شماره ۵۷۵ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
روي خط خبر

دایک مرزی تالاب ‌هامون تخریب شد
بازگشت حیات به ‌هامون
شهروند| مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به تخریب دایک مرزی‌ هامون، گفت: اقدام به تخریب و بازگشایی حدود یک کیلومتر از دایک مرزی در قسمت ‌هامون پوزک (شرق تالاب) درحالی صورت گرفت که پیش از این کمتر از 80 متر از دایک مرزی باز بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست (پام)، سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به جلسه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و استاندار سیستان و بلوچستان پیرامون احیای تالاب بین‌المللی ‌هامون، گفت:  بنا بر مصوبه جلسه مبنی بر بازگشایی دایک مرزی، طی هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مرزبانی استان و با بکارگیری ماشین‌آلات سنگین، جهت بازگشایی مبادی ورودی آب به تالاب بین‌المللی‌ هامون اقدام شد.
او ادامه داد: اقدام به تخریب و بازگشایی حدود یک کیلومتر از دایک مرزی در قسمت‌ هامون پوزک (شرق تالاب) درحالی صورت گرفت که پیش از این کمتر از 80 متر از دایک مرزی باز بود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان با بیان این‌که پس از تخریب و بازگشایی این بخش در مجموع حدود 4.5 کیلومتر از دایک مرزی باز شده است، افزود: لایروبی و تعریض کانال‌های اصلی منتهی به تالاب‌های بین‌المللی‌ هامون از دیگر اقدامات صورت‌گرفته به منظور تسریع روند احیا است.
او ورود بیشترین حجم آب در کمترین زمان ممکن به قسمت‌های حساس تالاب را ازجمله مهم‌ترین نتایج لایروبی و تعریض کانال‌های اصلی منتهی به تالاب‌های بین‌المللی ‌هامون برشمرد و گفت: هم‌اکنون 700‌میلیون متر مکعب آب با دبی متوسط 110 متر مکعب از شاخه هیرمند وارد تالاب شده است.
محمودی اعلام کرد: هم‌اکنون در قسمت‌ هامون صابوری (شمال) حدود 100‌هزار هکتار با عمق بین 10 تا 100 سانتی‌متر آبگیری شده است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد: ورود و پخش آب پس از بازگشایی دایک مرزی در‌ هامون پوزک در منطقه تپه کنیز که از کانون‌های عمده گردو‌غبار است منجر به مقابله با کانون‌های داخلی گردوغبار و کاهش اثرات این پدیده در سلامت مردم مي‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: نامه وزیر آموزش و پرورش برای عفو معلمان زندانی به قوه قضائیه
ایلنا| نامه‌ درخواست عفو معلمان زندانی از سوی وزیر آموزش و پرورش به قوه قضائیه ارسال شده است. مصطفی ناصری زنجانی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش درباره دستگیری‌های اخیر معلمان گفت:  «نامه‌ای درخصوص عفو این عزیزان نوشته شده و این نامه از طرف وزیر به قوه قضائیه ارسال شده است.»
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که در شرایطی که اعتراض معلمان در اوج خود قرار دارد، آیا این بازداشت‌ها فضا را بیشتر متشنج نمی‌کند؟ ادامه داد:  «این معلمان از سال‌های قبل حکم داشته‌اند و درحال حاضر اجرا شده اما باید دوستان تدبیر می‌کردند و وقت دیگری را برای بازداشت‌ها انتخاب می‌کردند. وزیر آموزش و پرورش و همکاران درحال تلاش هستند که اقدامی در راستای آزادی معلمان عزیز انجام شود.»
او همچنین درباره تجمعات اخیر فرهنگیان در اعتراض به وضیعت معیشتی خود و ابراز‌نارضایتی از پرداخت حقوق و تبعیض با سایر کارمندان دولت، گفت: «ما نه معلمان را تحریک یا تشویق به اعتراض می‌کنیم. اگر کسی حرف حق بزند، نمی‌توانیم بگوییم چرا حرف زدی؟ ما به تجمع‌کنندگان حق می‌دهیم.»
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که از فرهنگیان انتظار داریم و می‌خواهیم که به امکانات و محدودیت‌های کل کشور توجه کنند، ادامه داد: «گاهی بیش از این کشش نیست. در حد توان همه در تلاش هستند فرق میان حقوق معلمان و سایر کارمندان از بین برود؛ دولت هم همیشه همراه ما بوده و کمک کرده است. همه ما تلاش می‌کنیم و هیچ کوتاهی وجود ندارد.»
او با تأکید بر این‌که معتقدیم نباید کارهایی که برای معلمان انجام می‌شود را رسانه‌ای کرد، گفت: «آموزش و پرورش تاکنون اقدامات و فعالیت‌هایی را برای معلمان انجام داده که خود معلمان از آن اطلاع دارند. هم افتخار این دنیا و هم آخرت ما است که بتوانیم به معلمان کمک کنیم.»
معاون حقوق وزیر آموزش و پرورش بعد از آن، این موضوع را اعلام کرده که اخیرا نایب‌رئیس کانون صنفی معلمان ایران و علیرضا ‌هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ایران بازداشت شده‌اند.


تعداد بازدید :  308