شماره ۵۷۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد
صفحه را ببند
معاون کنسولی وزارت امورخارجه:
ولیعهد عربستان قول مجازات عاملان فرودگاه جده را داده است

حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امورخارجه با اشاره به دیدارهایی که میان مقامات ایرانی و عربستانی پس از حادثه فرودگاه انجام شد، گفت:«در دیدار با محمد بن نایف، ولیعهد فعلی عربستان، سعود الفیصل وزیر خارجه وقت و معاون او، همگی اذعان داشتند که جرم بزرگی صورت گرفته و اشد مجازات را برای عاملان آن‌ در نظر می‌گیرند، چراکه آبروی عربستان را به خطر انداختند». او با رد اخبار رفع تعلیق حج عمره در آینده نزدیک، درباره آخرین پیگیری‌ها از مجازات عاملان این حادثه گفت: طبق آخرین پیگیری و کسب اطلاع از سرکنسول ایران در جده و سفیرمان در ریاض قرار است پرونده در شعبه دادگاه جنایی به‌زودی مورد رسیدگی و صدور حکم قرار گیرد.
قشقاوی که با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو می‌کرد درباره ارایه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم آمریکا در سال‌های پس از انقلاب گفت: غیر از خدمات ویزایی مستقیم بین ایران و آمریکا، سایر خدمات درحال انجام است. دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن بسیار فعال است و 46 کارمند محلی دارد که به حدود یک‌میلیون ایرانی مقیم آمریکا که اخیراً‌ کانادا هم به آن اضافه شده است، خدمات کنسولی ارایه می‌دهد. اما فعلا هیچ بحثی غیراز جابه‌جایی مکان دفاتر حفاظت منافع مطرح نیست و هیچ اتفاقی در بحث کنسولی و سیاسی در روابط دو‌جانبه نیفتاده است. معاون ظریف در ادامه درباره جابه‌جایی دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا پس از سال‌ها گفت:  ما از اوایل انقلاب یک مکان استیجاری در واشنگتن برای ارایه خدمات کنسولی توسط کارمندان محلی‌ تحت پوشش سفارت پاکستان در تهران داشتیم و به‌طور متقابل سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است که این دفتر با توجه به حجم کم رفت‌ و آمد آمریکایی‌ها به ایران در سفارت سوییس قرار دارد. طبیعی است به خاطر حضور تعداد قابل‌توجه ایرانیان در آمریکا، دفتر حفاظت منافع ما حجم فعالیتش گسترده باشد. از‌ سال گذشته دنبال این بودیم مکانی بزرگتر و سهل‌تر به لحاظ دسترسی به مرکز شهر و وسایل حمل‌ونقل پیدا کنیم و این مستلزم صدور مجوز از سوی دولت آمریکا بود و درخواست ایران به این منظور برای اولین بار بعد از آن‌که آقای ظریف در پست وزیر امور خارجه قرار گرفت، مطرح شد.
معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد:‌ در دفاتر حفاظت منافع دیپلمات رسمی کشور مبدا حضور ندارد اما اقدامات و خدماتی که در این دفاتر ارایه می‌شود تحت پوشش، نظارت و قوانین کشورهای مبدا است و مسئولان وزارت خارجه هر از چند گاهی به این دفاتر رفت و آمد دارند. حدود دو ماه پیش معاون اداری مالی وزارت خارجه به آن‌جا سرکشی داشت و گاهی هیأت‌های بازرسی و نظارت به آن‌جا می‌روند. این مقام وزارت خارجه همچنین گفت که قرار است در روزهای آینده دفتر جدید حفاظت منافع ایران بازگشایی شود و بعید است از وزارت امور خارجه در این مراسم مقامی حضور داشته باشد.


تعداد بازدید :  315