شماره ۵۷۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
هاشمی رفسنجانی در مراسم سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد:
عده‌ای کم‌سواد و شعارگو مانع ورود استادان دلسوز به کشور می‌شوند

شهروند| رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یک عده آدم کم‌سواد و شعارگو مانع ورود تحصیلکرده‌های دلسوز خارج از کشور می‌شوند.
آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، پنجشنبه در مراسم سی‌وسومین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود:  هدف نهایی دانشگاه آزاد بیش از تحصیلات عالیه است. مسأله پژوهش باید یک بخش جدید از دانشگاه آزاد باشد. متاسفانه ما مراکز تحقیقاتی کمی داریم و وجود این مراکز از ضرورت‌های پیشرفت عالمانه است و باید از حضور استادان که در خارج از کشور حضور دارند، استقبال کنیم اما عده‌ای راهبندان می‌کنند، عده‌ای از افراد کم‌سواد و شعارگو اجازه ورود آنها را به کشور نمی‌دهند. درحالی‌که باید بگذارند راه‌های موهوم بسته شود و نیروهای کیفی به کشور بازگردند.
 او با تأکید بر این‌که توجه به پژوهش از ضرورت‌های پیشرفت و توسعه کشور است، گفت:  دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند این کار را بر عهده گیرد و مردم و اساتید نیز از این موضوع استقبال می‌کنند. ما می‌توانیم با فراهم‌کردن شرایط برای حضور بسیاری از اساتیدی که در خارج از کشور داریم از تجربیات آنها استفاده کنیم. پژوهش باید فصل جدیدی در آموزش عالی باشد، باید در این زمینه ورود کنیم و مراکز تحقیقاتی مختلف شکل گیرد و برای همه بخش‌های مهم کشور یک پژوهشگاه داشته باشیم.
او افزود: باید اجازه دهند نیروهایی که در خارج از کشور داریم بیایند و به ما در پیشرفت و توسعه کشور کمک کند.
رئیس هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود:  مرحله بعدی که باید به آن برسیم مرحله کاربردی کردن تحصیلات، تبلیغات و ابتکارات است.‌ سال قبل بود که شرکت‌های دانش‌بنیان را تأسیس کردیم، با علم به این‌که ۲۵‌درصد تحصیلکرده‌ها بیکار هستند، اگر بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را به نتیجه برسانیم، حداقل فارغ‌التحصیل‌های خودمان می‌توانند بازار کار داشته باشند. اگر به تاریخ کشورهای موفق هم نگاه کنیم به همین نتیجه می‌رسیم. در ژاپن بعد از دو بمباران شیمیایی همه چیز از بین رفت و آنها به دلیل آن‌که شروع‌کننده جنگ بودند از داشتن ارتش محروم شدند به خاطر همین آنها پول خود را صرف علم کردند ما نیز باید از نیروهای خود برای صرف علم استفاده کنیم و روی تحصیلکرده‌ها کار کنیم.
آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که یکی از بزرگترین افتخارات ما این است که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های حضوری دنیا را در اختیار داریم، گفت:  دانشگاه آزاد رو به رشد است و خودکفا، احتیاج به چیزی ندارد و فقط مزاحمت برای آن ایجاد نکنند.
هیات موسس دانشگاه آزاد با انتقاد از عملکرد شورایعالی انقلاب فرهنگی در تأیید روسای واحدهای دانشگاه آزاد گفت: وظیفه شورایعالی انقلاب فرهنگی نظارت است، نه دخالت. باید بگذارند که دانشگاه‌ها کار خود را بکنند چرا که شرایط کار برای دانشگاه آزاد سخت است. روسای واحدهای ما برای اخذ تاییدیه شورایعالی انقلاب فرهنگی مدت‌ها معطل می‌شوند تا این تاییدیه را دریافت کنند ولی نباید این‌طور باشد و باید بگذارند دانشگاه کار خودش را بکند.
او با بیان این‌که عده‌ای کاری می‌کنند که حسادت پشت سر آن است، گفت: عده‌ای نمی‌فهمند و صحبت‌هایی مطرح می‌کنند و عده‌ای نیز ذات‌شان مزاحمت است. ما در این 33سال هیچگاه بی‌مشکل نبوده‌ایم اما حامیانی داشته‌ایم که آنها نیروها و مشتریان دانشگاه ما بوده‌اند که قصد تحصیل در آن را داشته‌اند.
هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: امروز مشاهده می‌کنید، کسانی برای دانشگاه آزاد مزاحمت ایجاد می‌کنند که قبلا در این‌جا درس خوانده و بزرگ شده‌اند اما الان به جاهایی چون مجلس شورای اسلامی رفته‌اند و برای دانشگاه ایجاد مزاحمت می‌کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به روسای واحدهای دانشگاه آزاد و معاونان و کارکنان این دانشگاه تأکید کرد:  باید در دانشگاه مشکلات را تحمل کنید و به کار خود ادامه دهید تا با پشتوانه تفکر و تعقل مردانگی و زنانگی‌تان بتوانید به اهداف خود دست یابید. رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد همچنین با بیان این‌که «در تلاش برای رسیدن به خدا رقابت‌ها، رقابت‌های مادی و مخرب نیستند» گفت:  رقابت‌ها در راه اهداف الهی رقابت در خدمت‌رسانی است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز نمونه‌ای از این خدمت‌ها محسوب می‌شود.
هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به حضور رئیس‌جمهوری کشورمان طی چند روز گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دکتر روحانی که از ابتدای آغاز دانشگاه آزاد در جریان کار ما بودند، چند روز پیش بخشی از مسائلی که می‌دانستند را بیان کردند.
