شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
در نبود نظارت‌های کافی و ضعف عملکرد سازمان تاکسیرانی اتفاق افتاد:
افزایش 40‌درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی در برخی مناطق تهران

شیده لالمی| نرخ کرایه‌های تاکسی در تعدادی از مسیرهای تهران پس از تک نرخی شدن بنزین تا 40‌درصد افزایش یافته است به این ترتیب با توجه به افزایش 20‌درصدی نرخ کرایه‌ها از ابتدای فروردین حالا شهروندان تهرانی بايد کرایه‌های پارسال را در شرایط جدید با افزایش 60‌درصدی بپردازند، مگر این‌که اتفاق تازه‌ای بیفتد و نظارت‌ها برای برخورد با رانندگان متخلف تشدید شود.
 این مهم‌ترین خبر دیروز شورای شهر تهران بود. در کنار این خبر، شنیده‌هایی تازه از تحرکات برخی از اعضا برای ورود چهره‌های جدید به انتخابات هیأت‌رئیسه شورا به گوش می‌رسد. شورای شهر تهران جلسه دیروز را مثل همه جلسات علنی روزهای سه‌شنبه با تذکرهای اعضای شورا شروع کرد. تذکرهایی که بخشی از آنها روایت مهم‌ترین خبرهای تهران است. در میان این تذکرها افزایش نرخ کرایه‌تاکسی‌ها در تهران از زبان حبیب کاشانی، بیان شد. این عضو شورا با بیان این‌که خودش
 به شخصه شاهد این موضوع بوده که بلافاصله پس از اعلام تک نرخی شدن بنزین، رانندگان تاکسی کرایه‌ها را بالا برده‌اند، گفت: من در منطقه طرشت زندگی می‌کنم. مسافرانی که از متروی طرشت پیاده می‌شوند، از همان روز بعد از اعلام وضع جدید بنزین، به جای 700 تومان کرایه مجبور شده‌اند 1200 تومان بدهند. از رانندگان تاکسی که می‌پرسیم می‌گویند بنزین 40‌درصد گران شده کرایه هم به اندازه بالا رفته است. وقتی می‌گوییم شورا یک بار کرایه‌ها را گران کرده، می‌گویند این تصمیمی بوده که پیش از بحث بنزین گرفته‌اید، الان که بنزین گران شده، شما کاری نباید بکنید؟ اگر شما کاری نباید بکنید منِ راننده چه باید بکنم؟»
کاشانی در ادامه حرف‌هایش گفت که مردم توان پرداخت این افزایش کرایه‌ها را ندارند و این موضوع به طبقات ضعیف‌تر جامعه ازجمله کارمندان، کارگران، معلمان و دانشجویان فشار سنگینی وارد می‌کند و مسأله روزمره آنها می‌شود. این عضو شورای شهر تهران با اشاره به شرایط دشوار زندگی طبقات کارگری و گروه‌های آسیب‌پذیر گفت:  قوه قضائیه مدعی است که در زندان رجایی شهر برای هر زندانی روزانه 65‌هزار تومان هزینه می‌کنند، به عبارت دیگر زندگی یک زندانی پشت میله‌های زندان ماهانه یک‌میلیون و 950‌هزار تومان هزینه دارد. درواقع یک زندانی بالای خط فقر زندگی می‌کند اما کارگری که طبق قانون ماهانه 712‌هزار تومان حقوق می‌گیرد و اين حقوق امسال 13‌درصد افزایش داشته، چطور باید با این افزایش 40‌درصدی کرایه‌ها زندگی کند و چرا باید این فشار به این طبقه تحمیل شود؟
کاشانی از دولت و مشخصا وزارت نفت خواست تا درباره این موضوع فکری کنند و اگر حالا قرار است بنزین تک نرخی شود، دست‌کم دولت اعتباراتی را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این حرف‌های کاشانی اما بر ضرورت اجرای قانون تأکید کرد. مقصود او از قانون همان مصوبه‌ای است که شورا چند ماه پیش برای گران شدن کرایه‌تاکسی‌ها در ‌سال 94 گذرانده بود. شورا کرایه‌ها را تا 20‌درصد افزایش داد اما با افزایشی که حالا رانندگان تاکسی پس از تک نرخی شدن بنزین داده‌اند، درواقع در ‌سال 94 کرایه‌ها 60‌درصد گران شده است. این روزها شاید چشم خیلی‌ها به شورای شهر تهران باشد که برای این ماجرا و گرانی ناگهانی کرایه‌ها چه می‌کند؟ چمران دیروز اما آب پاکی را روی دست رانندگان تاکسی ریخت و گفت که آنها باید تابع مصوبه شورا باشند و شورا در‌ سال جاری کرایه‌ها را دوباره گران نمی‌کند. او همچنین از سازمان نظارت بر تاکسیرانی خواست تا بر عملکرد تاکسی‌ها و کرایه‌هایی که آنها از مردم می‌گیرند، نظارت کند. البته سازمان تاکسیرانی هنوز نسبت به آنچه این روزها در خیابان‌های تهران می‌گذرد، واکنشی نشان نداده است.
تشکیل ستاد ملی احیا و نوسازی
 بافت‌های فرسوده در دولت
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران دیروز خبرهای تازه‌ای برای ساکنان بافت‌های فرسوده داشت. محمد سالاری، پیش از آغاز به کار جلسه رسمی شورا گفت که ستاد ملی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری تشکیل شده است و در این ستاد شهردار تهران هم حضور دارد و دبیری جلسات آن هم برعهده سازمان نوسازی شهرداری تهران است. سالاری در جلسه دیروز از پیشروی بافت تجاری و اداری در مناطق مسکونی تهران هم انتقاد کرد. به گفته او روند تغییر کاربری‌ها در نقاط مسکونی مرکز شهر نگران‌کننده است چرا که با این روند در آینده نزدیک شاهد تخلیه سکونتگاه‌ها، از هم پاشیدگی محلات و مشکلات اجتماعی زیادی خواهیم بود.
