شماره ۵۷۶ | ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد
صفحه را ببند
مدیران خودروسازی که می‌آیند و می‌روند
مثلث صنعتی آقای وزیر

علی اکبرزاده| تغییرات مدیریتی و نظام عزل و نصب‌ها در ایران سبک و سیاق خاص خودش را دارد. توجه به مجموعه‌ای از ملاک‌ها، از سوابق گرفته تا نوع نگاه به مسائل سیاسی در انتخاب مدیران مجموعه‌های بزرگ نقش دارد. امضای احکام مدیریتی در ایران توسط مسئولان بالادستی که مملو است از القاب و تعارف‌هایی بی‌سابقه، آدمی را به این خیال می‌اندازد که پس از ورود این مدیر دیگر ممکن نیست اوضاع بد فلان مجموعه ادامه یابد و نابسامانی‌هایش حل نشود. اما همان‌طور که از قدیم من باب اقتصاد ایران می‌گفتند، هنوز بزرگترین مشکل کشور ما، مشکل مدیریت است. حضور افراد در سمت‌هایي که به آنان پیشنهاد می‌شود تنها با یک ترازو از سوی فرد سنجیده می‌شود که آن نیز، پیشرفت و یک پله ترقی کردن خود فرد است. حال آن‌که پیش از پذیرش یک مسئولیت حتی در کرسی‌های پایین و با زیرمجموعه‌هایی به تعداد انگشتان یک دست می‌طلبد تا آدمی از خود بپرسد، چقدر برای این صندلی ساخته شده و آیا توانایی هدایت مجموعه پیشنهادی را دارد یا خیر؟ بگذریم. جملات فوق مطلعی بود برای اشاره به خبر تغییر مدیریتی در شرکت خودروسازی سایپا، یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی کشور. پس از مدت‌ها زمزمه رفتن مدنی از سایپا به تحقق پیوست. در همین راستا طی تصمیمی از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، «مهدی جمالی» مدیرعامل جدید شرکت سایپا شد. در این انتصاب اما نکات بسیاری نهفته است که اشاره به آن همزمان با بحث واگذاری دو باشگاه بزرگ پایتخت به خودروسازان، خالی از لطف نیست. در خبرها آمده است «مهدی جمالی» با سابقه‌هايی صنعتی از شركت ليزينگ صنعت و معدن به‌عنوان آخرین محل حضور به سایپا آمده است. او پیش از این مدیر صندوق بازنشستگی کشور، معاون سازمان اتکا، رئیس هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند بوده است. نکته جالب درخصوص حضور جمالی در سایپا اما به سازمان گسترش بازمی‌گردد. سازمان گسترش که در حدود 3 دهه قبل بسیاری از مدیران صنعتی را به اقتصاد کشور تزریق کرده است، این بار نیز یکی ازحلقه‌های قدرتمند خود «جمالی» را به‌عنوان مدیر جدید سایپا معرفی کرد. سازمان گسترش و نوسازي صنایع ايران با مالکیت 17.3‌درصدی سهام سایپا همیشه نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب مدیر این شرکت داشته است. این‌بار نیز این سازمان مدیر سایپا را از قلب مثلثی قدیمی بیرون کشید. مثلث نوروززاده، ابریشمی و جمالی. ضلع اول این مثلث یعنی نوروززاده هم‌اکنون رئیس سازمان گسترش است که از خرداد ماه ‌سال پیش از سوی نعمت‌زاده وزیر صنعت به این کرسی رسید. او با مهدی جمالی در هیأت‌مدیره شرکت لیزینگ صنایع و معادن که شرکتی قدیمی و البته خصوصی در امر لیزینگ است، مشارکت دارد. در آن سوی ماجرا نیز سیدمحمدعلی سیدابریشمی رئیس شهرک‌های صنعتی کشور که از قدما و به نوعی صاحبان نفوذ در صنعت ایران است، حضور دارد. ضلع سوم این مثلث كه در شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند حضور دارد، نقش موثری در به قدرت رسیدن جمالی در سایپا داشته است. هرم سه‌گانه این 3 فرد صنعتی نقطه اشتراک دیگری هم دارد. حضور نوروززاده بیست‌ویکمین رئیس ایدرو در بانک صنعت و معدن موجب شد تا تصدی دو زيرمجموعه این بانک در سیطره دو ضلع دیگر این مثلث باشد. ابریشمی در لیزینگ آتیه دماوند و جمالی در آتیه الون که هر دو از شرکت‌های زیرمجموعه بانک صنعت و معدن هستند. نگاهی از بالا به این مثلث نشان می‌دهد باز هم وزیر کهنسال کابینه در این میان نقشی حیاتی داشته است. او که در خردادماه ‌سال گذشته نوروززاده را که سابقه حضور چندین دوره‌ای در مجلس را نیز دارد به جای شافعی به ایدرو آورد تا روند تغییر هر دو‌سال یک مدیر در این سازمان رعایت شود. سعید مدنی از جمله مدیران دولت پیش به نوعی  به دلیل عدم قرابت فکری با نعمت‌زاده، مجبور به ترک پست خود شد تا جمالی به‌عنوان فردی از حلقه یاران وزیر صنعت جانشین او شود. به نظر می‌رسد با قدرت گرفتن تیم صنعتی نعمت‌زاده در بنگاه‌های بزرگ و حساس، اموری نظیر باشگاهداری خودروسازان و دیگر سیاست‌های آقای وزیر با نظم بیشتری پیاده‌سازی شود.


تعداد بازدید :  460