شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
اولین رویداد هنری گالری مژده سهم هنرمندان بابلی شد

مریم تهوری| گالری مژده به دنبال رویکرد جدید خود مبنی بر شناسایی و معرفی هنرمندان برجسته اما ناشناخته شهرستانی اولین نمایشگاهش را در ‌سال جدید به هنرمندان بابلی اختصاص داد.
روندی که در ادامه فعالیت‌های این گالری در زمینه گسترش فعالیت‌های هنری به شهرستان‌ها و شناسایی و معرفی هنرمندان برجسته شهرستانی رخ داد. این نمایشگاه که از 4 تا 10 اردیبهشت برگزار شد، بازتابی از رویکرد جدید فعالیت‌های گالری مژده به شمار می‌رود. در این نمایشگاه گروهی با عنوان «ندای آغاز» که با همکاری گالری هنر بابل برپا شد 14 نقاشی از احمد نصراللهی، آلیس ورشو، محمد اعظم‌زاده، جلال مشمولی، خلیل سماعی جابلو و حمید فام  روی دیوار رفت. آثار آبستره‌ای که بیشتر با تکنیک ترکیب مواد و حول محور عرفان شرق نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. این نمایشگاه اولین تجربه گالری هنر بابل در خارج از مازندران است.  مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده با اشاره به این‌که پیش از این نیز همکاری‌هایی با گالری‌داران رفسنجان و کرمان داشته‌اند، نمایش این آثار را تداوم فعالیت‌های قبلی این گالری در راستای تمرکززدایی دانست و اظهار داشت:  یکی از رویکردهای مهم این گالری شناسایی نوابغ هنری است که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند و کمتر دیده شده‌اند. در این زمینه‌ سال گذشته تصمیم گرفتیم نمایشگاه‌هایی را در شهرستان‌های مختلف برگزار کنیم. رفسنجان و کرمان اولین شهرستان‌هایی بودند که در آنها به برگزاری نمایشگاه و ورک شاپ پرداختیم. نمایشگاه نقطه صفر در بهمن ماه‌ سال گذشته از جمله فعالیت‌های این گالری به شمار می‌رود. مدیر گالری مژده معرفی هنرمندان شهرستانی را یکی از جنبه‌های اصلی برگزاری این نمایشگاه‌ها دانست و گفت:  یکی از مشکلاتی که در برگزاری نمایشگاه‌های گروهی با آن روبه‌رو هستیم این است که این هنرمندان با وجود تجربه خوب و خلق آثار با کیفیت همچنان ناشناس باقی مانده‌اند و این مسأله باعث کم‌فروغ بودن آثارشان در تهران می‌شود؛ از این‌رو گالری مژده با این آگاهی حاضر شد در مسیر معرفی هنرمندان شهرستانی گام بردارد و هزینه کند تا به مرور این هنرمندان در سطح کشور شناخته شوند. طباطبایی از خراسان به‌عنوان مقصد بعدی این گالری یاد کرد و اظهار داشت: به‌زودی نمایشگاهی از هنرمندان را در خراسان خواهیم داشت و همکاری‌مان را با گالری داران این استان به‌طور جدی آغاز می‌کنیم.
