شماره ۵۷۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
گزارش سفر عضو هیأت‌علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده به اندونزی
نخبگان اندونزی و مقام زن و خانواده

فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، چندی پیش طی سفری به اندونزی و حضور در سمینارهایی که گزیده‌ای از آن‌که درخصوص دیدگاه نخبگان اندونزیایی است و در ذیل می‌آید، به تشریح موقعیت زن و خانواده در جامعه پرداخته بود و گزارش سفر خود را منتشر کرد. اندونزی، بزرگترین کشور اسلامی است با مردمی خوشخو، ملایم و... در این کشور بیش از 40 هزار دانشگاه اسلامی اعم از دولتی و غیردولتی فعال است که خود بنیه مذهبی این کشور را تأمین می‌کند. افزون بر آن مدارس قرآنی و دینی زیادی در این کشور به آموزش کودکان و نوجوانان می‌پردازند، در عین حال وجود فقر خطر بزرگی است که زمینه فعالیت گروه‌های تکفیری و جریان وهابیت را در این کشور ایجاد کرده است.
همایش علمی
«زن، جامعه و سیاست بین‌الملل»
صبح روز پنجشنبه، 20/1/1394 نشست علمی «زن، جامعه و سیاست بین الملل» در دانشگاه حسن‌الدین ماکاسار:  
... دکتر محمد علوی رحمان، استاد دانشگاه و چهره فرهنگی منطقه سولاوسی جنوبی در مقاله خود با عنوان «وضعیت تمدن و دموکراسی» ابراز داشت: وضع تمدن را می‌توانیم چنین توصیف کنیم: 1) جهان کنونی جهان درحال گذاری است که همه‌چیز در آن به‌سرعت می‌گذرد، 2) جهان دچار خشونت است، 3)گسترش خشونت به ضعف سنت و زندگی اجتماعی منجر می‌شود، 4) شوک تمدنی جدید در عرصه فقر، به گروه زنان و کودکان، به‌ویژه در کشورهای دچار جنگ و درگیری، اثر می‌گذارد.
در ادامه به بحث شوک هویت فرهنگی پرداخت و ابراز داشت:جهانی‌شدن به‌عنوان جریان اصلی توسط قدرت نوآوری جدید ارتباطات، حمل‌ونقل و اینترنت به حرکت درمی‌آید و در این میان سنت به‌عنوان راهنمای زندگی مشترک اتخاذ نشده و لذا آدمیان به تشکیل گروه‌های هویتی می‌پردازند بنابراین، ارتباطات اجتماعی ضعیف و به‌جای آن تصمیم شخصی و گروهی مقدم می‌شود. ایشان در ادامه سخنان خود به تأثیر تکنولوژی در تضعیف ارتباطات رو در روی انسانی پرداخت.
وی درخصوص مسائل زن به 12 عرصه نگران‌کننده مطرح در سند پکن در سپتامبر 1995 که به شرح زیر است، اشاره کرد:   1) زن و فقر، 2) آموزش و کارآموزی برای زن، 3) زن و بهداشت، 4) عقب‌ماندگی زن، 5) زن و درگیری مسلحانه، 6) زن و اقتصاد، 7) جایگاه زن در قدرت و تصمیم‌گیری، 8) مکانیزم سازمانی جهت پیشرفت زن، 9) حقوق بشر، 10) زن و رسانه، 11) زن و محیط‌زیست و 12) دختر بچه‌ها.
او ادامه داد: «با وجود این اسناد در تمام جهان خشونت و آثار فقر برای زنان همچنان ادامه دارد و ما باید بدانیم چه فرصت‌هایی را به‌عنوان راه‌حل باید ایجاد کرد؟» موارد ذیل در سخنرانی ایشان پیشنهاد شد: «1) گفت‌وگو و تبادل تجربیات، 2) ارایه استدلال زیرا ایمان و ارزش بدون استدلال، معنی ندارد و 3) ردیابی به الگوی فلسفه جهت کشف دانش جدید که این الگو به‌عنوان یک استراتژی توانمندسازی، استراتژی تقویت یا استراتژی همزیستی مشترک در فضاهای فرهنگی درآید».
...خانم دینا سلیمان (چهره برجسته بانو اهل تشیع اندونزی)، نویسنده، کارشناس خاورمیانه و فارغ‌التحصیل فوق‌لیسانس رشته ارتباطات بین‌الملل به ارایه مطالب تحت‌عنوان «زن و جهانی‌شدن» پرداخت و اظهار داشت: جهانی‌شدن توسط نیروهای اقتصادی جهانی (شرکت‌ها) که سود بزرگتر با تسلط منابع اقتصادی در بخش‌های مختلف جهان، به حرکت درمی‌آید. لذا دو گروه در مقابل جهانی‌شدن وجود دارد: 1) اقلیتی که سود بیشتری را از پدیده جهانی‌شدن به خود اختصاص می‌دهد. 2) اکثریتی که استعمار شده این پدیده هستند.
