شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
رئیس پلیس فتای کشور:
655 سایت تولید و فروش مواد مخدر فعال هستند

رئیس پلیس فتای کشور صبح ديروز از دستگيري مردي خبر داد كه با نفوذ به يكي از بانك‌هاي كشور از حساب مردم پول ميليوني برداشت كرده بود.
سردار‌ هادیان‌فر در حاشیه همایش جرایم سایبری در دنیای به‌هم‌پیوسته گفت: «در عمر
  5 ساله پلیس فتا 37‌هزار پرونده درخصوص فضای سایبری تشکیل شده که 90‌درصد آنها کشف شده و 56‌درصد ظرف مدت کمتر از یک‌سال به کشف قطعی رسیده است. این درحالی است که 30‌درصد از پرونده‌ها جنبه بین‌المللی داشته است.»
رئیس پلیس فتای کشور ادامه داد: «یکی از پرونده‌هایی که پلیس فتا در آن شرکت داشته، کلاهبرداری نیجریه‌ای بوده که 55‌میلیارد تومان پول تجار در سراسر کشور توسط مجرمان ربوده شده بود. پلیس ایران با تعامل با اینترپل ‌درصد زیادی از این پول‌ها را به حساب مبدا بازگرداند.»
هادیان‌فر درخصوص سایت‌های همسریابی در کشورمان و کنترل آنها نیز گفت:  «جلساتی با وزارت ورزش و جوانان برگزار شده و هر سایتی که در کشور با این عنوان فعالیت می‌کند، تاکنون مجوزی دریافت نکرده و این سایت‌ها توسط ما مسدود و با عوامل آنها برخورد خواهد شد، چراکه اکثر این سایت‌ها توسط کسانی اداره می‌شود که در پشت پرده یا به دنبال کلاهبرداری هستند یا انحرافات اخلاقی را ترویج می‌کنند. به‌طوری که مستمسک قراردادن این موضوع که فرد همسر دلخواه خود را پیدا کند، معمولا اطلاعات حساب‌های بانکی افراد را می‌ربایند.»
وی در ادامه صحبت‌هايش گفت:  «اخیرا در این حوزه پرونده‌ای توسط پلیس فتا پیگیری و به کشف رسیده که فردی 2 هزار شماره حساب
 به دست آورده و از این حساب‌ها مبالغی را برداشت کرده بود. همچنين فردی به یکی از بانک‌های خصوصی کشور نفوذ کرده بود و به واسطه این نفوذ توانسته بود به شبکه شتاب کشور نیز نفوذ کند که خوشبختانه توسط پلیس فتا دستگیر شد. وی در مدت یک ماه موفق شده بود 117‌میلیون تومان از حساب‌های مختلف برداشت کند.»
هادیان‌فر درخصوص مقابله با سایت‌های فروشنده موادمخدر نیز افزود: «در حوزه موادمخدر تمام سایت‌هایی که چه در حوزه آموزش و چه در فروش موادمخدر فعالیت می‌کنند شناسایی شدند؛ به‌طوری که درحال حاضر 655 سایت در این حوزه فعال است که 257 سایت فعال در حوزه تولید و آموزش موادمخدر در آپارتمان فعال بودند که با مشارکت پلیس موادمخدر عوامل این سایت‌ها شناسایی و دستگیر شدند. صفحاتی که در این حوزه غیرفعال بودند نیز با تعامل و همکاری‌های بین‌المللی از فضای سایبری حذف شدند.
وی درخصوص مقابله با برخی سوءاستفاده‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: «شبکه‌های اجتماعی در کشور ما مسدود هستند اما برخی افراد با استفاده از فیلترشکن‌ها به این شبکه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. تعداد زیادی از هنرمندان ما به‌دلیل ایجاد صفحات جعلی با نام آنها در پلیس فتا طرح شکایت کردند که پس از بررسی این صفحات توسط پلیس فتا حذف شد.»
هادیان‌فر، شرکت پلیس فتا در عملیات پانجیا را یکی دیگر از عملیات‌ بین‌المللی پلیس سایبری ایران خواند و افزود: «در این عملیات با همکاری اینترپل درخصوص مقابله با فروش غیرمجاز دارو شرکت کردیم به‌طوری که در عملیات پانجیای 7 با حضور 111 کشور، در تاریخی مشخص کار جمع‌آوری اطلاعات فروشندگان داروهای غیرمجاز را ظرف مدت 10 روز انجام دادیم و در مرحله بعدی باز هم با همکاری اینترپل و 111 کشور شرکت‌کننده در عملیاتي اقدام به دستگیری افراد متخلف کردیم. در پانجیای 7 نزدیک به 600‌میلیون تومان ارزش داروهای کشف‌شده بود که تعداد آنها 53‌هزار و 420 عدد داروی غیرمجاز بود و طی این عملیات 70 پرونده قضایی که منجر به دستگیری 102 نفر شده بود، باعث شد پلیس سایبری ایران در بین 132کشور رتبه هفدهم را کسب کند و در عملیات پانجیای 8 ایران به واسطه کسب این رتبه به‌عنوان سرگروه کشورهای آسیایی انتخاب شد.» رئیس پلیس سایبری کشور در ادامه صحبت‌هايش گفت: «طبق آخرین آمارهای منتشر شده از سازمان اینترپل در هر 12 ثانیه یک نفر قربانی جرایم سایبری می‌شود که این آمار رو به افزایش است. سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌طور میانگین 122 حمله سایبری موفق را در همین سال‌ها تجربه کرده‌اند. در گزارشات اکثر سازمان‌های پلیسی جهان بیشترین انگیزه مجرمان سایبری در سراسر جهان مالی و کسب درآمد نامشروع بوده است. برهمین اساس در‌سال 2013 مجرمان توانستند بیش از 388‌میلیارد دلار درآمد برای خود کسب کنند.»
رئیس پلیس فتای کشور در تشریح جرایم سایبری و انواع مختلف آن در کشورها تأکید کرد: «امروز 3 عامل اصلی و محرک در ارتکاب جرایم سایبری یعنی بازارهای پنهان، شرایط سودآور و این‌که جرم به‌عنوان یک سرویس و یا خدمات ارایه مي‌شود سبب شده که اقبال مجرمان جرایم افزایش یابد به‌طوری که روزانه 100‌هزار سایت در دنیا متولد مي‌شود و هفته‌ای 80‌هزار سایت با انگیزه مجرمانه ساخته می‌شود و این‌که تولد
 476 سایت مجرمانه در هر ساعت در دنیا مجرمان را برآن داشته که از این سهولت و دسترسی نهایت استفاده خود را انجام دهند.»


تعداد بازدید :  109