شماره ۵۷۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در واکنش به اثرات ارسال پارازیت‌ها در ایران:
باید کاری کرد آثار سوء پارازیت‌ها کم شود

شهروند| هشدار، این بار از سوی یک مرجع تقلید. پارازیت‌ها چند سالی است كه واکنش‌های زیادی را در بین مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و کارشناسان حوزه سلامت داشته است.
این بار نوبت حضرت آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، یکی از مراجع تقلید است که درباره آثار منفی پارازیت‌ها سخن بگوید. خبر برمی‌گردد به پنجشنبه‌ای که گذشت؛ وقتی «سیداسدالله دهناد»، سرپرست مخابرات کشور به دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی رفت تا با او دیدار کند. در همین جلسه دیدار بود که آیت‌الله مکارم درباره آثار استفاده از تلفن همراه و پارازیت‌های احتمالی بر امواج ماهواره‌ای، نگرانی‌اش را نشان داد. او دراین‌باره گفت: «باید بررسی کنیم که چه‌کار باید کرد تا عوارض استفاده از تلفن همراه وجود نداشته باشد؛ مخصوصا پارازیت‌ها؛ تا جایی که می‌شود باید فکری در این خصوص کرد. باید کاری کرد که آثار سوء این پارازیت‌ها به حداقل برسد و دراین‌باره شنیده‌ام که راهکارهایی وجود دارد و لازم است مسئولان به مردم آگاهی و آموزش دهند. شکی نیست که فناوری‌های جدید می‌تواند در پیشرفت بسیار موثر باشد ولی از جهت دیگر این فناوری‌ها همچون شمشیر دو دم است مخصوصا پارازیت‌هایی که آثار سوء آن بسیار زیاد است و باید بسیار مراقب بود.» به گزارش «ایلنا» این مرجع تقلید ادامه داد: «نگوییم امکانات هرچه هست، هر طور می‌شود استفاده کرد؛ به‌هرحال باید در آسیب‌های استفاده از امکانات نیز اندیشه کرد تا این آسیب‌ها به حداقل برسد؛ در این خصوص پیشنهاد می‌کنم آموزش‌هایی به مردم درخصوص استفاده از تلفن همراه داده شود. اخیرا در یکی از روزنامه‌ها دیده‌ام که 200 نفر از دانشمندان درخصوص عوارض استفاده از تلفن همراه که باعث آثار سوء ازجمله سرطان‌ها در افراد می‌شود، مطالبی گفته‌اند.» به گفته او «به هر حال از همه نعمت‌های موجود دنیا می‌توانیم استفاده صحیح داشته باشیم و برای این منظور باید جلوی مشکلات احتمالی استفاده از امکانات و تلفن‌های همراه را بگیریم و در یک کلام درباره عوارض ناشی از آن حساس باشیم.»
البته این اولین‌بار نیست که این مرجع تقلید درباره تاثیرات پارازیت‌ها صحبت می‌کند. فروردین‌ سال گذشته بود که او در پاسخ به استفتای شفقنا (پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه) درباره تبعات احتمالی پارازیت امواج ماهواره‌ای گفت که «باید تدبیری اندیشید که هم جلوی مفاسد ماهواره‌ها گرفته شود و هم ضرری بر جسم مردم وارد نشود.» آن زمان در متن این استفتا آمده بود: «با توجه به بهره‌برداری دشمنان اسلام از شبکه‌های ماهواره‌ای جهت پیگیری و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضد منافع جهان اسلام و ضدفرهنگ جوامع اسلامی از یک سو و آسیب ارسال پارازیت روی این امواج ماهواره‌ای که منجر به افزایش احتمال بروز اختلالات عصبی و مغزی، آریتمی قلبی یا توقف حرکت قلب، مرگ کودکان و نوزادان، ابتلا به سرطان خون، ام‌اس و بیماری‌های صعب‌العلاج و به مرور زمان مرگ خاموش مسلمانان و سایر شهروندان کشورهای اسلامی می‌شود از سوی دیگر، آیا ارسال این پارازیت‌ها به لحاظ شرعی مجاز است یا خیر و چه حکمی دارد؟»
شفقنا ‌سال گذشته درباره آثار ارسال پارازیت‌ها از دیگر مراجع تقلید هم سوال کرده است؛ مثلا آیت‌الله موسوی اردبیلی در پاسخ به این استفتا این‌طور پاسخ داده است: «چنانچه ثابت شود که ارسال پارازیت موجب ضرر معتنابهی مانند موارد مذکور در سوال می‌شود، ارسال آنها جایز نیست.» و آیت‌الله شبیری زنجانی و آیت‌الله سبحانی این موضوع را موکول به تعیین اهم و مهم در میان این دو نوع مفسده (جسمی، فرهنگی- سیاسی) کرده و آیت‌الله سبحانی تشخیص اهم و مهم را مختص به حاکم شرع دانسته است.