او با بیان این‌که «از او تشکر می‌کنم که دانشگاه آزاد را فراموش نمی‌کند و در شورایعالی انقلاب فرهنگی مشکلاتی که دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد دارند را برطرف می‌کند»، اظهار کرد: ‌ همان‌طور که دکتر روحانی گفته، کسانی که از دور در دانشگاه‌ها دخالت دارند، دست‌شان را بردارند و بگذارند دانشگاه‌ها به کار خود ادامه دهند.
او اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نه‌تنها باری بر دوش دولت نیست، بلکه باری هم از دوش دولت بر‌می‌دارد.  او در ادامه به اهداف تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت:  دلیلی که تصمیم گرفتیم دانشگاه را تأسیس کنیم این بود که تشخیص دادیم جامعه بیش از هر چیزی بازکردن فضا برای تحصیل قشر عظیمی از مردم است که به دلیل در دسترس نبودن امکانات، فکر به دانشگاه رفتن فرزندان خود را از ذهن بیرون کرده بودند. در آن زمان حدود 150‌هزار دانشجو در کشور در حال تحصیل بود و میلیون‌ها جوان فارغ‌التحصیل مدارس بودند که آرزوی رفتن به دانشگاه را در ذهن خود داشتند اما پس از کنکور عده کمی از آنها قبول می‌شدند. در آن دوران دولت در حال جنگ بود و امکانی برای تأسیس و توسعه دانشگاه‌ها نداشت، ولی ما با تحقیقات و مطالعاتی که انجام داده بودیم، به این نتیجه رسیدیم که مشکلات واقعی مردم ما نبود، تحصیلات است.
آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی با بیان این‌که ما ریشه مهم‌ترین مشکلات کشور را در نبود تحصیلات مردم دیدیم، گفت: در آن زمان فکر می‌کردیم که اگر روزی انقلاب پیروز شود، می‌توانیم کشور را به یک مرکز کاملا باز برای تحصیلات تبدیل کنیم.
او با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه آغاز شد و پیشرفت کرد، گفت: پس از انقلاب اسلامی و با آغاز جنگ تحمیلی بسیاری از جوانان به جای حضور در دانشگاه‌ها در جنگ حاضر شدند و به دفاع از کشور خود پرداختند. عده‌ای دیگر نیز خارج از جنگ به کمک هموطنان خود شتافتند.
هاشمی رفسنجانی افزود: در آن زمان ما با توجه به شرایط موجود در مورد تأسیس دانشگاه فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در شرایطی که پول و ساختمانی نداریم، از اختیاراتی که در اختیار مردم است در این زمینه استفاده کنیم، چرا که آنها حاضرند هزینه‌های لازم برای پیشرفت فرزندان خود پرداخت کنند و ما راه را برای آنها بسته بودیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که نباید راهبندان کرد؛ بلکه باید راه را باز کرد یادآور شد:  یکی از مشکلات کشور این است که به دلیل برخی ملاحظات که هیچ مبنایی ندارد؛ برخی، خیلی از راه‌ها را می‌بندند. این در شرایطی است که فضا را برای مردم باز کنیم به‌ویژه تحصیلکرده‌ها می‌توانند به خوبی عمل کنند. ما نیز در آغاز تأسیس دانشگاه آزاد به این نتیجه رسیدیم که به سوی مردمی که انقلاب را پیروز کردند، برویم.  او گفت: مردم اقیانوسی هستند که چنانچه دستان آنها را باز بگذاریم و اجازه فعالیت دهیم، خود کارها را انجام می‌دهند.
او با اشاره به حضور دانشگاه‌های غیردولتی در آموزش عالی و رقابت این دانشگاه‌ها با دانشگاه آزاد گفت:  حضور دانشگاه‌های غیردولتی دیگر در کنار دانشگاه آزاد اشکالی ندارد. یکی از اصول کار خوب، رقابت است و با رقابت، کار بهتر انجام می‌شود. در این زمینه دولت باید تلاش کند تا میدان رقابت را برای نیروهای مردمی فراهم کند. چرا که در آن زمان است که رقابت معنا پیدا می‌کند.
رئیس هیأت امنا و هیأت موسس دانشگاه آزاد یادآور شد:  دیگر سرمایه‌گذاری در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه آزاد کافی است. امروز تحصیلات عالیه دکترا و فوق دکترا و ... پیش روی ما قرار دارد و ما باید به سمت این مقاصد و تحصیلات عالی حرکت کنیم. دانشگاه آزاد توانسته است از مرحله اول یعنی مقاطع کاردانی و کارشناسی شروع کند و امروز نیز توانسته به خوبی وارد مرحله کارشناسی ارشد و دکترا شود.
هاشمی رفسنجانی با ذکر این نکته که دو‌ سال فترت در دوره پیشین دولت صدمات زیادی را برای دانشگاه آزاد باقی گذاشت، افزود: حالا باید دوباره فعال شویم. دو سال است که دانشگاه برگشته است و در این مدت فعالیت‌های زیادی داشته، می‌خواهیم راه را برای ادامه‌تحصیل باز کنیم. چه اشکالی دارد که جوانان ما در کشور خودشان درس بخوانند. عده‌ای می‌گویند دانشگاه آزاد کارخانه بیکارسازی فعال کرده است. سوال من این است که آیا آنهایی که تحصیلات تکمیلی ندارند، سر کار هستند؟


تعداد بازدید :  250