شماره ۵۷۵ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
خبر

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:  اقدام جدی برای جمع‌آوری آب باران در تهران نشده است
شهروند| «امروز جهان با بحران آب مواجه است. درحالی‌که هنوز اقدام جدی برای جمع‌آوری آب باران در دوره‌های بارندگی در شهرهای خشک و نیمه‌خشک همچون تهران انجام نشده است»، بحران آب هر روز پررنگ و پررنگ‌تر می‌شود و این در شرایطی است که جای خالی اقداماتی که می‌تواند به کمرنگ شدن یا بهبود اوضاع منجر شود، کاملا قابل لمس است. دراین‌باره معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با تأکید بر این‌که هنوز اقدامی برای جمع آوری آب باران در دوره‌های بارندگی در شهرهایی همچون تهران نشده است، در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی چشم‌انداز شهرهای پایدار آینده ایران، گفت: کاهش سرانه آب تجدیدپذیر کشور به مرور زمان باعث فشار به آب‌های غیرتجدیدپذیر و در نتیجه، کاهش آب زیرزمینی می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست(پام)، محمد مجابی، ادامه داد: در گذشته نگاه یک‌طرفه‌ای به مباحث اقتصادی وجود داشت، به طوری که هر فعالیت تولیدی که با برداشت منابع طبیعی همراه بود، منجر به تخریب طبیعت می‌شد. زمانی که بهره‌برداری از طبیعت افزایش یافت، آلودگی زیست‌محیطی نیز
 به خاطر تولید بیشتر پسماندهای حاصل از بهره‌وری افزایش پیدا کرد. در نتیجه، در اواخر قرن بیستم با بحران‌های جدی زیست‌محیطی روبه‌رو شدیم. او گفت: برای کنترل این مسأله، حرکت‌های جدی همچون اجلاس جهانی زمین شکل گرفت که در آن دستیابی به توسعه پایدار مطرح بود. بعد از برگزاری این اجلاس، نگاه جامعه جهانی به محیط‌زیست از یک وجهه بهتری برخوردار شد و بهره‌برداری سبز مورد اهمیت قرار گرفت. مجابی با اشاره به این موضوع که بحران‌های متعددی در حوزه محیط‌زیست وجود دارد، گفت: امروز جهان با بحران آب مواجه است. درحالی‌که هنوز اقدام جدی برای جمع‌آوری آب باران در دوره‌های بارندگی در شهرهای خشک و نیمه‌خشک همچون تهران انجام نشده است. او با تأکید بر این مسأله که تولید محصولات صادراتی همچون پسته و هندوانه که به آب زیادی نیاز دارد، باید در کشور مدیریت شود، ادامه داد: کاهش سرانه آب تجدیدپذیر کشور به مرور زمان باعث فشار به آب‌های غیرتجدیدپذیر و در نتیجه، کاهش آب زیرزمینی می‌شود.

وزیر بهداشت در جلسه با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:  از۴8هزار‌میلیارد ریال اعتبار بخش سلامت، تنها ۲۸هزارمیلیارد تأمین شد
ایسنا| سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون با وزیر بهداشت و معاونین او، از ارایه گزارشی در مورد نحوه هزینه‌کرد اعتبارات بخش بهداشت در بودجه‌ سال 93 خبر داد.
غلامرضا کاتب اظهار کرد:  وزیر بهداشت و معاونین وی با حضور در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، بند ط تبصره 22 بودجه 93 هزینه‌کرد هدفمندی را مورد بررسی قرار دادند و گفتند که از 48‌هزار‌میلیارد ریالی که برای بخش سلامت در بودجه 93 پیش‌بینی شده بود 28‌هزار‌میلیارد ریال اختصاص یافته است. به گفته وی، براساس گزارش وزارت بهداشت 7.5‌میلیون نفر در بیمارستان‌های دولتی بستری شده‌اند که سهم پرداخت روستاییان در بیمارستان‌های دولتی از 37 به 4.5 در‌سال 93 کاهش یافته و دسترسی مردم به دارو از 329 قلم به 770 قلم افزایش پیدا کرده است.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  همچنین در این گزارش عنوان شد که از مجموع اعتبار 2134‌میلیارد تومان از محل یک‌درصد ارزش افزوده که قرار بوده به بخش سلامت اختصاص یابد 1801‌میلیارد تومان تخصیص یافته است.
کاتب گفت: از بودجه تخصیص‌‌یافته برای بخش سلامت 1478‌میلیارد تومان به بخش بیمه سلامت ایرانیان برای روستاییان، 222‌میلیارد تومان برای دانشگاه‌های علوم پزشکی و 586‌میلیارد تومان برای بخش عمرانی تخصیص یافته است.

مأموریت سازمان بازرسی برای مقابله با تخریب جنگل در گیلان
شهروند| هیأتی ویژه از بازرسان زبده گروه جهاد کشاورزی و محیط‌زیست سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به تخلفات صورت‌گرفته درباره تخریب جنگل و منابع طبیعی به استان گیلان اعزام می‌شوند. به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قرار است بازرسان سازمان هفته آینده ضمن بازرسی از سازمان‌ها و مراجع ذی‌ربط در استان گیلان از نزدیک موارد تخریب جنگل و منابع طبیعی را بررسی و گزارش تخلفات را به محاکم قضایی ارایه دهند.
بازرسان سازمان بازرسی کل کشور طی مدت استقرار در استان گیلان، از طریق بازرسی ‌کل استان گیلان پذیرای گزارش‌های مردمی درباره تخلفات و تخریب جنگل، مراتع و منابع طبیعی در این استان خواهد بود.  گفتنی است اعزام بازرسان در اجرای دستور ویژه آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفته است.


تعداد بازدید :  307