شماره ۵۷۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
ورود اولین و بهترین‌ها

شهروند| از مرگ اولین مربی قهرمان جهان تا شکست ناباورانه تیم‌ملی کشورمان مقابل رژیم صهیونیستی، هفته‌ای خاص در تاریخ فوتبال و ورزش ایران و جهان شکل گرفت؛ از اول تا 8 خرداد!
روز قهرمان
از اول خرداد تقریبا بی‌حادثه که بگذریم‌ به دومین روز سومین و آخرین برج اولین فصل‌سال می‌رسیم. در 24 می ‌سال1901 (برابر با دوم خرداد 1280 شمسی)، «خوزه ناسازی» سرمربی اروگوئه در جام‌جهانی 1930(اولین دوره رقابت‌ها) به‌دنیا آمد. او به‌عنوان سازنده اولین امپراتوری فوتبالی آمریکای‌جنوبی، سال‌ها با تاکتیک‌های نوین، سرآمد سایر همتایانش بود و سرانجام‌سال 1968در سن 67  سالگی درگذشت. در همین روز اریک کانتونای افسانه‌ای هم به‌دنیا آمد. ستاره جنجالی فوتبال فرانسه، حالا در روز 49 سالگی به اندازه روزهای خوب فوتبالی در سینما هم خاطره خوب برای یادآوری دارد!
روز بلوری
سوم خرداد 59‌سال پیش، حبیب‌الله بلور به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد ایران انتخاب شد. او‌سال 1340 تیم‌ملی کشتی آزاد ایران را با 5 مدال طلا، یک نقره، یک برنز و یک مقام پنجمی به مقام قهرمانی جهان در یوکوهامای ژاپن رساند.
تولد  پاسارلا
روز چهام خرداد، اتفاقی به بزرگی تولد دانیل پاسارلا، ستاره فوتبال آرژانتین و سرمربی خرافی چند‌سال پیش آلبی سلسته رخ داد. او که 4 خرداد 62‌سال پیش به دنیا آمد، علاوه بر دوران بازی، بیشتر شهرت خود را مدیون کنار گذاشتن ستاره‌‌هایی مانند باتیستوتا و اورتگا به دلیل داشتن موی بلند است.
 روزهای رئالی
55‌سال پیش در روز 5 خرداد، دیدار پایانی فصل 1959-1958 جام باشگاه‌های اروپا بین رئال‌مادرید و رنس فرانسه در ورزشگاه «نکیر» اشتوتگارت برگزار شد. مانتوس و دی‌استفانو به ترتیب در دقایق 2 و 57 گل زدند تا غول سفیدپوش برای چهارمین‌بار متوالی، قهرمان چهارهمین دوره جام باشگاه‌های اروپا شود. یک‌سال قبل از این اتفاق، ایران در دومین بازی خود در سومین دوره بازی‌های آسیایی در توکیو مقابل رژیم اشغالگر قدس 4 بر صفر شکست خورد و از دور مسابقات حذف شد. 43‌سال پیش در چنین روزی، یک مسابقه فوتبال جذاب و دیدنی برای خداحافظی لئویاشین دروازه‌بان افسانه‌ای شوروی بین ستارگان سرشناس جهان و منتخب شوروی برگزار شد و در حضور 102‌هزار تماشاگر با تساوی 2 بر2 به پایان رسید. همچنین 5 خرداد 103‌سال پیش، شناگر انگلیسی به نام جیسی از انگلیس نخستین‌بار فاصله بین فرانسه و انگلستان در دریای مانیش را در زمان 22 ساعت و 35 دقیقه شنا کرد.
پرسپولیس منچستر
39‌سال پیش در روز 6 خرداد پرسپولیس تهران در یک دیدار دوستانه با منچستر یونایتد به تساوی یک بر یک رسید. این مسابقه در حضور 25‌هزار تماشاگر ورزشگاه امجدیه برگزار شد. علی پروین و استوارت پیرسون زننده گل‌های 2 تیم بودند.
ایران برزیلی
38‌سال پیش در روز 7 خرداد، تیم‌ملی ایران در یک دیدار دوستانه مقابل برزیل به تساوی 2 بر 2 دست یافت. این دیدار در حضور 30‌هزار تماشاگر ورزشگاه تختی برگزار شد و علیرضا عزیزی و ناصر نورایی گلزنان تیم ایران بودند.
قهرمان  منفور
روبرتودی متئو، بازیکن و سرمربی ایتالیایی- سوئیسی، 8 خرداد 45‌سال پیش حوالی آلپ به دنیا آمد. او که درخشان‌ترین دوران بازی خود را در چلسی گذراند در هیبت سرمربی، بزرگترین افتخار تاریخ آبی‌های لندن(قهرمانی در لیگ قهرمانان) را رقم زد اما ظاهرا چون اسم بزرگی نداشت، اواسط فصل 2013-2012 از سوی آبراموویچ اخراج شد!


تعداد بازدید :  495