شماره ۵۷۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از دوئل جامعه داوری و مسئولان ورزش برای تعیین سرنوشت یک داور
من یک فغانی هستم!
کارشناسان داوری در گفت‌وگو با «شهروند» بر پایان هجمه‌ها علیه علیرضا فغانی تأکید کردند

شهروند| هفته پایانی لیگ برتر فوتبال جدا از اتفاقاتی که همراه خود داشت، با واکنشی از سوی برخی از مسئولان همراه بود که عجیب به نظر می‌رسید. با گذشت نزدیک به چند روز از اتفاقات روز پایانی در ورزشگاه تبریز همه‌چیز گردن علیرضا فغانی افتاده و البته بهترین داور فوتبال ایران در این مدت شدیدترین توهین‌ها و تهمت‌ها را متحمل شد. اتفاقی که حالا واکنش شدید جامعه داوری و برخی صاحبنظران فوتبال را در پی داشته است.
حال فغانی چطور است؟
وقتی هواداران تراکتورسازی بعد از شنیدن خبر تلخ قهرمان نشدن تیمشان به خانه بازگشتند،‌ شاید کمتر از الان فغانی را مقصر قهرمان نشدن تیمشان می‌دانستند اما صحبت‌های مسئولان این تیم و دامن‌زدن وزیر ورزش به این اتهامات باعث شد تا 99‌درصد تقصیرها بر گردن داوری بیفتد که تا چند ماه قبل همه به خاطر قضاوتش در فینال جام ملت‌های آسیا به او افتخار می‌کردند. با وجود هجمه‌های به وجود آمده و سکوت فغانی،‌ محمد برادر او می‌گوید: «این مسائل هیچ تاثیری روی روحیه علیرضا نداشته است. او به کارش ایمان دارد و اعتقادش بر این است که مثل همه سنوات گذشته به دنبال موفقیت است. متاسفانه برخی افراد دنبال فرافکنی هستند و عوام می‌دانند که فغانی مقصر اصلی ماجراهای تبریز نبوده است.»
تحرک جامعه داوری
لازم است فلش بکی به 2‌سال قبل زده شود و به ماجرایی که برای محسن قهرمانی رخ داد،‌ اشاره شود. در آن زمان کمتر کسی از او حمایت کرد و نتیجه‌اش محو شدن این داور مشهدی از صحنه قضاوت بود اما تجربه قبلی برای جامعه داوری آن‌قدر تلخ بود که این بار خیلی زود پشت فغانی بایستد. علی خسروی که کمپینی به نام «من یک فغانی هستم» را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده و سایرین داوران و اهالی فوتبال به پیروی از او از این داور حمایت کرده‌اند،‌ دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: ‌ «34‌سال که در داوری هستم اما اولین بار است که می‌بینم جامعه داوری همدل شده تا از حق خودش دفاع کند. اکثر دوستان ما تصویر پروفایل خود را به عکس علیرضا فغانی تغییر داده‌اند و این اتفاق خوبی است. مسئولان و مردم تبریز باید قبول کنند که یک مجموعه اتفاقات باعث شده تا آنها به هدفشان نرسند که شاید فغانی کوچکترین اشتباه را در آن انجام داده است. متاسفانه از فضای مجازی بگیر که جولانگاه توهین شده تا صحبت‌های مسئولان که برای ماندن خودشان تقصیر را به گردن فغانی می‌اندازند. کفاشیان بداند در دوره مدیریتش 2 داور فوتبال را بازی داده است. یکی از آنها که نابود شده و دیگری هم روی پل گیر افتاده است.»
بررسی قانونی
هوشنگ نصیرزاده،‌ رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون و کارشناس داوری درباره این‌که هجمه‌ها علیه فغانی چه تأثیر منفی روی کار او در بعد بین‌المللی دارد،‌ به «شهروند» می‌گوید: «این هجمه‌ای که به وجود آمده، موقتی است و زود از بین می‌رود. البته مطمئنا این اتفاقات هیچ ضربه‌ای به کار فغانی در بعد بین‌المللی نخواهد زد چون همان‌طور که قانون گفته تصمیمات داور در یک دیدار نهایی و پایان یافته است. فیفا نیز چون احتمال چنین اتفاقاتی را می‌داده در آیین‌نامه خود آورده است که اگر داور به دلیل نوع قضاوت به تماشاگر و ورزشگاه آسیب بزند و حتی اتفاقات ناگواری رخ دهد، بازهم مقصر داور نیست و نمی‌توان داور را مواخذه کرد. بنابراین بهتر است همین جا به هجمه‌ها علیه فغانی پایان دهیم چون فقط در صلاحیت کمیته داوران است که در برابر اشتباهات داور خود چگونه رفتار کند.»
خاطرات تلخ
چه بهتر بود مسئولان ورزش کشور به جای کارشناسی درباره داوری دیدار پایانی لیگ، به دنبال کسی می‌گشتند که با اعلام خبر اشتباه با احساسات 100‌هزار هوادار بازی کرد. این‌که یک داور بخواهد به خاطر قضاوتش حتی اگر در پایین‌ترین سطح باشد،‌ این‌قدر مورد حمله قرار بگیرد،‌ درست نیست و شاید با ادامه این روند امثال فغانی که در جام‌جهانی و فینال جام ملت‌ها نماینده ما هستند از صحنه محو شوند. حتی این هجمه‌ها آن‌قدر زیاد بوده که صدای کاپیتان سابق تیم‌ملی نیز درآمده و نکونام نیز دیروز در مصاحبه‌ای به دفاع از فغانی پرداخته است:  «باید به فغانی کمک کنیم تا به ناحق سر او بریده نشود و شانس ایران برای داشتن یک نماینده داوری در جام‌جهانی کم نشود.» اگرچه فغانی بامداد امروز (یکشنبه) برای قضاوت دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا ایران را ترک کرد اما لیگ چهاردهم با خاطرات تلخی به پایان رسید که 30 هفته تلاش داوران و تیم‌ها را زیرسوال برد.

 


تعداد بازدید :  312