شماره ۵۷۶ | ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد
صفحه را ببند
شکست، پیروزی، رکورد

شهروند| هفته جذاب ورزش ایران و جهان در بازه زمانی 9 تا 16 خرداد، کلی اتفاق ریز و درشت داشت؛ با کلی خوشحالی برای عده‌ای و ناراحتی و ناکامی برای گروهی دیگر. مرور این رویدادها خالی از لطف نیست.
برتری‌های ایرانی
59‌سال پیش در تاریخ 10 خرداد، یک مسابقه دوستانه بین تیم‌های فوتبال تهران و آنکارای ترکیه در ورزشگاه امجدیه برگزار شد و تیم آنکارا با نتیجه 2 بر یک تیم تهران را شکست داد. همچنین 57‌سال پیش در یک مسابقه دوستانه فوتبال تیم‌های ارتش شوروی و استقلال تهران برابر هم قرار گرفتند که ارتش شوروی موفق شد با نتیجه یک بر صفر تیم فوتبال استقلال تهران را شکست دهد.
رکورد یک بانو
در تاریخ 11 خرداد شاهد یک رکوردشکنی بزرگ بودیم. 45‌سال پیش در چنین روزی در رقابت‌های قهرمانی دوومیدانی شوروی نادجاتی چووا، پرتابگر اهل شوروی یک رکورد جهانی تازه در پرتاب وزنه بانوان به ثبت رساند. او وزنه را 19 متر و 72سانتی‌متر پرتاب کرد و به این ترتیب رکورد مارگیتا گویل را که در المپیک مکزیکو به‌دست آورده بود، 11سانتی متر افزایش داد.
تساوی در کاتماندو
26سال پیش در روز 12 خرداد، تیم‌ملی فوتبال ایران در سومین دیدار مرحله مقدماتی نهمین دوره جام ملت‌های آسیامقابل کره‌شمالی بدون گل متوقف شد. 40‌سال پیش در شب هفتم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی اروپا، داوید ریگرت، قهرمان جهان در دسته سنگین از شوروی با بلند کردن 385کیلوگرم وزنه در مجموع 2 حرکت،2 و نیم کیلوگرم رکورد جهانی را افزایش داد و قهرمان اروپا شد. رکورددار قبلی آندرون نیکولوف بلغاری بود. او در حرکت یک ضرب با 172کیلوگرم در دو ضرب با 212کیلو و 500گرم و در مجموع با 385کیلوگرم مدال طلای دسته میان سنگین را به دست آورد.
اولین بازی در جام‌جهانی
58سال پیش در روز 13 خرداد، فدراسیون دوومیدانی ایران اعلام کرد که در یکسال مربیگری کوچ مربی آمریکایی، 64رکورد دو و میدانی ایران شکسته شده است و آقایان باغبانباشی، پیمانی، زندی، شاهخوره، زندآسا و کمانه در تغییر رکوردهای ایران سهم بیشتری داشتند. 36سال پیش ایران در نخستین دیدار خود در جام‌جهانی 1978 آرژانتین مقابل تیم‌ملی هلند قرار گرفت و با نتیجه سه بر صفر شکست خورد.
این بار پیروزی
38سال پیش در روز 14 خرداد تیم‌ملی فوتبال ایران در نخستین مسابقه خود در ششمین دوره جام ملت‌های آسیا با نتیجه 2 بر صفر عراق را شکست داد.
اولین برنامه ورزشی
75سال پیش در روز 15 خرداد روز پخش برنامه ورزش بامدادی از رادیوی ایران آغاز شد. مهدی نیکخو یکی از استادان و کارشناسان ورزش ایران مسئولیت این برنامه را برعهده داشت. 70‌سال پیش، حبیب‌الله بلور از مشهد به تهران آمد و همچنین 43‌سال پیش، والری برومل قهرمان و رکورددار پرش ارتفاع جهان از شوروی در مسابقات قهرمانی شوروی با پرشی به اندازه 2متر و 23سانتی‌متر رکورددار پرش ارتفاع جهان شد.


تعداد بازدید :  284