احمد نصراللهی:
شهرستانی‌ام اما نگاهم جهانی است
احمد نصراللهی ازجمله نقاشان نام آشنای این سرزمین است که اگرچه هرگز خلوت خود را با تب و تاب مرکز کشورمان معاوضه نکرد اما روحیه پرکار وی سبب شده است تا هماره جایگاه او در میان صدرنشینان هنر نقاشی محفوظ بماند. این روزها اما نصراللهی با حضور در نمایشگاه گروهی ندای آغاز 3 تابلویش را با مضمون عرفانی به نمایش گذاشته است. نصراللهی در حاشیه مراسم افتتاحیه، با ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: با توجه به این‌که در این نمایشگاه آثار هنرمندان شهرستانی به نمایش درآمده بسیار مورد احترام است به همین دلیل معتقدم چهره‌های هنری باید این اتفاق را دنبال کنند تا ظرفیت‌های شهرستان بیشتر دیده شود؛ چرا که در طول سال‌های گذشته به دلیل نبود تداوم در چنین اقداماتی هنرمندان شهرستانی یا به تهران مهاجرت کردند یا در همان شهر باقی ماندند و هیچ گاه آثارشان دیده نشد. اما امروز به برکت پیشرفت تکنولوژی این دسترسی‌ها سهل‌تر شده و نتیجه‌اش ارتباط خوب گالری‌داران شهرهای مختلف است که منجر به برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست می‌شود.  وی در این‌باره افزود: روزگاری دست‌ها به هم نمی‌رسید و هنرمندان ایرانی برای دیدن فعالیت سایر هنرمندان باید به اقصی نقاط کشور و دنیا سفر می‌کردند اما امروز به برکت تکنولوژی دست‌ها به هم می‌رسد و شاهد تعامل و تبادل اطلاعات گسترده‌تری میان هنرمندان هستیم. نصراللهی با اشاره به این‌که پیش از این نیز چنین حمایت‌هایی از هنرمندان شهرستانی می‌شده، تصریح کرد: پیش از این نیز چنین اقداماتی از سوی گالری‌هایی چون سیحون، شیرین و گلستان نیز انجام شده اما ضرب‌آهنگ‌شان بسیار کوتاه بوده و دلیل مهمش بی‌توجهی مجموعه‌داران، کلکسیون‌داران و نهادهای مردمی است که باعث دلسردی هنرمندان می‌شود به همین دلیل امیدوارم حرکت جدید گالری مژده تداوم پیدا کند و با فعالیت‌های مقطعی سایر گالری‌ها متفاوت باشد.
او با بیان این‌که بارها و بارها توانمندی‌های هنرمندان مازندرانی به نمایش گذاشته شده است، گفت:  با توجه به ظرفیت‌های موجود به حمایت بیشتر رسانه‌های جمعی نیاز داریم چرا که درحال حاضر چیزی به نام اقتصاد هنر در گالری‌های شهرستان‌ها مطرح نیست. مکرمه قنبری و فریبرز زرشناس و... ازجمله هنرمندان سرشناس این استان هستند که هر کدام در جایگاه خود تأثیرگذارند اما اگر این افراد شهرشان را رها کنند دیگر هیچ توجهی به هنر در این شهرها نمی‌شود.  نصراللهی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز امیدواری نسبت به ادامه کار گالری مژده اظهار داشت: در صورتی نسبت به حرکت امروز گالری مژده خوش‌‎بین خواهم بود که در ادامه با شناسایی و معرفی ظرفیت‌های موجود در استان‌ها از روندی کند و تشریفاتی که در گالری‌ها شاهدیم، دوری کند. آثاری که در این نمایشگاه روی دیوار رفت تنها بخشی از آثار هنرمندان مازنی است این درحالی است که در این استان استعدادهای درخشانی با ظرفیت‌های بالا درحال فعالیت هستند. اما نازنین موسوی، مدیر گالری هنر بابل نیز درباره برپایی این نمایشگاه گفت:  خوشبختانه در سال‌های اخیر با راه‌اندازی گالری هنر بابل ارتباط خوبی با هنرمندان بابلی و مازندرانی برقرار کرده بودیم امسال تصمیم گرفتیم که فعالیت‌های گالری هنر بابل را به خارج از استان هم گسترش دهیم؛ از این رو طی گفت‌وگویی که با مژده طباطبایی داشتیم قرار بر این شد که گلچینی از آثار این هنرمندان را در این گالری به نمایش بگذاریم تا هم هنردوستان با آثار نقاشان مازنی بیشتر آشنا شوند و هم آثار این هنرمندان را در تهران به فروش برسانیم. امیدوارم این همکاری با گالری مژده ادامه پیدا کند و آثار هنرمندان مازندرانی به سایر گالری‌ها مطرح و فعال تهران هم راه یابد.


تعداد بازدید :  217