شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
جلوس لاریجانی بر کرسی ریاست برای هشتمین‌بار متوالی
صفر- صفر به سود انتخابات مجلس دهم
گزارش «شهروند» از سود و زیان دو فراکسیون اصولگرای مجلس در آخرین انتخابات هیأت رئیسه

فرشید غضنفرپور| صفر- صفر بهترین تعبیری است که می‌توان از انتخابات روز گذشته هیأت‌رئیسه مجلس داشت. دو فراکسیون اصولگرای مجلس نهم که تا آخرین ساعات برای هم شاخ و شانه کشیدند در دقایق آخر ترجیح دادند اختلاف‌هایشان را بگذارند برای فهرست‌های انتخاباتی مجلس دهم و این یک‌سال آخر را با همین هیأت‌رئیسه فعلی بگذرانند تا ببینند نتیجه نشست‌های همگرایی میان اصولگرایان درنهایت چه خواهد شد.
دعوای لحظه آخری علیرضا زاکانی و کاظم جلالی را صوری بدانیم یا نه؟ باید به خاطر داشت فراکسیون رهروان (اکثریت) برای انتخابات هیأت‌رئیسه دو راه بیشتر پیش رو نداشت. نخست کاندیداتوری کاظم جلالی بود که برخی از اعضای فراکسیون به‌طور جدی آن را پیگیری می‌کردند. ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط کریم در مجلس از آن جمله بود که پیش از این به «شهروند» گفته بود جلالی رأی کافی برای ورود به هیأت‌رئیسه را درون فراکسیون رهروان دارد و می‌تواند از پشتوانه فراکسیونی خود استفاده کند. جلالی و البته علی لاریجانی ترجیح دادند دست به چنین ریسک بزرگی نزنند چه آن‌که چنین اقدامی می‌توانست در وهله نخست محمدرضا باهنر را مقابل نمایندگان وفادار به علی لاریجانی قرار دهد ضمن این‌که سابقه انسجام فراکسیونی در رأی‌گیری‌های صحن علنی مجلس چنان نامطمئن و لرزان بوده است که به احتمال زیاد علی لاریجانی ترجیح داده به هیچ‌وجه در چنین موقعیتی وفاداری اعضای فراکسیونش را به آزمون نگذارد. راه دوم برای فراکسیون رهروان حمایت از کاندیداتوری محمدرضا باهنر برای جلوگیری از  احتمال پیروزی الیاس نادران در انتخابات هیأت‌رئیسه بود. راهی که درنهایت فراکسیون رهروان ولایت آن را برگزید. به‌هرحال سیاستمدار باتجربه‌ای مانند علی لاریجانی خوب می‌داند که نزدیک ماندن باهنر به صندلی ریاست بهتر از فرستادن او در صف حریف و عوض کردنش با رقیب سرسختی چون الیاس نادران است. نادران قصد کاندیداتوری داشت، هرچند به وضوح این خبر را تأیید نمی‌کرد اما در روزهای اخیر بیشتر در راهروهای پارلمان دیده می‌شد و دوستانش هم به شوخی و جدی او را آقای نایب‌رئیس صدا می‌زدند. صبح روز گذشته اما پس از توافق دقیقه 90 دو فراکسیون
 مبنی بر حفظ نواب رئیس فعلی نادران از کاندیداتوری انصراف داد و به نمایندگان اعلام کرد نامزد نمی‌شود. دو صندلی نواب رئیس بدون رقیب ماند برای محمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر که هر یک به ترتیب با 231 و 192 رأی توانستند جایگاه خود را حفظ کنند.
