شماره ۵۷۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
درباره نمایش «فهرست»
توازن میان تصویر و موسیقی

شهرام  مکری کارگردان

به نظر می‌رسد تازه‌ترین نمایش رضا ثروتی یعنی «فهرست» دارای مولفه‌های متعددی است که می‌تواند در جذابیت این اثر نزد مخاطب تاثیر بسزایی داشته باشد. اولین ویژگی این اثر آن است که نمایش، محصول کارگاه و بازی جوانانی است که کمتر در تئاتر آنها را دیده‌ایم یا برای اولین‌بار است که در وادی تئاتر فعالیت می‌کنند. به‌طوری که هرکدام از این جوانان به فراخور استعدادهای شخصی‌شان توانسته‌اند نقش‌های زیبایی را ارایه دهند. نکته بعدی که در کارهای رضا ثروتی به چشم می‌خورد بکارگیری تصاویر زیبا و بدیع است. ثروتی تقریبا در تمام نمایش‌های خود سعی می‌کند از گنجاندن تصاویر زیبا استفاده کند و به جذابیت اثر بیفزاید. در نمایش «فهرست» نیز ما با تصاویر زیبا و چشم‌نواز و درعین‌حال منسجمی روبه‌رو هستیم که با چیره‌دستی در کنار یکدیگر قرار گرفته و از نمایش، چشم‌انداز مطلوبی ارایه می‌دهد و به خوبی نشانگر آن است که ثروتی در مقام یک کارگردان تئاتر، گام‌های رو به جلویی را طی کرده است. صرف‌نظر از این نکات، در نمایش «فهرست» یک جور هماهنگی و توازن میان موسیقی و تصاویر به چشم می‌خورد که جذابیت اثر را نزد مخاطب دوچندان کرده است.
درونمایه نمایش «فهرست» حول محور مرگ می‌گردد و نشان می‌دهد که کارگردان نیز مانند همه آدم‌ها در مقاطع مختلف زندگی خود به مقوله مرگ می‌اندیشد یا مرگ‌هایی که برای اطرافیانش به دلایل مختلف رخ می‌دهد، او را بر آن داشته تا چنین موضوعی را دستمایه نمایش خود کند. اگرچه تصور می‌کنم اتفاقات و اصولا مرگ‌های زودرسی که در سال‌های اخیر در عالم هنر برای هنرمندان مختلف به وقوع پیوسته نیز در شکل‌گیری موضوع نمایش نزد کارگردان بی‌تاثیر نبوده است. در واقع، تم نمایش تامل‌برانگیز است و می‌تواند از جنبه‌های مختلفی، مخاطب را به فکر وادارد. با این تفاسیر، رضا ثروتی کارگردانی است که تا امروز تمام نمایش‌هایی که روی صحنه برده از جذابیت و مولفه‌های منحصربه‌فرد برخوردار بوده‌اند و به‌طور قطع «فهرست» از این قاعده مستثنی نخواهد بود. او کارگردان خوشنامی است که در طول این سال‌ها، نمایش‌های خوبی را روی صحنه برده و توانسته مخاطبان زیادی را به سمت این آثار جذب کند. روی این اصل است که بر این باورم نمایش «فهرست» نیز به تبع آثار گذشته می‌تواند نزد دوستداران تئاتر با اقبال خوبی مواجه شود، اگرچه نقدها و نظرات مثبت کسانی که این نمایش را در قالب تمرین‌های مکرر دیده‌اند نیز می‌تواند به مثابه شیوه نقل قول تبلیغاتی عمل کرده و نظر مخاطبان را به سمت این نمایش جلب کند.
نمایش «فهرست» به کارگردانی رضا ثروتی و تهیه‌کنندگی پیمان قدیمی از 17 خردادماه هر شب ساعت 21 در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.


تعداد بازدید :  191