شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده به «سین هشتم» پیوست

شهروند| پای مسئولان دولتی هم به جریان فرهنگی اجتماعی و البته خیرخواهانه «سین هشتم، سرپناه» باز شد. هنرمندان نزدیک به 3 ماه است که تلاش می‌کنند تا توجه مسئولان و مردم را به مسأله بی‌خانمان‌های شهر تهران جلب کنند. آمارها از وجود 15‌هزار بی‌خانمان در سطح شهر تهران خبر می‌دهد که 5‌هزار نفر از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. به همین دلیل بود که رضا کیانیان، حسین پاکدل و حبیب احمدزاده دوشنبه 4 خردادماه به دیدار شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده رفتند؛ چراکه سر و سامان دادن به کارتن‌خواب‌ها یا بی‌خانمان‌ها نیاز به حمایت‌های دولتی دارد.
رضا کیانیان در این دیدار به مسأله آسیب‌پذیرتر بودن زنان بی‌خانمان نسبت به مردان بی‌خانمان اشاره کرد و گفت: «این درحالی است که موسسه خیریه «طلوع بی‌نشان‌ها» برای رسیدگی به بی‌خانمان‌های مرد فعالیت می‌کند.» حالا کسی هم باید به فکر زنان و کودکان بی‌خانمان باشد. مردم و هنرمندان با سهیم شدن در «سین هشتم، سرپناه» این کار را آغاز کرده‌اند و به گفته کیانیان حالا نوبت به دولتی‌ها رسیده است؛ «ما نمی‌خواهیم قیمومیت داشته باشیم چون هدف اصلی ما این است که توجه افکار عمومی را نسبت به این ماجرا که یکی از معضلات بزرگ شهری است، جلب کنیم چرا که بی‌خانمانی برای کل جامعه خطرات بی‌شماری دارد.» او هدف از حضور هنرمندان در این جریان فرهنگی اجتماعی را اینطور توصیف می‌کند: «ما می‌خواهیم واسطه‌ای باشیم تا بتوانیم یکسری امکانات را برای اسکان این افراد بگیریم و امیدواریم از میان انبوه ساختمان‌های متروکه‌ای که وجود دارد، مکانی برای اسکان آنها اختصاص داده شود.» البته فرهنگ‌سازی در زمینه برخورد مردم با بی‌خانمان‌ها هم از دغدغه‌های هنرمندان «سین هشتم» است برای همین کیانیان می‌گوید: «شاید مردم بعضی محله‌ها دوست نداشته باشند در کنار خانه‌هایشان ساختمانی برای اسکان بی‌خانمان‌ها اختصاص داده شود اما هنرمندان می‌توانند مردم را در این زمینه توجیه کنند تا مردم با این قشر آشتی کنند و آنان را بپذیرند.»
سروسامان دادن به بی‌خانمان‌ها نیازمند همکاری 3 وزارتخانه کار، بهداشت و کشور است. برای همین آنها از مولاوردی می‌خواهند برای دیدار با مسئولان این ارگان‌ها هماهنگی‌هایی انجام دهد. مولاوردی هم در این دیدار قول داد با توجه به فعالیت ستادی معاونت رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، هماهنگی‌هایی را برای این دیدار انجام دهد. او حتی پیشنهاد داد هنرمندان در این رابطه دیداری هم با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری انجام دهند.
البته معاون رئیس‌جمهوری هم از مشکلات مطلع است، او می‌گوید: «نبود سرپناه بزرگ‌ترین مشکل زنان زندانی بعد از دوره محکومیت است چراکه بسیاری از آنان از خانواده‌های خود طرد می‌شوند و حتی گاهی بعضی از آنان ناچار می‌شوند به دلیل نداشتن محل زندگی، بار دیگر به زندان برگردند. علاوه بر این هنوز نتوانسته‌ایم به گونه‌ای درخور، خانه‌های امن را برای زنان تحت خشونت ایجاد کنیم.»
حسین پاکدل رسیدگی به امور بی‌خانمان‌ها را یک وظیفه اجتماعی و اخلاقی برای همه می‌داند و بیان می‌کند: «نمی‌توان این مشکلات را یک روزه حل کرد اما باید به سمت فرهنگ‌سازی برویم.» همچنین حبیب احمد‌زاده حضور هنرمندان در این جریان را منجر به اعتمادسازی می‌داند و می‌گوید: «وقتی مردم ببینند گروه بزرگی از هنرمندان که خود در جریانی ذی‌نفع نیستند، در  این امور مشارکت می‌کنند، تشویق می‌شوند تا خود نیز در چنین فعالیت‌هایی مشارکت کنند.» چهار دیدار بعدی، یعنی دیدار با معاون اول رئیس‌جمهوری و نیز 3 وزارتخانه بهداشت، کار و کشور وعده مولاوردی به هنرمندان بود.
تاکنون هنرمندانی مانند جمشید مشایخی، رخشان بنی‌اعتماد، پرویز پرستویی، علی رفیعی، بهمن فرمان‌آرا، فاطمه معتمدآریا، حمید جبلی، حبیب رضایی، هما روستا، شمس لنگرودی، نیکی کریمی، فرشته طائرپور، کمال تبریزی، بهرام رادان، علی زندوکیلی، مهناز افشار، سهراب پورناظری، رضا یزدانی و... و چهره‌هایی همچون احمد مسجدجامعی به این حرکت فرهنگی - اجتماعی پیوسته‌اند. این هنرمندان بخشی از جوایز یا آثار هنری خود را به نفع بی‌خانمان‌ها هدیه می‌کنند که این آثار توسط حامیان مالی برنامه خریداری و در قالب یک موزه نگهداری می‌شود و درآمد حاصل از آن نیز صرف تهیه و تجهیز ساختمانی برای اسکان بی‌خانمان‌ها خواهد شد.


تعداد بازدید :  179