شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
روی خط خبر

رئیس قوه‌قضائیه در اختتامیه جشنواره علامه حلی: تکرار فتوا٬ بی‌توجه به مبانی چیزی را حل نمی‌کند
آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی صبح دیروز در پنجمین اختتامیه جشنواره علامه حلی با بیان این‌که اگر بخواهیم وظایف حوزه علمیه را تشریح کنیم، این وظایف سه مورد هستند که اولین آن سهم دین، کتاب و سنت است و برای ما که از عالم وحی دور افتاده‌ایم و از معصوم حاضر غايب هستیم و استفاده مستقیم از معارف میسر نیست، سهم کتاب و سنت ضروری است و حتی می‌توان گفت که این کار رکن‌الارکان است.
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر این‌که فقه امروز ما نیازمند کار تخصصی است، ابراز داشت: تکرار فتوا بدون توجه به مبانی چیزی را حل نمی‌کند و از سویی مسائل جدید نیز نیازمند به کار هستند. البته ما کسانی را می‌خواهیم که فقه را تولید کنند و برخی به تشریح و تقریر آن و برخی به تبلیغ آن بپردازند.
آملی‌لاریجانی با اشاره به ضرورت توجه به فلسفه فقه و تدریس آن در حوزه‌ها یادآور شد: ما از این طریق می‌توانیم نسبت به سوال‌ها و شبهه‌ها بهتر پاسخگو باشیم؛ مثلا ممکن است بگویند چرا ولایت‌فقیه؟ درخصوص حقوق بشر نیز همین‌طور؛ ما امروز در بمباران هجمه‌های حقوق بشری قرار داریم. ما باید بگوییم منظور شما از حقوق بشر چیست؟‌‌ همان خط‌های اول اعلامیه حقوق بشر سرشار از ابهام‌هاست. در بحث حقوق زن که کشور را بمباران می‌کنند و می‌گویند به حقوق زن تجاوز می‌کنید، آیا در اسلام نسبت به حقوق زن تجاوز شده است؟ در مسأله رسانه‌ها هم همین‌طور، رسانه‌ها می‌توانند به حکومت کمک کنند، اما بهانه آزادی به آنها می‌تواند مجوزی به افترا و تهمت به دیگران باشد؟ رسانه‌های امروز را ببینید، چه رسانه‌های مجازی و چه رسانه‌های فیزیکی هرکه بخواهد به هرکس توهین می‌کند.

اولین جلسه دادگاه جیسون رضاییان برگزار شد
اولین جلسه محاکمه جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن‌پست، همسر و یکی دیگر از متهمان این پرونده، دیروز صبح در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. به گزارش ایلنا، جیسون رضاییان و دو متهم دیگر در تیرماه ‌سال۹۳ دستگیر شدند و کیفرخواست آنها در اواخر دی‌ماه‌ سال گذشته صادر شد و وکیل آنها در پایان فروردین‌ماه از اتهام جاسوسی در کیفرخواست موکلش خبر داد. از مطالعه پرونده توسط وکلا، اولین جلسه بررسی به اتهامات آنها برگزار شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: باید از حاشیه‌ها عبور کرد
محمدرضا عارف در بدو ورود به شهر کرمان با حضور در مزار شهدای این شهر نسبت به مقام شامخ شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی ادای احترام کرد. به گزارش ایرنا، عارف سپس در جمع خبرنگاران رمز پیروزی انقلاب اسلامی را همدلی و همزبانی دانست و تاکید کرد: شعار همدلی و همزبانی تنها یک شعار یکساله نیست بلکه راهبرد نظام ما برای
 دست یافتن به اهداف انقلاب اسلامی است. او سخنرانی در جمع نخبگان استان کرمان را یکی دیگر از اهداف سفر خود اعلام کرد و در پاسخ به سوالی در مورد راهکارهای رسیدن به همدلی و همزبانی بین مردم و مسئولان گفت: رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران همدلی و همزبانی بوده و در مقطع فعلی باید از حاشیه‌ها عبور کرد و به شعار همدلی و همزبانی به‌عنوان راهبرد اصلی نظام نگاه کرد.

روز گذشته با موافقت نمایندگان مجلس
مجازات‌های مربوط به تخلفات احزاب سیاسی مشخص شد
روز گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجازات‌های مربوط به تخلفات احزاب سیاسی و شرایط انحلال احزاب را مشخص کردند. نمایندگان همچنین هر نوع فعالیت با عنوان حزب پس از انحلال را مشخص کردند.
به گزارش خانه ملت، در جریان بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با اصل ماده 19 این طرح با 125 رأی موافق، 2 رأی مخالف و
 2 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در صحن موافقت شد که براساس این مصوبه مجازات‌های مربوط به تخلفات احزاب سیاسی مشخص شد. براساس ماده 19 طرح مذکور؛ احزاب سیاسی که دارای پروانه فعالیت نهایی هستند، در صورتی که مرتکب تخلفات مذکور در ماده
 18 شوند، کمیسیون احزاب متناسب با موارد تخلف یک یا چند مورد از موارد ذیل را اعمال می‌کند: بند
 1- تذکر شفاهی، بند 2- تذکر کتبی با ذکر دلیل و تعیین تخلف با قید محرمانه، بند 3- اخطار و اعلان آن از رسانه‌ها، بند 4- محرومیت از تمام یا بخشی از یارانه‌ها و کمک‌های دولتی، بند 5- تعلیق فعالیت حزب حداکثر به مدت 3 ماه، بند 6- توقیف پروانه به مدت 3 ماه تا یک‌سال، بند 7- توقیف پروانه فعالیت و تقاضای انحلال از دادگاه. نمایندگان همچنین هر نوع فعالیت با عنوان حزب پس از انحلال حزب مذکور را ممنوع و مجازات متخلفان را مشخص کردند. براساس ماده 22 طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی پس از انحلال حزب، هر نوع فعالیت با عنوان حزب مذکور ممنوع است و مرتکب به مجازات 6 ماه تا یک‌سال حبس محکوم خواهد شد. نمایندگان مجلس در ادامه بررسی این طرح همچنین شرایط انحلال احزاب در کشور را مشخص کردند.


تعداد بازدید :  234