شماره ۵۷۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد
صفحه را ببند
از کونگ‌فو تا ارادت به فلسطین

خالق کلمات قصار، گشاینده باب جدیدی در هولیگانیسم در فوتبال انگلیس و بازیگر امروز سینما درحالی امروز وارد 49سالگی می‌شود که پرداختن به زندگی پرحاشیه‌اش غالبا در قالب سطور نمی‌گنجد. اریک کانتونا، این متولد بندر مارسی وقتی در ابتدای دوران حرفه‌ای‌اش قرار داشت، تیم زادگاهش را در اوج می‌دید اما با همان اخلاق خاص خود به این دلایل، راه متفاوتی را برگزید: «تاپی( رئیس وقت باشگاه مارسی) یک شیاد است. من با دزدها، قدمی برنمی‌دارم.» هرچند 3‌سال ناموفق را در تیم جنوبی سپری کرد اما هرگز با آنها به جایی نرسید. اولین تهمت جدی زندگی اریک با تصاویر حاشیه‌دارتری پیوند خورد.
کتک زدن هوادار
اریک پس از اخراج در بازی روز 25 ژانویه 1995 منچستریونایتد مقابل کریستال‌پالاس به دلیل خطا روی«شاو» درحال خروج از زمین با فحاشی سیمونس، هوادار شناخته شده رقیب روبه‌رو شد. او وقتی جمله «برگرد، فرانسه، ... فرانسوی!» را شنید به یک باره سمت صدا دوید و با ضربه خاص ورزشکاران کونگ‌فو، جواب حرف‌هایش را داد. حبس 2هفته‌ای و 120 ساعت کار عام‌المنفعه، این واکنش کانتونا در دادگاه را در پی داشت:  «مرغ ماهیخوار فقط به امید افتادن ساردین‌های شکار شده ماهیگیران در آب، شکارچی را تعقیب می‌کند. از همه شما متشکرم!» منچستریونایتد هم اریک را 4 ماه محروم و 20‌هزار‌پوند جریمه کرد. 8 ماه محرومیت و جریمه 10‌هزار‌دلاری اتحادیه فوتبال انگلیس هم به محکومیت‌های قبلی اضافه شد. کانتونا ادعا کرد نه خاطر کتک‌زدن هوادار بلکه به دلیل باندبازی زیدان، دشان و دوگاری، برای همیشه تیم‌ملی فرانسه را از دست داد.
دنیای فیلم
کانتونا پس از کنار گذاشتن فوتبال به فوتبال ساحلی، تئاتر و فیلم روی آورد. بازی در فیلم تحسین‌کننده کن لوچ با نام «درجست‌وجوی اریک» برای شماره 7 سابق منچستریونایتد شهرت ویژه‌ای به همراه داشت و او ‌سال 2008 در فیلم «الیزابت» کنار کیت بلانشت بازی درخور تحسینی ارایه کرد.
اقدامات سیاسی
اریک ‌سال 2010 مردم را به خارج‌کردن پول‌هایشان از بانک‌های فرانسه دعوت کرد و سیاست‌های پولی اروپا را زیر سوال برد. 2‌سال بعد در اقدامی تحسین‌برانگیز، 500 امضا برای ارایه درخواست کمک به سازمان خیریه مخصوص کمک به بی‌خانمان‌ها از سوی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه جمع‌آوری کرد. امضای دادخواستی برای گروگان فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی، کارهای عام‌المنفعه ستاره سابق را به اوج رساند. اگر می‌خواهید از زندگی شخصی او اطلاع کسب کنید، باید بدانید سلطان اولدترافورد از ازدواج با ایزابل فرر صاحب 2 فرزند به نام رافائل 27 و ژوزفین 20 ساله است و برادرش که روزی فوتبالیست بود، اکنون یک بازیگر خطاب می‌شود. فراموش نکنید پسرعموی نابغه فرانسوی هم یک فوتبالیست البته نه چندان سرشناس است.


تعداد بازدید :  345