شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
تغییر نگرش به کار زنان

سعید  اصغرزاده

یکی از مصایب داوطلبی، زحمت ایجاد تغییر نگرش است. مثلا چه بسیار زنانی که محتاج کارند و کار نمی‌یابند. زندگی آنها نمی‌گذرد و کسی هم داوطلب نمی‌شود که قانون بگذارد، رفاه بیاورد، کار ایجاد کند، یا حداقل کارهای موجود برخی از ایشان را نگیرد و...  راستش من، ایجاد تغییر نگرش را بلد نیستم. اما می‌توانم چند خبر را بگذارم کنار هم. شاید آن‌وقت یکی داوطلب شود و کاری کند. گاهی داوطلب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی محتمل‌شدن، کار سترگی است؛
1- سازمان جهانی کار می‌گوید، تعداد مشاغل نامطمئن در کل جهان افزایش یافته و این موضوع تأثیرات خطرناکی بر اقتصاد و جامعه خواهد گذاشت. این نهاد وابسته به سازمان ملل در گزارش خود گفته است، تنها یک‌چهارم کارورزان جهان شغل ثابت و مطمئنی دارند و سه‌چهارم آنها یا قرارداد کاری ندارند، یا مستقل کار می‌کنند یا کار موقت دارند. سازمان جهانی کار افزوده است که دولت‌ها باید با این پدیده مقابله کنند. گای رایدر، مدیرکل سازمان جهانی کار گفت، دولت‌ها باید به تقاضای شغل‌های تمام‌وقت پاسخ دهند. به‌گفته مدیرکل سازمان جهانی کار، همچنین لازم است تا پرسش‌های بنیادی درباره تغییر ماهیت کار مطرح شود. رایدر گفت، احتمالا در آینده عدالت اجتماعی از طریق قراردادهای دایم و کار ۹ تا ۱۷ ساعته، همچون نسل‌های گذشته، تضمین نخواهد شد. براساس گزارش سازمان جهانی کار، تحول مثبت درمورد نیروی کار زیر خط فقر صورت گرفته است. ۲۰‌سال پیش نیمی از این نیروی کار در سطح جهان کمتر از دو دلار در روز دستمزد می‌گرفت درحالی‌که در‌ سال ۲۰۱۴ یک‌چهارم نیروی کار زیر خط فقر چنین دستمزدی می‌گیرند. اما ۱۰‌درصد نیروی کار با دستمزد روزانه ۱,۲۵ دلار کار می‌کنند.
2- کارخانه «اکریل تاب» در خلیل‌شهر شهرستان بهشهر تعطیل شد و ۱۰۰ کارگر که همگی آنها زن بودند، بیکار شدند. کارخانه «اکریل تاب» در استان مازندران انواع نخ کاموا تولید می‌کرد و به‌گفته کارگران، اردیبهشت‌ماه ‌سال‌جاری تعطیلی آن اعلام شد. ۱۰۰ کارگر زنی که بیکار شده‌اند، مدت طولانی در این کارخانه کار می‌کردند و برای دریافت مقرری بیمه‌بیکاری به اداره کار معرفی شده‌اند. کارفرمای کارخانه «اکریل تاب» گفته است، «کمبود منابع مالی» و «ناتوانی در رقابت با کالاهای مشابه خارجی» دلیل تعطیلی آن است.
3- زنان کارگر، افزون بر این‌که مشاغل کم‌درآمد و پرزحمت با ساعات کار طولانی و غیرقانونی در اختیار دارند و در شرایط کار مساوی با مردان دستمزد کمتری دریافت می‌کنند، در صف اول اخراج‌ها نیز قرار دارند. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی ایران فروردین‌ماه‌ سال‌جاری گفته بود، نرخ بیکاری زنان دو  برابر مردان شده است. مرکز آمار ایران در گزارشی که پاییز ‌سال ۹۳ خورشیدی منتشر کرده بود، نوشت که در یک‌سال منتهی به پاییز ۱۳۹۳ بیش از ۵۵۳‌هزار نفر از زنان از چرخه فعالیت‌های اقتصادی خارج شده‌اند. تعداد این زنان از 4میلیون و ۳۰۲‌هزار نفر در تابستان ۱۳۹۲ به 3‌میلیون و ۷۴۹‌هزار نفر در تابستان ۱۳۹۳ کاهش پیدا کرده است.
4- رئيس کميته‌امداد امام‌خميني(ره) با اشاره به افزايش تعداد زنان سرپرست خانوار، روند فقر در بين خانواده‌هاي اين زنان را روبه‌فزوني عنوان کرد و درمورد زنانه‌شدن فقر در کشور هشدار داد. سيدپرويز فتاح در نشست کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که از يک‌ميليون و 700‌هزار خانوار تحت‌حمايت اين نهاد، يک‌ميليون نفر را زنان سرپرست‌خانوار تشکيل مي‌دهند، خواستار توجه جدي و اصولي به مسأله فقر زنان در کشور شد. وي با تاکيد بر تصويب قوانين لازم درجهت از بين بردن ريشه‌هاي فقر در کشور، افزود: ضرورت دارد قوانيني نظير بيمه تامين اجتماعي اجباري در جهت پيشگيري از پيامدهاي بعد از وقوع حوادث در مجلس تدوين شود تا با وجود يک حادثه براي سرپرست خانواده، زندگي افراد دچار مشکل نشود. فتاح با بيان اين‌که امسال بيش از 380‌هزار خانوار تحت‌حمايت اين نهاد بيمه تامين اجتماعي شدند از عزم جدي اين نهاد براي افزايش مشمولان اين طرح خبر داد.
5- در ماده پنج «‌سیاست‌های اشتغال زنان در جمهوری اسلامی ایران» (‌مصوب دویست و هشتاد و هشتمین جلسه مورخ 71/5/20 شورایعالی انقلاب فرهنگی) آمده است:  با توجه به نقش زنان در پیشرفت اجتماعی و توسعه اقتصادی به‌عنوان نیمی از جمعیت، باید تسهیلات لازم برای اشتغال آنان از سوی ‌دستگاه‌های اجرایی فراهم آید و برنامه‌ریزی‌های مناسب حسب اولویت صورت گیرد و به‌علاوه قوانین و امکانات فوق‌العاده‌ای نیز برای اشتغال زنان تا ‌سرحد رفع نیاز در ردیف‌های الف و ب مشاغل در نظر گرفته شود و درخصوص ردیف ج، زنان نیز مانند مردان قادر باشند بدون تبعیض شغل مطلوب‌ خود را به‌دست آورند.
‌الف: مشاغلی که پرداختن بدان از سوی زنان مطلوب شارع است مانند مامایی و رشته‌هایی از پزشکی و تدریس. ب: مشاغلی که با ویژگی‌های بانوان از لحاظ روحی و جسمی متناسب است، مانند علوم‌آزمایشگاهی، مهندسی‌الکترونیک، داروسازی، مددکاری، ‌مترجمی. ج: مشاغلی که هیچ‌گونه مزیت و برتری در آن برای شاغلان زن و مرد وجود ندارد و یا انتخاب آن به‌صورت طبیعی صورت می‌گیرد و ملاک آن‌ تخصص و تجربه است نه جنسیت (‌کارگری ساده در سایر رشته‌های فنی و خدماتی). ‌د: مشاغلی که یا به‌دلیل منع شرعی یا شرایط خشن کار و یا به‌دلیل ارزش‌های اعتقادی (‌فرهنگی و اجتماعی) برای بانوان نامناسب است مانند قضا و ‌آتش‌نشانی.


تعداد بازدید :  131