شماره ۵۷۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با محمود مشحون به بهانه تمدید ریاستش در فدراسیون بسکتبال
رقبایم وعده ساختمان دادند، منِ پابرهنه انتخاب شدم
دلم برای زیرزمین فدراسیون هم تنگ شده بود! پاویچویچ را نمی‌شناسم، سرمربی تیم‌ملی ایرانی است

حسین جمشیدی- شهروند| یکی از قدیمی‌ترین مدیران ورزشی ایران، بعد از 6 ماه دوری از فدراسیون بسکتبال بار دیگر توانست به اتاقی که می‌گوید خیلی دلش برای آن تنگ شده بود،‌ برگردد. مشحون که کمترین جنجال‌ها را در ماه‌های اخیر برپا کرده بود، خودش را پیروز انتخاباتی می‌داند که پا برهنه وارد آن شده. با این حال رئیس فدراسیون بسکتبال که سابقه 13‌سال مدیریت در این فدراسیون را دارد، به آینده اصلا ناامید نیست،‌ اگرچه از اقداماتی که در 6 غیبتش رخ داده،‌ به‌شدت انتقاد دارد. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» را با محمود مشحون می‌خوانید:
  ‌ بار دیگر به‌عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شدید اما برخی اعتقاد داشتند انتخابات مهندسی شده بود!
بهتر است دوستانی که چنین ادعایی دارند،‌ تعداد آرای به‌دست آمده را ببینند. 6 ماه است که فدراسیون سرگردان مانده و اگر قرار بر مهندسی بود، قطعا زودتر باید تکلیف فدراسیون مشخص می‌شد. من در این مدت فقط سکوت کردم،‌ درحالی که می‌توانستم با روسای هیات‌ها تماس بگیرم و بگویم به من رای بدهید اما دوستانی که وعده پول و ساختمان 400 متری را داده بودند، بازهم رای نیاوردند. دلیل هم این است که روسای هیات‌ها آدم‌های با وجدانی هستند و به دنبال مال و منال نیستند.
  ‌ در مدتی که نبودید هم خیلی‌ها علیه شما موضع گرفته بودند. نظرتان دراین‌باره چیست؟
اینها یکسری آدم فریب‌خورده هستند که 14 ماه است ائتلافی را علیه من تشکیل دادند اما درنهایت تمام رای‌هایشان به 6 عدد هم نرسید. اگر قرار بر مهندسی بود که من پابرهنه یه‌لاقبا انتخاب نمی‌شدم و وزارتخانه به سراغ کسانی می‌رفت که پول خرج می‌کردند.
  ‌ در چند ماه اخیر از پاویچویچ صربستانی به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی نام برده شد که هنوز به ایران نیامده است...
من اصلا این مربی را نمی‌شناسم و نمی‌دانم که مسئولان با این مربی تا کجا پیش رفته‌اند. ما روزهای بسیار سختی را در پیش داریم و شاید اصلا فرصت این نباشد که با مربی خارجی مذاکره کنیم. حتی مخالفان من در انتخابات نیز به این مسأله اذعان داشتند که شانس تیم‌ملی برای کسب سهمیه المپیک 50‌درصد است. با این حال ما یک مربی قوی می‌خواهیم اما نظرم این است که در این مقطع بهترین کار، استفاده از مربی ایرانی است.
  ‌ یکی از اقدامات عجیب در دوران دوری شما از بسکتبال، برگزاری 2 لیگ مشابه به صورت متوالی و فشرده بود.
نمی‌دانم چه نظریه‌ای پشت برگزاری 2 لیگ متوالی بوده است اما این‌که بتوانیم در جامی به نام لیگ ملی بسکتبال جوانان زیادی را معرفی کنیم،‌ کار پسندیده‌ای است. باید این طرح طوری پیش برود که یک لیگ در رده جوانان و لیگ دیگر در رده بزرگسالان باشد تا مسابقات را در این حد فشرده برگزار نکنیم.
  ‌ باتوجه به شرایطی که خودتان هم آن ‌را مساعد نمی‌دانید،‌ قولی برای کسب سهمیه المپیک می‌دهید؟
من فقط قول می‌دهم در وظیفه‌ای که دارم،‌ کوتاهی نکنم. حتی مخالفان ما نیز شانس زیادی را در این شرایط برای تیم‌ملی متصور نشدند و این هم لطمه‌ای است که اداره شدن فدراسیون طی 6 ماه با سرپرست به بسکتبال زده است.
  ‌ یکی از انتقاداتی که به شما مطرح می‌شود،‌ سن و‌ سال بالای شماست. این موضوع تاثیری روی کارتان ندارد؟
در این همه سالی که من تجربه کسب کردم،‌ دولت برای من چقدر هزینه صرف کرده است؟ در ضمن من در کدام مرحله از کارم موفق نبودم که بخواهند به سن‌و‌‌سال من انتقاد داشته باشند؟ یک مدیر جوان باید 30‌سال بدود تا بتواند تجربه مرا کسب کند. با این حال هر زمان که تشخیص بدهند من نباشم، مثل همیشه دستانم بالاست و تسلیم هستم.
  ‌ به‌عنوان سوال پایانی؛ دلتان در این 6 ماه برای اتاق ریاست فدراسیون بسکتبال تنگ نشده بود؟
من حتی دلم برای زیرزمین فدراسیون هم تنگ شده بود چون همه‌چیزم را از بسکتبال به‌دست آوردم.

پیروزی مشحون در شلوغ‌ترین مجمع تاریخ بسکتبال

شهروند| فدراسیون بسکتبال بعد از 6 ماه بلاتکلیفی به خانه اول بازگشت و باید با رئیس قبلی خود ادامه کار بدهد. در مجمع انتخاباتی این فدراسیون محمود مشحون توانست در رقابت با 9 نامزد دیگر با کسب 23 رای از مجموع کل آرا که 39 رای بود، به‌عنوان رئیس این فدراسیون برای 4‌سال آینده نیز انتخاب شود و دوره مدیریت خود را تا 17‌سال تداوم بخشد. البته نفرات بعدی که 7،‌ 6 و 3 رای داشتند،‌ در پایان مجمع اعتراض شدیدی به مهندسی شدن انتخابات داشتند و معتقد بودند که این انتخابات شبیه یک نمایش بوده است. در هر صورت اختلاف نسبتا بالای آرا باعث شد در انتخاباتی که به‌خاطر پای کار ماندن 10 نامزد تا آخرین لحظه رقابت تقریبا تاریخی بود،‌ با تمام حرف و حدیث‌ها به پایان برسد و مشحون بعد از 6 ماه به صندلی ریاست خود بازگردد.


تعداد بازدید :  235