شماره ۵۷۶ | ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد
صفحه را ببند
در مراسم «روز جهانی ام‌اس» اعلام شد:
بیشترین شیوع «ام‌اس» در میان جوانان، زنان و افراد تحصیلکرده
جهانگیری: معاونت زنان برای زنان مبتلا به « ام‌اس» کاری کند وزیر بهداشت: توانبخشی یکی از حلقه‌های مفقوده بیماری «ام‌اس» است

شهروند| بیماری ام‌اس در میان زنان، جوانان و افراد تحصیلکرده بالاترین شیوع را دارد. همین شیوع بالای ام اس در میان زنان هم سبب شد تا معاول اول رئیس‌جمهوری در مراسم روز جهانی «ام اس»، از معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درخواست کند تا نسبت به اشتغال زنان مبتلا به این بیماری اقدام کند. چرا که خیلی از آنها به دلیل این بیماری، شغل‌شان را از دست می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد، زنان 3 برابر مردان به ام اس مبتلا می‌شوند.
اسحاق جهانگیری که در این مراسم صحبت می‌کرد، با اشاره به این بیماری گفت: « متاسفانه این بیماری در بین جوانان بیشتر از بقیه افراد، در میان زنان بیشتر از مردان و بین افراد تحصیلکرده بیشتر از سایر افراد شیوع دارد. امیدواریم بتوانیم مشکلات بیماران خاص و به‌ویژه بیماران ام اس را با کمک دولت حل کنیم.» او نسبت به راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه و مراکز توانبخشی برای درمان بیماری ام اس ابراز امیدواری کرد و افزود: « تمام سعی دولت این است که از درد و مشکلات مردم کم کند. وزیر بهداشت با اراده‌ای قوی و با جدیت تمام در رفع مشکلات حوزه سلامت تلاش می‌کند. همه باید کمک کنیم تا خیران، مردم و دولت برای کمک به مشکلات سلامت و نیز بیماران ام اس توجه کنند.» جهانگیری با اشاره به شیوع بالای این بیماری در میان زنان گفت: « حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در این مراسم، می‌تواند بحث اشتغال بیماران ام اس را آسان کند چرا که شغل این بیماران پس از ابتلا به این بیماری به سرعت در معرض خطر قرار می‌گیرد.» به گفته او، با توجه به این‌که زنان بیش از 3 برابر مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند لازم است که این موضوع در معاونت زنان نهاد ریاست‌جمهوری مورد توجه ویژه قرار گیرد تا نحوه ارایه خدمات بهتر به این بیماران بررسی شود. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: «یک‌سال بعد از اجرای این طرح، شاهد افزایش رضایت و اعتماد عمومی مردم به دولت بوده‌ایم.»
حسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت هم در این مراسم صحبت‌هایی کرد. او توانبخشی را حلقه گمشده بیماری ام اس اعلام و بر ضرورت تعداد مراکز توانبخشی با کمک دولت و خیرین تأکید کرد.« تعداد مراکز توانبخشی در مجموعه وزارت بهداشت، بهزیستی و هلال‌احمر اندک است. یکی از سطوح درمان در تمام دنیا، توانبخشی است و ما هزینه‌های بسیار زیادی را از این بابت در نظام سلامت متحمل می‌شویم درحالی‌که این خدمت در اختیار مردم نیست و کسی که عمل جراحی انجام می‌دهد یا دچار معلولیت می‌شود، به این خدمات دسترسی ندارد.»
او گفت: «گاهی اوقات با کوچک‌ترین حادثه در یک لحظه فرد تمام زندگی خود را از دست می‌دهد و خوشحالیم که رئیس‌جمهوری به این مشکل مهم اجتماعی توجه ویژه دارند چرا که برای نخستین‌بار است که دغدغه مهم یک رئیس‌جمهوری سلامت مردم است.» هاشمی در ادامه با اشاره به سنگین بودن وظایف دولت و مجلس در حوزه سلامت، تأکید کرد: « در برخی زمینه‌ها مانند بیماری ام اس، سنگینی وظایف و مسئولیت‌ها بیشتر است. تاکنون اقدامات خوبی در زمینه سلامت انجام شده اما کافی نیست چرا که در زیرساخت‌ها کماکان مشکلات زیادی وجود دارد که به سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی نیاز دارد.»  وزیر بهداشت ادامه داد: «همچنین در بحث بیمه‌ها باید حمایت‌های لازم صورت گیرد تا آنها بتوانند به ارایه خدمات مطلوب به مردم بپردازند و به بیماران ارایه خدمت دهند. در کنار ضرورت کاهش مشکلات مربوط به زیرساخت و بیمه‌ها در بخش بیمارستان‌ها و دارو برای تحقق اهداف سلامت و خدمت بهتر به مردم به عزم ملی، همدلی و همراهی همه مسئولان اجرایی و نیز ایجاد فضای امید و مهربانی نیاز داریم.» وزیر بهداشت با اشاره به تلاش حداکثری مجموعه دولت برای انجام ماموریت‌ها و خدمت به مردم تأکید کرد: «عمده مشکلات موجود مربوط به منابع مالی است اما با این وجود دولت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد چرا که می‌داند هزینه‌های درمان، کمرشکن است و مردم با مشکلاتی در این زمینه
 روبه‌رو هستند.»


تعداد بازدید :  115