شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

از سوی وزارت خارجه ابلاغ شد
اعتراض شدید کشورمان به کاردار عربستان
کاردار سفارت عربستان در تهران شامگاه روز دوشنبه به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد و اعتراض شدید کشورمان به وی ابلاغ گردید. به گزارش ایسنا، در پی اصابت دو راکت شلیک‌شده توسط هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری عربستان، به نزدیکی سفارتخانه کشورمان در صنعا کاردار سفارت عربستان در تهران شامگاه روز دوشنبه به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد و اعتراض شدید کشورمان به وی ابلاغ گردید. در این ملاقات در مورد عواقب بی‌توجهی به مسئولیت‌های بین‌المللی عربستان و سایر کشورهای درگیر در جنگ علیه یمن، نسبت به مصونیت و امنیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک کشورمان هشدار داده شد.

امیر عبداللهیان خبر داد
تحویل اس 300 به ایران در آینده نزدیک
معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مسکو و تهران رایزنی‌ها برای تحویل سامانه دفاعی موشکی اس 300 به ایران را تمام کرده‌اند و این کار به‌زودی انجام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران که به مسکو سفر کرده است، پس از دیدار با میخائیل بوگدانوف همتای روس خود گفت که رایزنی‌های مسکو و تهران برای تحویل سامانه دفاعی اس 300 به ایران انجام شده است. وی افزود:  مذاکرات درخصوص این مسأله با موفقیت به پایان رسید. من تخمین می‌زنم که تحویل این سامانه دفاعی به‌زودی انجام شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ماه گذشته با صدور حکمی ممنوعیت تحویل این سامانه دفاعی به ایران را که قرارداد آن در ‌سال 2007 میان تهران و مسکو انجام شده بود، لغو کرد.  براساس این گزارش، دیميتری مدودف، رئیس‌جمهوری وقت روسیه در ‌سال 2010 تحت فشارهای آمریکا و غرب اجرای این قرارداد را به حالت تعلیق درآورده بود.  

گفت‌وگوی پوتین و کامرون درباره‌ ایران
رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران رایزنی کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس انتخاب مجدد وی به‌عنوان نخست‌وزیر را تبریک گفت. پوتین و کامرون در این گفت‌وگوی تلفنی درباره‌ مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو و تأکید کردند که روسیه و انگلیس درخصوص مسأله هسته‌ای ایران همکاری موفقیت‌آمیزی با یکدیگر داشته‌اند و امیدوارند که در سال‌های آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.  براساس این گزارش، نخست‌وزیر انگلیس همچنین گفته است: ما می‌توانیم مسائل دیگری را پیدا کنیم که مسکو و لندن بتوانند با یکدیگر برای منافع مشترک‌شان همکاری کنند. دو طرف همچنین درباره‌ جنگ داخلی سوریه و لزوم دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به این جنگ رایزنی کردند.


تعداد بازدید :  212