تاثیرات ارسال پارازیت‌ها در ایران بر سلامت مردم چند سالی می‌شود که موضوع بحث مسئولان قرار گرفته؛ عده‌ای می‌گویند این امواج باعث افزایش سرطان‌ها، سقط جنین و عقیم شدن مردان می‌شود و عده‌ای می‌گویند هنوز این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است. «مسعود پزشكیان»، نماینده تبریز و عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌ سال 88 بود که خواهان بررسی جدی تاثیرات مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای در سلامت و روان انسان شد و گفت: «از نهادی كه مسئول پخش پارازیت برای مختل كردن ماهواره‌ها در شهر تهران است، خواهش می‌كنیم به عواقب جدی این امواج مخرب بر سلامت شهروندان تهرانی توجه داشته باشد.» اما در همین ‌سال «محمداسماعیل اکبری»، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با توضیح طرح تحقیقاتی خود درباره‌ تأثیر امواج الکترونیکی و رادیویی بر بدن گفت که «در این طرح سلول‌های سرطانی در محیط آزمایشگاهی کشت داده شد و با تکثیر آنها امواج الکترومغناطیس را روی آن تاباندیم. از طرفی سلول سالم را کشت داده و دوباره امواج الکترومغناطیس به آن تابانده شد تا بفهمیم این امواج چه تأثیر مثبت یا مخربی روی سلول می‌گذارد. تحقیقات علمی، موضوع سرطان‌زا بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای را رد کرده است.»
بعد از آن و در ‌سال گذشته بود که سازمان محیط‌زیست از کمیته رسیدگی به وضع پارازیت‌ها خواست با توجه به سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها، تصمیم دیگری برای مقابله با تهاجم فرهنگی اتخاذ شود. «سعید متصدی»، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست آن زمان گفت که برای رسیدگی به وضع پارازیت‌ها کمیته مشترکی با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است و تاکنون جلسات آن در سطح وزیر تشکیل شده و مصوباتی هم داشته است: «بر اساس این مصوبات قرار شد مبحث مربوط به پارازیت‌ها و تأثیر آن روی انسان با جدیت پیگیری شود زیرا بحث سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها بارها مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال بروز این بیماری به علت تأثیر پارازیت‌ها در انسان وجود دارد. پیشنهاد سازمان محیط‌زیست بر حذف کامل پارازیت‌ها است اما اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شأن و کیان کشور اقدامی انجام شود، بهتر است راه‌های دیگری برای آن پیشنهاد شود.» آن زمان «معصومه ابتکار»، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از اهتمام ویژه دولت برای کاهش خطرات امواج الکترومغناطیس ازجمله امواج پارازیت‌ها خبر داد. بعد از آن و در آذر گذشته بود که ابتکار در پاسخ به سوالی درباره پارازیت‌ها با بيان اينكه حوزه پارازیت با وجود آن‌که منشأ دولتی ندارد از سوی سازمان محیط‌زیست درحال پیگیری است، گفت: «در این زمینه همه دستگاه‌های کشور موظف به رعایت استاندارد هستند. استدلال محیط‌زیست این است که با توجه به استانداردهای دستگاه‌های پارازیت‌انداز این نوع کاربرد برای این دستگاه‌ها تعریف نشده است. با وجود این‌که فشارها و اختلاف‌نظرها دراین‌باره ادامه دارد، پیگیری‌های مربوطه توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام می‌گیرد.» او یک ماه پیش هم از وزارت ارتباطات خواست جلسه پارازیت‌ها را برگزار کند.

 


تعداد بازدید :  406