او سپس به مسائل زن پرداخت و ابراز داشت: درحال‌حاضر بیشترین تعداد فقرا را زنان تشکیل می‌دهند و 4 اثر منفی از جهانی شدن عبارتند از: 1) پیشرفت اقتصادی تنها برای تحصیلکرده‌ها و گروهی از طبقه‌های متوسط به بالا، 2)جهانی‌شدن یک‌دسته با لیبرال‌سازی اقتصادی توسط موسسات مالی جهان مانند بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی و پذیرفتن کمک‌های مالی از آن موسسات شرایط جدید را مانند حذف یارانه نفت و آموزش به وجود می‌آورد که این امر با نتایج ذیل همراه می‌شود: 1- مانع زن برای ادامه تحصیل، 2- زن را مجبور به کار جهت تأمین خرج زندگی می‌کند، 3- کار کردن زن در شرایط نامناسب، دستمزد کم و کار سخت و 4- مانع زن برای دریافت خدمات بهداشتی.
او در پایان به فرصت‌های جهانی شدن و آثار مثبت آن اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از آثار مثبت جهانی‌شدن این است که ارتباطات به آسانی صورت می‌پذیرد و این امکان را می‌دهد که جنبش جهانی زنان تشکیل شود و کارهای زیادی برای دفاع از حقوق زن و به دنبال راه‌های حل مشکلات می‌توانند انجام دهند.
برگزاری نشست علمی
 «زن، وحدت و نگاه به آینده»
صبح روز چهارشنبه 19/1/1394 نشست علمی «زن، وحدت و نگاه به آینده» در دانشگاه علاء الدین ماکاسار:  
... رئیس دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: زن بخش جداناپذیر جامعه است. درواقع این زنان هستند که کیفیت یک جامعه را نشان می‌دهند. یکی از مشکلاتی که زنان در جامعه سنتی با آن مواجه بودند نداشتن فرصت برای یادگیری علم بود. ما باید به زنان فرصت بدهیم تا از ظرفیت‌های خودشان استفاده کنند.
وی سپس در عبارات طولانی به توضیح آیاتی از قرآن مجید درباره زن و خانواده به‌ویژه مسأله مدیریت خانواده پرداخت. قرائت وی از این آیات شبیه دیدگاه متفکرین شیعه مانند علامه‌طباطبایی و شهیدمطهری و علامه فضل‌الله بود. ایشان به روشنفکری در شهر ماکاسار شناخته شده است. رئیس دانشگاه علاءالدین ماکاسار در پایان سخنان خود اظهار داشت: امیدوارم که زن نقش خود را در وحدت امت و آینده‌نگری به خوبی ایفا کند.
نشست   علمی
 نخبگان زن اهل تشیع جاکارتا
روز سه‌شنبه مورخ 18/1/94، در دفتر سازمان اهل بیت اندونزی با جمعی از بانوان نخبه تشیع جاکارتا دیدار و گفت‌وگو کردم. این انجمن که با نام اختصاری ABI شناخته می‌شود از 5ماه پیش به‌طور مستقل از مدیریت آقایان در همین انجمن آغاز به کار کرد و اهم فعالیت خود را بر آموزش زنان و افزایش آگاهی‌های بانوان شیعه قرار داده است. همکاری و مساعدت خوبی میان آنها و سایر سازمان‌های غیردولتی زنان در جاکارتا حتی زنان اهل سنت وجود دارد. در این جلسه اهم مشکلات زنان اندونزیایی فقر شوهران که گاهی باعث فروش زن و فرزند آنها می‌شود و همچنین کار در خارج از شهر یا کشور شمرده شد. نبود پدران در خانه و در کنار خانواده خود موجب بروز مشکلاتی چند در این کشور است.
 این سازمان دارای معاونت‌های آموزش، پژوهش، فرهنگی و مددیاری است که اعضای آن با علاقه زیاد برای گسترش فرهنگ شیعی فعالیت می‌کنند. بنا به گفته رایزن فرهنگی جناب آقای دکتر ابراهیمیان در اندونزی، تعداد شیعیان مناسکی به یک‌میلیون هم نمی‌رسد و فقر فرهنگی در این کشور فراوان است. بنابراین سازمان‌هایی از این دست تأثیر زیادی بر خانواده‌ها خواهند داشت.


تعداد بازدید :  199