شماره ۵۷۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری:
سیاست دولت کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه در تعامل با دنیا است
اجازه دسترسی به اسرار علمی و نظامی کشور را نمی‌دهیم

رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که «تحقیق و توسعه خط قرمز ما است و مذاکره‌کنندگان به خطوط قرمز واقفند»، تصریح کرد: نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای دولت مطاع است و هرگز توافقی را امضا نمی‌کنیم که به کسی اجازه دسترسی به اسرار علمی و نظامی کشور را بدهد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان‌شرقی گفت: به ملت ایران قول می‌دهم هر کس که امروز شاهد این مذاکرات است و فردا به آن مراجعه می‌کند، نسبت به مباحث مطرح شده در حوزه‌های فنی، حقوقی و قضایی احساس غرور و افتخار کند و به دیپلمات‌ها و کسانی که به نمایندگی از ملت ایران بر سر میز مذاکره نشسته و حرف می‌زنند، فخر ورزد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به مباحث مربوط به پذیرش پروتکل الحاقی در مذاکرات هسته‌ای و با تأکید بر این‌که مدیریت اجرای پروتکل الحاقی با ما و بر مبنای رعایت خطوط قرمز خواهد بود، گفت: امروز ۱۲۴ کشور دنیا این پروتکل را امضا کرده‌اند زیرا پروتکل‌ها شامل مقررات   بین‌المللی هستند.
روحانی تصریح کرد: همه کشورهایی که به مقررات بین‌المللی می‌پیوندند، عاقلانه تصمیم می‌گیرند و به دنبال حفظ منافع کشور خود هستند و این مقررات را در چارچوب می‌پذیرند، زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد امنیت کشورش را به خطر بیندازد. وی با اشاره به اجرای پروتکل الحاقی از سوی کشورمان در سال‌های گذشته گفت: باید در حفظ اسرار نظامی کشورمان دقت کنیم و دسترسی بازرسان آژانس براساس پروتکل باید مدیریت‌  شده   باشد.
رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که آنچه رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه فرمودند برای دولت و همه مطاع است، تصریح کرد: اصول و خط قرمزهای نظام را باید مدنظر قرار دهیم. مذاکرات ما در چارچوب خطوط قرمز است. مسائلی نظیر تداوم غنی‌سازی در کشور ازجمله این چارچوب‌ها است چرا که اگر ما نمی‌خواستیم غنی‌سازی کنیم، پرونده در مدت کوتاهی مختومه می‌شد. نظیر اتفاقی که برای کره‌جنوبی روی داد و ظرف سه ماه پرونده هسته‌ای این کشور بسته شد. ما می‌خواهیم فناوری در زمینه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه را ادامه دهیم و این خط قرمز ماست، البته مذاکره‌کنندگان ما نیز به خوبی با این خطوط آشنا و آگاه هستند و دولت در این زمینه تخصص‌های لازم را در اختیار دارد.
روحانی با بیان این‌که در روابط با دنیا باید اصول خود اعم از اصول دینی، انقلابی و ملی را حفظ کنیم، گفت: سیاست ما انتخاب راهی است که کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای ملت باشد، تدبیر معنایش این است که نه‌تنها امروز و فردا بلکه به روزهای بعد و آینده فرزندانمان نیز بیندیشیم، اگر نتوانیم در عرصه‌های مختلف با کشورهای دیگر رقابت کنیم، آنگاه جواب نسل فردا را چگونه خواهیم داد.
حسن روحانی همچنین در پایان سفر خود به آذربایجان‌شرقی در جمع خبرنگاران با اشاره به دو وعده انتخاباتی خود به مردم استان‌ آذربایجان‌شرقی در زمینه احیای‌ دریاچه ارومیه و تأسیس بنیادی برای فرهنگ و هنر و ادب استان آذربایجان اظهار داشت: دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه همه توان خود را بکار گرفته و اولین جلسه هیأت وزیران به این مسأله اختصاص یافت و امروز با تصمیماتی که اتخاذ شده و به برکت نزولات الهی شاهد تثبیت وضع دریاچه هستیم و دولت طرح‌ها و پروژه‌های خود را در این راستا که به صورت کوتاه‌مدت و درازمدت در نظر گرفته شده است، ادامه خواهد داد.
در پایان سفر حسن روحانی به استان آذربایجان‌شرقی دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی با قدردانی از استقبال پرشور و صمیمی مردم غیور و سلحشور آذربایجان‌شرقی از کاروان تدبیر و امید، تصریح کرد که این استقبال که نمادی درخشان و هوشمندانه از راهبرد «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» است، امیدی تازه برای تلاش افزون‌تر و ثمربخش‌تر در دل خادمان ملت برانگیخت.


تعداد بازدید :  226