شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
حضور نیرو‌های ژاپنی در مانور نظامی مشترک آمریکا و استرالیا

ژاپن برای نخستین بار در مانور نظامی مشترک ارتش‌های آمریکا و استرالیا شرکت خواهد کرد. حضور نظامیان ژاپن در این مانور بزرگ اقدامی بی‌سابقه است که از گسترش پیوند‌های امنیتی میان این 3 ‌کشور خبر می‌دهد و این درحالی است که تنش‌ها نیز در جنوب شرق آسیا و به دنبال اقدامات دولت پکن در دریای جنوبی چین رو به افزایش است.
هرچند در این مانور نظامی که در اوایل ماه جولای و با حضور 30‌هزار تن از سربازان آمریکایی و استرالیایی برگزار خواهد شد تنها 40 افسر ژاپنی حضور می‌یابند، اما کارشناسان بر این باورند که این اقدام بیانگر میزان تمایل واشنگتن به گسترش همکاری‌ با متحدان امنیتی‌اش در آسیا است.
به گزارش رویترز، این مانور نظامی 2سالانه، موسوم به «طلسم سابر» در مناطقی در اطراف استرالیا برگزار خواهد شد و موارد گسترده‌ای نظیر عملیات دریایی، فرود آبی‌/خاکی، تاکتیک‌های نیرو‌های ویژه و جنگاوری شهری را شامل می‌شود. «یوان گراهام»، مدیر برنامه امنیت بین‌المللی موسسه «لوی» سیدنی در این‌خصوص می‌گوید: «به نظر من آمریکا در تلاش است تا متحدان خود را به اقدامات بیشتری وادارد». این کارشناس استرالیایی در ادامه می‌گوید: «بین ژاپن و استرالیا، به‌عنوان وزنه‌های شمالی و جنوبی اتحاد غرب اقیانوس آرام، تقارنی آشکار وجود دارد». هر 3 کشور حاضر در این مانور درخصوص آزادی تردد در مناطق مورد مناقشه دریای جنوبی چین ابراز نگرانی کرده‌اند و در سوی دیگر دولت چین نیز به سختی مشغول پروژه ساخت 7 جزیره مصنوعی در مجمع‌الجزایر «اسپارتلی» است که یک معبر دریایی حیاتی به شمار می‌رود. به اعتقاد برخی از کارشناسان، چین پس از پایان عملیات عمرانی خود در جزایر اسپارتلی، که دست‌کم یک فرودگاهی نظامی را نیز دربرخواهد گرفت، محدودیت‌های تازه‌ای را برای تردد در حریم آبی و هوایی این منطقه اعمال خواهد کرد. مقامات چینی پیش‌تر از حق خود برای ایجاد یک منطقه هوایی کنترل‌شده سخن گفته ‌‌بودند و مدعی‌اند که در شرایط فعلی امکان چنین کاری وجود ندارد. چین مدعی ‌مالکیت بیشتر مناطق دریای جنوبی چین است و همزمان فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعای مالکیت مناطقی را دارند که بخش‌هایی از قلمرو مورد نظر دولت پکن را شامل می‌شود. بنابر اعلام وب‌سایت وزارت دفاع استرالیا، افسران ژاپنی در جریان مانور پیش‌رو، نیرو‌های آمریکایی را همراهی خواهند کرد و در سوی دیگر 500 سرباز نیوزیلندی نیز نیرو‌های استرالیایی را همراهی خواهند کرد.
همزمان با اعلام خبر مشارکت ژاپن در مانور نظامی آمریکا و استرالیا، ژنرال «ناکاتانی»، وزیر دفاع این کشور با رد این ادعا که این مانور نظامی چین و اقدامات آن در دریای جنوبی چین را هدف قرار داده ‌است، عنوان کرد که ژاپن تنها به دنبال افزایش همکاری‌های نظامی خود با آمریکا و استرالیا است.
«هوآ چون‌یینگ»، سخنگوی وزیر خارجه چین نیز در واکنش به همکاری‌های نظامی ژاپن و آمریکا اظهار کرد که هیچ نگرانی در این خصوص ندارد. سخنگوی وزیر خارجه چین در جریان یک کنفرانس خبری عادی در این‌باره گفت: «ما معتقدیم کشور‌هایی نزدیک به هم باید نقش فعال و سازنده‌ای را در جهت تقویت اعتماد متقابل و همکاری کشور‌ها در منطقه ایفا کنند».


تعداد بازدید :  203