شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
هر جامعه می‌تواند صلح را ایجاد و حفظ کند
بازی برای صلح
همه به این بازی دعوت‌اند و هر کسی می‌تواند برنده باشد

برگردان:  طرح نو- راضیه زرگری | «بازی برای صلح» سازمانی است متشکل از افرادی که امروز برای ایجاد یک جهان صلح‌آمیز تلاش می‌کنند. درواقع، یکی از هیجان‌انگیز‌ترین فاکتورهای بازی برای صلح این است که در هر زمانی از شبانه‌روز، جایی در جهان این بازی اتفاق می‌افتد. کودکان، جوانان و بزرگسالان حتی کسانی که در جوامع درگیر جنگ هستند، هم مدام تصمیم می‌گیرند که شفقت، دوستی و تمرین صلح را انتخاب کنند. به بیان دیگر آنها صلح را یاد می‌گیرند درحالی‌که از بازی کردن لذت می‌برند. چند فاکتور مشترک می‌تواند مقدمات خنده و بازی را فراهم کند. این سازمان  از طریق بازی‌های مشارکتی، یک صحنه جهانی می‌سازد که تهدیدی برای هیچ‌کس ندارد و در آن مردم گردهم آمده و یاد می‌گیرند.
بازی، دروازه ورود به لحظاتی است که تمایزها از میان می‌رود، ترس‌ها ذوب می‌شود و می‌بینیم آنچه را که به‌جای جداکردن، ما را به هم پیوند می‌زند. در بازی برای صلح معتقدیم هرکس می‌تواند معمار، سازنده و رهبری برای صلح باشد؛ هر جامعه می‌تواند صلح را ایجاد و حفظ کند؛ بازی یکی از نوآورانه‌ترین ساختارها برای تمرین صلح در جهان امروز است. بازی برای صلح در سراسر جهان از طریق یکی از دو برنامه عملیاتی ما اتفاق می‌افتد؛ بازی برای آموزش صلح یا جلسه تمرین صلح که توسط برنامه عضویت پشتیبانی می‌شود. این برنامه شامل برنامه مربیان خبره، باشگاه بازی برای صلح و شرکای برنامه صلح می‌شود. این برنامه‌ها در کنار هم مردم را تشویق می‌کند از انزوا، ترس و خشونت با فضایی مملو از الهام، همکاری و ارتباط بروند تا جوامع شروع به فراموشی تعصبات پیشین کرده و همه با هم برای رسیدن به صلح و آرامش فعالیت کنند. فعالیت بازی‌گونه الهام‌بخش مردمی از فرهنگ‌های مختلف است تا از موانع گسترده و مرزهای دور به هم برسند. در عرصه بازی، خلاقیتی خالص وجود دارد و تحول رخ می‌دهد. از این منظر تحول، جوامع بنیان و اساسی برای ایجاد راه‌های جدید جهت برقراری صلح خواهد داشت.
بازی برای آموزش صلح
بازی برای آموزش صلح، تعاملی، سرگرم‌کننده و متحول‌کننده زندگی است. شرکت‌کنندگان می‌گویند در این بازی‌ها اعتماد‌به‌نفس و بینشی جدید به‌دست می‌آورند درحالی‌که دوستان جدید و یک چشم‌انداز نو در زندگی و آموزش پیدا می‌کنند. درواقع، برخی از مربیان انجمن، خود به‌عنوان شرکت‌کنندگان جوان کارشان را آغاز کرده‌اند و امروز کارآفرینان اجتماعی هستند که از طریق بازی‌های مختلف مهارت‌های صلح را یاد می‌دهند و زندگی خود را به جهان برای رسیدن به دنیایی بهتر وقف کرده‌اند. مدارس، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مانند USAID، CECI، PeaceCorps، چشم‌انداز جهانی World Vision،  Childfund International، نجات کودکان Save the Children و برنامه داوطلبانه سازمان‌ملل متحد، بازی برای آموزش صلح را در کشورهای سراسر جهان فراهم کرده‌اند. لورن لوبین یکی از مربیان آموزش بازی برای صلح می‌گوید: «من در تلاش بودم تا رهبری و مشاوره را در سازمانم در LA مرکزی انجام دهم، درحالی‌که در کشمکش تعامل با دانش‌آموزان بزرگتر در این نقش بودم. درحالی‌که احساس می‌کردم تاثیرگذاری اندکی دارم، ندایی در قلبم به گوش می‌رسید که بسیار خب، این دقیقا همان کاری است که ما نیاز داریم، انجام دهیم؛ به آنها بیاموزیم که چگونه بازی‌های تجربی را ساده‌تر کنند».
