شماره ۵۷۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
روي خط خبر

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران خبر داد: کشف‌ 2000 شی تاریخی از ابتدای‌ سال 94
ایسنا| فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران از انجام چهار عملیات در‌ سال 94 و کشف حدود 2هزار شی تاریخی خبر داد.
سرهنگ حسن قسمتی درباره عملکرد یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در ‌سال جاری بیان کرد: تاکنون حدود چهار عملیات داشته‌ایم که دو عملیات آن با هماهنگی پلیس امنیت شهرستان‌های «بهارستان» و «رباط‌کریم» انجام شد و موفق به کشف و ضبط 67 قلم شی در «رباط‌کریم» و 22 قلم شی در «بهارستان» شدیم.
او ادامه داد: عملیاتی هم در خیابان منوچهری داشتیم که منجربه کشف حدود 1500 قلم شی تاریخی شد و این اشیا بعد از کارشناسی برای دستورات لازم به مرجع قضایی داده شد.
قسمتی گفت: از ابتدای‌ سال94 تاکنون حدود 2‌هزار شی کشف کردیم که حدود 1600 شی کارشناسی و اصالت آن تایید شده است.
او بیان کرد: مالک شخصی خانه‌ای در لواسانات نیز در حین عملیات عمرانی چند شی کشف می‌کند و بعد از آن‌که پرسنل میراث‌فرهنگی را در جریان قرار می‌دهد، نیروهای یگان حفاظت در محل حاضر می‌شوند و 22 قلم شی را که در این حفاری کشف‌شده بود، ضبط می‌کنند. اگرچه این اشیا ارزش موزه‌ای ندارند، اما به دستور مقام قضایی تحویل یگان حفاظت میراث‌فرهنگی شد. این اشیا اکثرا له یا پوسیده شده بودند، اما چنین اقدام‌هایی از سوداگری و سودجویی افراد فرصت‌طلب جلوگیری می‌کند.
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران با بیان این‌که در‌ سال‌جاری حدود هشت نفر را در این‌باره دستگیر کرده‌اند، گفت: در روزهای اخیر از طریق دوستداران میراث فرهنگی متوجه شدیم که سه نفر تصمیم دارند دو قطعه شی که شامل دستبند طلا و دیگری شبیه به لاک‌پشت است را به فروش برسانند که با هدایت پرسنل یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در قالب یک خرید صوری این افراد دستگیر شدند، اشیا کارشناسی و اعلام شد که تقلبی هستند. درحال حاضر منتظر دستورات قضایی برای اقدامات بعدی هستیم.

طوفان 70 کیلومتری، روز پنجشنبه پایتخت را پشت‌سر گذاشت
شهروند| طوفان 70 کیلومتری عصر پنجشنبه، پایتخت را پشت‌سر‌گذاشت. ساعت حوالی 15:30 بود که آسمان آفتابی و داغ پایتخت، تیره و تار شد. بادی با شدتی حدود 70 کیلومتر بر ساعت، همزمان ابر و گردوخاک را به آسمان تهران آورد و هوای شهر را برای ساعتی دگرگون کرد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این‌باره با اشاره به گذر طوفانی با سرعت بین ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت در تهران گفت: «این طوفان که از حدود ۱۵ دقیقه قبل از غرب تهران آغاز شده تا یک ساعت آینده ادامه خواهد داشت.» به گفته احمد وظیفه، این شرایط در استان تهران، البرز، سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی رخ داد. سرعت وزش باد در بیشترین مقدار در فرودگاه امام خمینی 80 کیلومتر بر ساعت بوده است. او درباره این‌که امکان تجربه شرایطی نظیر خرداد‌ماه ‌سال گذشته در پایتخت وجود دارد یا خیر هم به مهر گفته است که «این طوفان مشابه‌ سال گذشته است تنها با این تفاوت که سرعت وزش باد در‌ سال گذشته ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت بود و درحال حاضر در اوج خود ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.»
بعدازظهر پنجشنبه، پایتخت درحالی زیر سایه گردوغبار رفت که پیش‌بینی‌ها از بروز پدیده گردوغبار در هفته جاری حکایت دارند و به نظر می‌رسد این هفته، گردوغبار میهمان بسیاری از مناطق کشور باشد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح کرد: مصرف سیگار و حشیش در میان دانش‌آموزان بعضی مدارس ایران
 آنا| معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران از مصرف سیگار و حشیش در مدارس ابراز نگرانی کرد. پرویز افشار در این‌باره گفت:  «دبیر یکی از دبیرستان‌ها در کشوی دانش‌‌آموزان سیگار یافته‌ که حتی سر برخی از سیگارها کنده شده و داخل آن حشیش جاسازی شده بود. این دبیر عنوان می‌کرد که در کلاس درس مشاهده کردم دانش‌آموزان از زیر میز موادی را رد و بدل می‌کنند، بنابراین یک روز با همراهی مدیر مدرسه، کشوهای دانش‌آموزان را بررسی کردیم که تعدادی سیگار به دست آمد و حتی سر برخی از سیگارها کنده شده و داخل آن حشیش جاسازی شده بود.» معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد:  «دود سیگار حاوی گاز و ذرات معلق است، گازهای موجود در دود سیگار شامل مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن است. مونوکسید کربن همان گاز ذغال است که در فصل سرما منجر به مرگ تعداد زیادی از افراد می‌شود.» افشار گفت: «نیکوتین موجود در سیگار فشار خون را بالا برده و خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد، همچنین منجر به اعتیاد در فرد می‌شود. 55 ماده سمی سرطان‌زا در دود سیگار وجود دارد که وقتی وارد بدن فرد شود، می‌تواند 25 نوع از سرطان‌ها را ایجاد کند.»


تعداد بازدید :  482