شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد:
تدوین برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در 10 ماه آینده

شهروند| «خبرهای خوبی درباره دریاچه ‌هامون در راه است»، «حال دریاچه ارومیه رو به بهبود بوده» و «محیط زیست پشتوانه قانونی پیدا خواهد کرد». جلسه دیروز مدیران کل حفاظت محیط‌زیست کشور، با خبرهای خوشی همراه بود. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بغلی از خبرهای امیدوار‌کننده و عملکرد محیط‌زیست در دولت یازدهم پا به این جلسه گذاشت و در جمع مدیران کل حفاظت محیط‌زیست از تدوین برنامه‌های استانی برای مقابله با ریزگردها خبر داد.
او در این جلسه که با موضوع محیط‌زیست طبیعی در اصفهان برگزار شد، گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم یک چرخش نگرش جدید و تفکری متفاوت به محیط‌زیست به وجود آمده که باعث شده در این دو ‌سال اتفاقات مهمی در حوزه محیط‌زیست بیفتد. رئیس‌جمهوری نگاه ویژه‌ای به محیط‌زیست دارد. بر همین اساس در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای با همتاهای خود دیدارهایی داشته‌اند که در اکثر دیدارها به اهمیت محیط‌زیست اشاره و به بحث احیای تالاب‌ها و مقابله با ریزگردها توجه داشته‌اند.  ابتکار، تالاب‌ها را یکی از اولویت‌های اصلی محیط‌زیست دانست و ادامه داد: اولین مسأله مهم حوزه محیط‌زیست کشور، دریاچه ارومیه بوده که با تلاش‌های صورت گرفته می‌توان گفت که وضع این دریاچه رو به بهبود است. همچنین خبرهای خوبی در رابطه با دریاچه ‌هامون نیز در راه است. او با اشاره به این‌که در کشور اولویت‌بندی‌های مهم اقتصادی وجود دارد، یادآور شد که ما نمی‌توانیم فشارهای اقتصادی و اجتماعی کشور را نادیده بگیریم اما نمی‌توان مسأله محیط‌زیست را به‌طورکلی نادیده گرفت و از آن چشم‌پوشی کرد، متاسفانه محیط‌زیست به این دلیل از اولویت‌های کشور خارج شده است.
برخورد جدی با قاچاقچیان حیوانات، زمین‌خواری و تغییر کاربری زمین‌ها به عبارتی تخلفات زیست‌محیطی، موضوع دیگری بود که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به آن اشاره کرد و درباره نقش قوه قضائیه در رابطه با محیط‌زیست، گفت:  باید در رابطه با قاچاقچیان حیوانات، زمین‌خواران و تغییر کاربری زمین‌ها برخورد قاطعانه داشت و کسی نباید فکر کند که محیط‌زیست محلی برای بزن و درروهاست و هرکسی می‌تواند محیط‌زیست را تخریب کند و به‌راحتی برود، بلکه این افراد در پایان عاقبت کار خود را خواهند دید.
ابتکار ادامه داد: درحال حاضر لوایح ارزیابی خاک، هوا و تالاب‌ها به اتمام رسیده و به مجلس ارایه کرده‌ایم. امیدوارم در پایان این دوره مجلس، این لوایح را که زحمات بسیاری برای تدوین آنها کشیده شده به تصویب برسانند. اگر لوایح ارسالی به مجلس به تصویب برسد، می‌تواند برای محیط‌زیست پشتوانه قانونی داشته‌باشد. او درباره پدیده ریزگردها هم گفت: برای رفع این مشکل برنامه استانی تدوین خواهد شد تا در استان‌های کشور به صورت علمی و کارشناسی نسبت به پدیده ریزگردها و گردوغبار اقداماتی صورت گیرد.
برگزاری جلسه مدیران کل محیط‌زیست در اصفهان، حواشی این جلسه را به سمت زاینده‌رود و دغدغه اصفهانی‌ها درباره وضع آبی این رودخانه برد. رئیس سازمان محیط‌زیست دراین‌باره در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر تبعات بسته شدن آب زاینده‌رود از دهم خردادماه‌ سال ‌جاری در اصفهان، گفت:  براساس آخرین تصمیمات مسئولان عالی شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود، آب این رودخانه تا اطلاع ثانوی همچنان باز خواهد ماند.  او با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست بر جاری بودن آب زاینده‌رود اصرار دارد، ادامه داد: تأکید سازمان جاری ماندن آب در تمام نقاط رودخانه و حتی تالاب است که لازمه این خواست عمومی، مدیریت مصرف آب با توجه به محدودیت منابع و کاهش بارندگی‌ها است. در ‌سال گذشته تمامی دستگاه‌ها 11‌درصد کاهش بارندگی در بخش‌های مختلف کشور را در شرایط تنش آبی اعلام کرده‌اند.  ابتکار زاینده‌رود را رگ حیاتی شهر و استان اصفهان و تالاب گاوخونی دانست و افزود: بسته شدن آب زاینده‌رود با تبعات بسیار زیاد زیست‌محیطی و اقتصادی همراه خواهد بود و باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌اندیشی کرد. ابتکار با تأکید بر ظرفیت‌های محدود آبی و خاکی کشور ادامه داد:  درنتیجه بی‌توجهی امروز برخی مسئولان و مردم، بسیاری از تالاب‌ها به منشأ گردوغبار تبدیل ‌شده‌اند، با این‌ حال دولت تدبیر و امید در ماه‌های گذشته به صورت جدی بحث مبارزه با ریزگردها و خشکی تالاب‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.  وی به امضاي تفاهمنامه سازمان محیط‌زیست با استانداری اصفهان پیرامون مدیریت مناطق چهارگانه محیط‌زیست اشاره و خاطرنشان کرد: حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری این چهار ناحیه، از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و نباید مدیریت اشتباه این مناطق به از بین رفتن منابع طبیعی رودخانه، مرتع، جنگل، تالاب و خاک بینجامد.  رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور همچنین از تدوین برنامه جامع مقابله با کانون‌های گردوغبار در کشور ظرف 10 ماه آینده خبر داد و گفت: به دنبال مشارکت خوب همه دستگاه‌ها ازجمله سازمان هواشناسی و وزارت کشور با سازمان محیط‌زیست، برنامه جامع مقابله با ریزگردهای با منشأ داخلی و خارجی به ثمر خواهد نشست.

 


تعداد بازدید :  223