چهار سطح در بازی برای آموزش صلح وجود دارد ازجمله لذت بازی، مهارت‌های
ساده‌ کردن، مهارت‌های فعالیت گروهی و تداوم یادگیری. این کارگاه‌ها برای جوانان و بزرگسالان باز است. در پایان بازی‌های ابتدایی آموزش صلح، مربیان قادر خواهند بود تسهیلات بازی‌های تعاونی و عمومی را فراهم کنند. گروه‌ها در همکاری‌های بیشتر، به توجه و مراقبت فراگیرتر با یکدیگر می‌رسند و سازمان یا مدرسه با صلح‌طلبان در سراسر جهان برای یادگیری متداوم مفاهیم صلح‌آمیز، تبادل‌فرهنگی و الهام گرفتن ایده‌های بهتر در ارتباط قرارخواهند گرفت. درحالی‌که آموزش‌های تخصصی برای معلمان، مددکاران جوان، مددکاران اجتماعی و مدیران جامعه نیز فراهم است.  
تمرین صلح
تحول، بی‌سروصدا آغاز می‌شود. صدای خنده بچه‌ها در فضا پیچیده است درحالی‌که آنها هر روز 20 دقیقه تا نیمی از روز را در جلسات تمرین صلح شرکت می‌کنند؛ جلساتی که شامل کار گروهی و سرگرم‌کننده است. بچه‌ها در محیط امن شکل گرفته به‌واسطه فعالیت‌های گروهی، فرصت بازی با همسالان خود از فرهنگ‌های دیگر را دارند. آنها دوستی‌های تازه را شکل می‌دهند و «دشمن» به‌عنوان موجودی که نه چندان متفاوت از خودشان است را تجربه می‌کنند. آویو مربی یک سازمان محلی از یک جلسه تمرین صلح با کودکان یهودی، مسلمان و مسیحی در سرزمین‌های اشغالی می‌گوید:  «هرگاه به کودکان می‌گفتم که با هم بازی کنند هرگز نمی‌پذیرفتند، همیشه بهانه‌ای وجود داشت. امروز یک معجزه بود...»  یک مربی جوان گواتمالایی هم از تجربه‌اش اینگونه تعریف می‌کند: «من در طول بازی برای صلح در جامعه خود، تغییر را در بچه‌هایی که در یک منطقه بسیار خشونت‌آمیز زندگی می‌کنند، دیدم. ما از طریق بازی دریافتیم که کودکان از فرهنگ و مذاهب مختلف به تجربه‌های همزیستی مسالمت‌آمیز برای آینده جامعه اعتماد می‌کنند».  کاری که در جلسه تمرین صلح انجام می‌شود تشویق خنده، ارتباط و مهربانی است؛ آن هم در زمانی‌که کودکان درحال تکامل شخصیتی و شکل دادن به احساس خود، شناخت دیگران و بازیابی تفکرات اساسی در مورد تعامل با مردمی هستند که در ذهن‌شان به‌عنوان افرادی متفاوت شناخته شده‌اند. جوانان آموزش دیده جلسات تمرین صلح را راهبری می‌کنند و نقش الگوی مهارتی و ارزشی را برای کودکان ایفا می‌کنند. این جلسات اغلب شامل ترکیبی از پروژه‌های داوطلبانه یا یادگیری خدمات اجتماعی می‌شود که به‌واسطه نیازهای جوامع مختلف تعریف و طراحی می‌شود. بازی قاعده و ترکیبی قدرتمند برای ایجاد و حفظ صلح خواهد شد.
                                   منبع: www.playforpeace.


تعداد بازدید :  207