شماره ۵۷۶ | ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد
صفحه را ببند
آیا بازیگر سنتوری به‌عنوان یکی از خوش‌تیپ‌ترین بازیگران جهان شناخته شده است؟
بهرام رادان و یک لیست عجیب و غریب

عیسی علوی | بهرام  رادان در یک رده‌بندی جهانی عنوان پنجمین بازیگر خوش‌قیافه و خوش‌پوش جهان را به دست آورده است. روز گذشته خبری با این عنوان روی خبرگزاری‌های مختلف قرار گرفت. خبر عجیبی است. به‌هرحال رخ دادن چنین اتفاقی برای مخاطبان عام سینما و دوستداران هر هنرمندی جذاب است و از طرفی تاکنون هیچ چهره‌ای از سینمای ایران حتی از نزدیکی چنین لیست‌هایی هم رد نشده است. اما این خبر به ظاهر جذاب که رسانه‌های متعددی هم آن را پوشش دادند با کمی اما و اگر مواجه بود. اول متن کامل خبر را بخوانید تا بعد برویم سراغ نکات جالبی که در این خبر وجود دارد:
«وب‌سایت تخصصی «Styllish» که در حوزه مد فعالیت می‌کند به تازگی در رده‌بندی باعنوان «خوش‌قیافه و خوش‌پوش‌‌ترین بازیگران مرد جهان»، به صورت تخصصی به انتخاب بهترین‌ها پرداخته است. این رسانه لاکچری آمریکایی، به صورت دقیق و با در نظر گرفتن بازیگران تمام دنیا پس از مدت‌ها پژوهش به انتخاب 10 نفر نهایی رسیده است. اما در لیست نهایی نماینده‌ای از ایران دیده می‌شود که در نوع خود کم‌سابقه به نظر می‌رسد. بهرام رادان، بازیگر مطرح سینمای ایران و برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر، در لیست نهایی 10 بازیگر خوش‌قیافه و خوش‌پوش ‌مرد جهان از نگاه این رسانه قرار گرفته است و از نگاه این سایت تخصصی به‌عنوان پنجمین بازیگر مرد جهان انتخاب شده است. «Styllish» در توصیف رادان نوشته است: «بهرام رادان بازیگر بین‌المللی ایرانی است. او هنگام تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه به صورت همزمان دوره‌های حرفه‌ای بازیگری را طی کرد و زمانی که بسیار جوان بود، اولین قرارداد رسمی‌اش در سینمای ایران را امضا کرد و به‌عنوان بازیگر نقش اصلی، در فیلم «شور عشق» بازی کرد. فیلمی که پس از اکرانش در ‌سال 2000 میلادی به موفقیتی بزرگ دست پیدا کرد و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران شد.» در لیست خوش‌قیافه و خوش‌پوش‌ترین بازیگران مرد جهان به انتخاب «Styllish»، بازیگران مطرحی همچون
هیو جکمن، آرجون رامپال، ویلیام لوی و جرارد باتلر در کنار بهرام رادان حضور دارند.
کدام لیست؟ کدام سایت؟
ابتدا برگردیم به 4‌ سال پیش. در هیاهوی ساخت سریال «قهوه تلخ» ناگهان خبر آمد که مهران مدیری به پاس یک عمر فعالیت‌های هنری و انسانی از دانشگاه لیبرتی آمریكا، دكترای افتخاری گرفته است. خبری که بلافاصله تبدیل به یک موج رسانه‌ای بزرگ شد و خیلی‌ها آن را افتخاری ملی دانستند و زبان به تمجید مدیری گشودند ولی چند روز بعد که آتش واکنش‌های اولیه خوابید کم‌کم زوایای دیگری از این دکترا مشخص شد، دانشگاهی که مدیری از آن دکترای افتخاری گرفته بود جدا از این‌که سایت معرفی نداشت حتی یک صفحه اطلاعاتی به زبان انگلیسی هم درباره این دانشگاه در ویکی پدیا وجود نداشت درحالی‌که تمام دانشگاه‌های معتبر جهان بلااستثنا در ویکی پدیا مدخل اطلاعاتی دارند. در کنار این شایعاتی هم درباره نحوه دریافت چنین دکترایی به وجود آمد که عملا دکترای مدیری را به یک شوخی تبدیل کرد. این نمونه را گفتیم تا برسیم به مورد بهرام رادان. خب بهرام رادان بدون‌شک از خوش چهره‌ترین و خوش‌قیافه‌ترین بازیگران سینمای ایران است و تا این‌جا کاملا همه چیز درست است. این اتفاق هم در صورت رخ دادن یک اتفاق بسیار مهم برای بازیگری و صنعت سینما در ایران محسوب می‌شود. پس به سراغ سایت نام برده شده رفتیم تا ببینیم این لیست10 نفره جدا از رادان و هیو جکمن، آرجون رامپال، ویلیام لوی و جرارد باتلر چه بازیگران دیگری را انتخاب کرده اما هر چه گشتیم نشانی از سایت پیدا نکردیم. موتورهای جست‌وجو را زیر و رو کردیم اما باز هم خبری نبود. با ترکیب کلمات «Styllish» و «Bahram Radan» جست‌وجو کردیم باز هم خبری نبود. این درحالی است که معمولی‌ترین سایت‌های مد هم حداقل در ده، دوازده صفحه اول موتورهای جست‌وجو لینک یا اثری از سایتشان وجود دارد اما از این سایت و این لیست اثری نبود که نبود. بعد به سراغ جست‌وجو با اسم دیگر بازیگران این لیست رفتیم اما باز هم چیزی پیدا نکردیم. نه‌تنها خبری مربوط به این لیست نبود بلکه حتی در هیچ کجا اسم بهرام رادان و بازیگری مثل هیو جکمن در هیچ لیستی در کنار هم قرار نداشت. لیستی که معلوم نیست با حضور ستاره‌های متعدد صنعت سینما و موسیقی در جهان چرا باید نام‌هایی چون هیو جکمن و جرالد باتلر در کنار یک مدل و بازیگر درجه چندم کوبایی به نام ویلیام لوی قرار بگیرد. نکته آخر هم این‌که در توضیح این سایت پیرامون بهرام رادان او را بازیگری بین‌المللی معرفی کرده درحالی‌که او حتی تا کنون نامزد یک جایزه معتبر بین‌المللی در زمینه بازیگری نشده است و درست است که در ایران بازیگر شناخته شده و محبوبی است اما این محبوبیت فقط داخلی است. نمونه بازیگر بین‌المللی می‌خواهید: پیمان معادی، نیکی کریمی و لیلا حاتمی. حالا دو سوال اصلی پیش می‌آید اول این‌که آیا رادان خودش خبر دارد که در چنین لیستی قرار گرفته؟ حداقل در شبکه‌های اجتماعی‌ای که با نام او فعالند هیچ نشانی از این اتفاق وجود ندارد و دوم این‌که اگر او خبر ندارد پس چطور می‌شود این‌قدر راحت درباره بازیگر سرشناسی چون رادان چنین اخباری به وجود بیاید و رسانه‌ها هم بدون هیچ تحقیقی آن را پوشش دهند؟

 


تعداد بازدید :  469