موقعیت ویژه باهنر
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین پس از درگذشت مرحوم عسگراولادی دبیرکلی جبهه پیروان خط امام و رهبری را برعهده دارد؛ تشکلی پرنفوذ در میان اصولگرایان که نقشی اساسی در تعیین فهرست‌های انتخاباتی این جریان سیاسی ایفا می‌کند. قرار گرفتن در چنین جایگاهی به او دست بالایی برای چانه‌زنی بر سر موضوعات دیگر با اصولگرایان می‌دهد. او اکنون در این جایگاه مذاکرات همگرایی میان اصولگرایان را پشتیبانی می‌کند و این احتمال وجود دارد که در صورت موفقیت نشست‌ها و مذاکرات، اصولگرایان بتوانند پس از سال‌ها برای انتخابات مجلس فهرست واحد ارایه کنند. با توجه به چنین وضعیتی است که علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل تصمیم گرفتند حتی نیم نگاهی هم به کرسی نایب‌رئیسی او در مجلس نهم نداشته باشند تا بتوانند حمایت او را در رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم پشت سر داشته باشند. محمدرضا باهنر در توضیح آخرین رایزنی‌ها و لابی‌های نمایندگان برای تقسیم کرسی‌های هیأت‌رئیسه به خانه ملت گفته است: «جلسه فراکسیون اصولگرایان تا آخرین ساعات شب گذشته به طول انجامید و نتیجه این جلسات نیز حمایت مشترک از رئیس و نواب رئیس فعلی بود. آقای نادران هم در انتخابات‌ سال گذشته رأی خوبی را در صحن علنی به‌عنوان نایب‌رئیس کسب کرد و تنها چند رأی با بنده اختلاف داشت، اما در ابتدای وقت امروز (سه‌شنبه) ایشان با انتشار بیانیه‌ای در بین نمایندگان، از کاندیداتوری اعلام انصراف کرد، در صورتی که بسیاری از افراد جهت کاندیداتوری به ایشان فشار وارد می‌کردند.» به این ترتیب پرونده آخرین انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس نهم تنها با دو تغییر بسته شد. به این ترتیب تنها عبدالرضا مصری سخنگوی پیشین هیأت‌رئیسه بود که جای خود را در این انتخابات بازیافت و توانست با 161 رأی کرسی پیشین‌اش را از بهروز نعمتی بازپس بگیرد. احمدرضا دستغیب نیز توانست با 139 رأی، کرسی حسین سبحانی‌نیا را تصاحب کند و برای نخستین‌بار در جایگاه هیأت‌رئیسه قرار بگیرد.
حسینیان در برابر لاریجانی
روح‌الله حسینیان روز گذشته آمد تا بگوید حاضر است در هر شرایطی با علی لاریجانی رقابت کند. حتی اگر احمد بخشایش دیگر رقیب سنتی
علی لاریجانی از رقابت با او در انتخابات هیأت‌رئیسه انصراف دهد اما حسینیان چنانکه پیش از این هم گفته بود از رقابت با لاریجانی کوتاه نیامد و درنهایت با فاصله زیاد 36 در برابر 205 نتیجه را به علی لاریجانی واگذار کرد.
ابقای بذرپاش به اضافه چاشنی دستغیب
خبر خوش برای فراکسیون اصولگرایان و جریان پایداری این بود که مهرداد بذرپاش توانست با
 150 رأی کرسی خود در هیأت‌رئیسه را حفظ کند و خبر خوش‌تر هم این‌که احمدرضا دستغیب، جای حسین سبحانی‌نیا را در هیأت‌رئیسه گرفت. تغییری که برای جریان پایداری چندان هم بی‌ثمر نبود. رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم در پاسخ به این سوال «شهروند» که فراکسیون رهروان ولایت در آخرین انتخابات هیأت‌رئیسه چه چیزی را از دست داد و چه بدست آورد گفت: رهروانی‌ها درواقع می‌خواستند چیزی را از دست ندهند و این انتخابات همین نتیجه را برای آنها داشت که نسبت به گذشته امتیازی را از دست ندادند. سبحانی‌فر ادامه داد: تفاوت این هیأت‌رئیسه با هیأت‌رئیسه پیشین برای فراکسیون اکثریت تفاوت عبدالرضا مصری با بهروز نعمتی است که هر دو رهروانی هستند یا دستغیب با سبحانی‌نیا که این دو هم از همین فراکسیون هستند هرچند دستغیب اندکی گرایشات سیاسی بیشتری دارد. او گفت: همین نتیجه برای فراکسیون اصولگرایان هم تکرار شد، فراکسیون اقلیت می‌خواست یک صندلی مربوط به مهرداد بذرپاش حفظ شود که همین اتفاق هم افتاد ضمن این‌که احتمالا هم آقای مصری و هم آقای دستغیب به دو نفر پیشین ترجیح دارند. عبدالرضا مصری که سابقه وزارت کار دولت نهم را در کارنامه دارد بیش از دیگر رهروانی‌ها به فراکسیون اصولگرایان نزدیک است و بیشتر موضع‌گیری‌هایش لحن منتقدانه‌ای نسبت به دولت یازدهم دارد. آخرین انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس با کمترین تغییر و معنادارترین ائتلاف دقیقه نودی چانه‌زنی‌های اصولگرایانه را به فهرست‌های انتخاباتی کشاند. فهرست‌هایی که ترجیح می‌دهند این‌بار با چاشنی بیشتری از تدبیر و البته امید برای تدارکش به همگرایی بنشینند.


تعداد بازدید :  197