شماره ۵۷۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

 4 سناتور آمریکایی خواستار شدند
پنتاگون سریع‌تر گزارش توان نظامی ایران را منتشر کند
ایسنا|  4 سناتور آمریکایی اعلام کردند که کنگره برای ارزیابی کامل و دقیق توافق هسته‌ای ایران به گزارش پنتاگون در مورد توان نظامی ایران نیاز دارد. 4 سناتور آمریکایی که  2 نفر از آنان تد کروز و مارکو روبیو، کاندیداهای جمهوریخواه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا هستند، روز جمعه در نامه‌ای به اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از او خواستند تا هر چه سریع‌تر گزارش به تأخیر افتاده پنتاگون در مورد توان نظامی ایران را منتشر کند. در بخشی از این نامه آمده است:  این غیرمنطقی است که از کنگره انتظار ارزیابی دقیق اجرای هرگونه توافق هسته‌ای با ایران بدون دسترسی به اطلاعات این گزارش را داشت. سناتورها از پنتاگون درخواست کرده‌اند که حداکثر تا 30 ماه جاری (می) گزارش کامل توان نظامی ایران را به آنها تحویل دهد. پیش‌تر قرار بود پنتاگون این گزارش را تا پایان ماه ژانویه به کنگره تحویل دهد. این اقدام درحالی انجام شد که مذاکرات ایران و کشورهای گروه 1+5 قرار است تا ژوئن به یک توافق نهایی ختم شود.

باب کورکر:  باید امتیازات بیشتری در مذاکرات هسته‌ای بگیریم
ایسنا: رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با تأکید بر این‌که باید امتیازات بیشتری را از ایران بگیریم، گفت:  هرگونه توافق با ایران باید شفاف و الزام‌آور باشد. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و ارایه دهنده طرح نظارت بر توافق هسته‌ای، پس از امضای این طرح توسط باراک اوباما در روز گذشته و قانونی شدن این طرح در مطلبی در وب سایت خود نوشت:  پس از انجام تقریبا یک‌سال تلاش بی‌وقفه هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات و تهدید انجام وتو از سوی کاخ سفید، بسیار خوشحالم که این طرح با امضای رئیس‌جمهوری به قانون تبدیل شد که پس از این هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید در کنگره ارزیابی و بررسی شود جایی که مردم آمریکا توان اظهارنظر و نمایندگان توان رای دادن را دارند. در ادامه مطلب کورکر آمده است:  من از تلاش هر دو حزب در حمایت از تصویب این طرح که نشان‌دهنده عزم جدی کنگره برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، استقبال می‌کنم. کورکر همچنین مدعی شد:  با قطعی شدن نقش کنگره، کاخ سفید باید نگرانی‌های قابل‌توجه کنگره را دراین‌باره رفع کند و مذاکره‌کنندگان ما باید از حمایت جدید کنگره برای کسب امتیازات بیشتر از ایران نهایت استفاده را ببرند تا هرگونه توافق احتمالی با ایران شفاف و الزام‌آور باشد و نیز اطمینان دهد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

علی‌اکبر ولایتی به چین رفت
 تسنیم|  دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برای شرکت در کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در چین وارد پکن شد. کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز درآسیا موسوم به سیکا در اصل اجلاسی است که «حفظ صلح و امنیت درآسیا» مهم‌ترین هدف وجودی آن را تشکیل می‌دهد. طرح اولیه ایجاد این اجلاس به 21‌سال قبل بازمی‌گردد که آقای نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهوری قزاقستان در چهل‌وهفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اکتبر 1992 طرح ایجاد سازمانی متشکل از کشورهای آسیایی را برای ارتقای روابط دو‌جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان درسال 1996 به‌طور رسمی تشکیل شد.

اوباما مصوبه لزوم بازبینی توافق هسته‌ای ایران توسط کنگره را امضا کرد
باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه مصوبه کنگره این کشور درخصوص لزوم بازبینی توافق نهایی هسته‌ای با ایران توسط نهاد قانونگذاری آمریکا را امضا کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما در کاخ سفید و بدون برگزاری مراسمی این مصوبه را امضا کرد، با این حال او گفته است که از بررسی دقیق و موشکافانه مذاکرات هسته‌ای با ایران استقبال می‌کند. با قانونی شدن این طرح عملا کنگره آمریکا حق نظارت، تصویب و احتمالا رد توافق با ایران را خواهد داشت. طبق این قانون، کنگره آمریکا در مدت تعیین شده 30 روزه متن توافق نهایی هسته‌ای ایران با گروه 1+5 را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که با آن مخالف باشد، می‌تواند این توافق را رد کند. طرح این قانون ابتدا روز 17 اردیبهشت با اکثریت قاطع آراء در سنای آمریکا به تصویب رسید. 98 سناتور از 100 سناتور آمریکایی به این طرح رای مثبت دادند. مجلس نمایندگان   آمریکا نیز 14 می با اکثریت مطلق آراء این طرح را تصویب کرد. پیشتر دولت و نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان بر سر چگونگی حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای ایران اختلاف‌نظر شدید داشتند اما درنهایت باراک اوباما با نظارت کنگره بر مذاکرات هسته‌ای ایران موافقت کرد. این قانون، باراک اوباما را به مدت  30 روز از تعلیق تحریم‌های کنگره منع می‌کند. در صورت مخالفت کنگره با این توافق و اجرای آن، باراک اوباما همچنان می‌تواند از رای وتو خود علیه این تصمیم استفاده کند.


تعداد بازدید :  392