شماره ۵۷۶ | ۱۳۹۴ شنبه ۹ خرداد
صفحه را ببند
تولید جوراب هوشمند برای دیابتی‌ها

شهروند| آلمانی‌ها درصدد عرضه جوراب ویژه دیابتی‌ها به بازار هستند. افراد مبتلا به دیابت به دلیل آن‌که حس کمتری در پاهای خود نسبت به سایر اندام‌هایشان دارند، قادر نیستند به درستی تشخیص دهند که چه زمانی وزن خود را روی دو پا تقسیم کنند تا فشار کمتری به این عضو وارد شود.
 اما یک تولیدکننده آلمانی با همکاری پژوهشگران انستیتو تحقیقات «سیلیکات فرانهوفر» آلمان نوعی جوراب ویژه دیابتی‌ها تولید کرده‌اند که مجهز به حسگرهای فشار است. این حسگرها به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند که بهترین توزیع وزن بدن را روی دو پای خود انجام دهند.  این جوراب از دو لایه ساخته شده که از نوعی ماده سنتزی ریزمنفذدار تشکیل شده  است.
در فضای بین این دو لایه  فیلم سیلیکونی فشرده شده‌ای تعبیه شده است. هر دو روی این فیلم با 40 الکترود انعطاف‌پذیر عایق از جنس گرافن یا کربن سیاه پوشیده شده است. آزمایش‌های صورت گرفته با این جوراب خاص نشان می‌دهد هرگاه فشار روی نقطه‌ای از پا اعمال شود، سیلیکون موجود در آن نقطه فشرده شده و باریک‌تر می‌شود در نتیجه سطح آن نقطه افزایش می‌یابد.
در ادامه سیگنالی از حسگر موجود در جوراب به دستگاه الکترونیکی کوچکی که در بالای آن قرار دارد ارسال می‌شود که از آن نیز سیگنالی به تلفن همراه هوشمند فرد دیابتی فرستاده شده تا بیمار متوجه اعمال فشار بیش از حد به یک نقطه  از پای خود شود.
شرکت تولیدکننده اعلام کرده است درحال تهیه نسخه نهایی این جوراب است که قابلیت شست‌وشو نیز دارد.

 


تعداد بازدید :  164