او ادامه داد: «تعداد پیوند کلیه از مرگ مغزی در سال 93 دست‌کم به نسبت ‌سال قبل از آن 200 مورد کاهش داشته است. متولی پیوند از مرگ مغزی به‌طور مستقیم وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده و انجمن بیماران کلیوی دراین‌باره مسئولیتی ندارد.»
او درباره نصب آگهی‌های خرید و فروش کلیه نیز گفت: «نظارت بر نصب و درج آگهی و دیوارنویسی فروشندگان کلیه که در سطح معابر، خیابان‌ها و اطراف بیمارستان‌های کشور به شکل گسترده صورت می‌گیرد نیز به هیچ عنوان برعهده انجمن بیماران کلیوی نبوده و نیست. انجمن حمایت از بیماران کلیوی متولی حمایت اجتماعی از بیماران کلیوی است و زمانی که فردی برای فروش کلیه اقدام می‌کند همانند سایر ناهنجاری‌های اجتماعی به‌طور قطع باید سایر دستگاه‌ها و نهادهای دست‌اندرکار و دارای مسئولیت وارد شوند.»


تعداد بازدید :  76