حال نان خوب نیست
جلسه شورا دیروز خبرهایی هم درباره نان داشت، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا دراین جلسه از وزارت بهداشت خواست، طرح جامع افزایش کیفیت نان را ارایه کند. به گفته رحمت‌الله حافظی، در پنج ماه گذشته، کمیته سلامت شورا جلساتی درخصوص نان داشته و در این جلسات از اتحادیه نانوایان، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان غذا و دارو و پژوهشکده غلات دعوت شده و این موضوع بررسی شده است. چنانکه که او می‌گوید، با توجه به مراحل تولید نان از برداشت گندم، تهیه آرد و فرایند پخت نان باید گفت مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که از وزارت بهداشت و موسسه آرد و نان درخواست شده است طرح جامع افزایش کیفیت نان را ارایه دهد.
شورا در حاشیه سوال قناعتی
 علاوه بر دستورهای رسمی و روزمره سه‌شنبه‌ها در جلسه شورای شهر تهران، دیروز حاشیه‌های سوال ابوالفضل قناعتی از شهردار تهران درباره تخلفات مربوط به ساخت هتل اسپیناس 2 در سعادت‌آباد تهران هم بخش مهمی از جلسه بود. قناعتی که در جلسه غیرعلنی از قالیباف درباره این تخلفات پرسیده بود از این‌که 18 نفر از اعضای شورا در جریان این پرسش و پاسخ علیه او موضع گرفته‌اند انتقاد کرد و این دلخوری و نارضایتی در تمام طول جلسه در چهره او پیدا بود. هرچند که اعضا به او گفتند که نقد و نظرهایشان کارشناسی بوده است اما او همچنان اصرار داشت که آنچه ارایه کرده مبتنی بر بررسی‌های دقیق بوده و انتظار نداشته که اعضا هنگام طرح سوال او نظر بدهند. به گفته قناعتی این اقدام خلاف قانون و یک تخلف آیین‌نامه‌ای بوده است.
آغاز تحرک‌ها برای انتخابات ریاست شورا
هرچند هنوز تا شهریور یعنی زمانی که انتخابات هیأت‌رئیسه شورا برای سومین‌ سال برگزار می‌شود، روزهای زیادی مانده اما در شورای شهر تهران تحرک‌ها و خبرهای تازه‌ای شنیده می‌شود. این خبرها از آن دسته خبرهایی است که البته هنوز صحت و سقم آنها مشخص نیست و باید آنها را در قالب شنیده‌ها به گوش گرفت. آنچه دیروز در راهروهای شورای شهر تهران به گوش می‌رسید این‌که ترکیب آرایی که در‌ سال گذشته به صندوق رأی‌گیری رئیس شورا ریخته شده، امسال تغییراتی کرده است ازجمله این‌که یکی از ورزشکاران شورا گفته در دوره جدید به چمران رأی نمی‌دهد و شنیده‌ها حاکی از آن است که آرای مهدی چمران نسبت به‌ سال گذشته ریزش داشته است، هر چند که ممکن است لابی‌ها و مذاکرات در ماه‌های آینده رقابت را به نفع او جدی کند. با وجود این‌که اصولا رقابت برای ریاست شورا در دو ‌سال اخیر بین احمد مسجدجامعی و چمران جریان داشته و اعضای دیگر برای این‌که کرسی ریاست را به دست آورند، وارد رقابت نشده‌اند. این روزها خبرهایی که درباره تلاش‌های احمد دنیامالی برای ورود به انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر تهران به گوش می‌رسد، جدی‌تر از همیشه است. پارسال هم در بزنگاه انتخابات رئیس شورا خبر رسید که دنیامالی هم می‌تواند یک گزینه برای ریاست شورا باشد اما این خبر در آن زمان کمتر در کانون توجه قرار گرفت و به سرعت از سرخط خبری رسانه‌ها کنار رفت. حالا اما این خبر پررنگ‌تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد به‌ویژه آن‌که در کنار این شنیده‌ها دنیامالی هم انتقادات تازه‌ای را به روش اداره جلسات شورا آغاز کرده، همان‌طور که دیروز هم در تذکری روش اداره جلسات توسط چمران را مورد انتقاد قرار داد و گفت که 5‌میلیارد تومان هزینه نمایندگی هر عضو شورا برای کشور در 4‌سال است درحالی‌که با این شیوه اداره جلسات ما نتیجه خوبی از این هزینه‌کردن‌ها نمی‌گیریم. بحث ریاست دنیامالی بر شورای شهر تهران، بیش از آن‌که پیشنهادی برآمده از تصمیم‌گیری طیف اصولگرا یا اصلاح‌طلب شورا باشد، به نظر می‌رسد ایده و برنامه‌ای است که از جریان فکری نزدیک به قالیباف بیرون زده و
چه بسا تحقق این ایده در شورای شهر تهران، شاید بهترین اتفاق برای شهرداری این روزهای قالیباف باشد. با همه اینها تا زمان انتخابات هیأت رئیسه شورا، هنوز روزهای زیادی مانده و در این روزها تغییرات و تصمیم‌گیری‌ها و چرخش‌های زیادی در راه است اما آن‌طور که پیداست رقابت در این دوره از انتخابات هیأت‌رئیسه، پیچیده‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر از گذشته  است.

 


تعداد بازدید :  144