شماره ۵۷۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
کارت سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها برای خردادماه خالی ماند
سهمیه سوخت در انتظار تصمیم جدید دولت

گروه اقتصاد| سومین سهمیه بنزین ‌سال‌جاری مربوط به خردادماه با تغییرات یک‌باره دولت در سیاست‌گذاری خود از سایر دوره‌ها متفاوت شد. درحالی‌که همانند ماه‌های گذشته قرار بود در ساعت24 آخرین روز ماه یعنی 31 اردیبهشت‌ماه سهمیه خودروها واریز شود، اما صبح روز بعد (اول خرداد) زمانی که خودروها برای دریافت سهمیه خود به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه کردند، متوجه شدند که تنها نیمی از سهمیه‌ها واریز شده است. درواقع در خردادماه تنها سهمیه بنزین خودروهای عمومی شامل وانت‌بارها، آژانس‌ها، تاکسی‌ها و... واریز شده است و مابقی خودروها یعنی خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها با کارت‌های خالی سوخت مواجه شده‌اند. پس از آن‌که بسیاری از صاحبان خودرو با مراجعه به جایگاه‌های سوخت از این تصمیم دولت مطلع شده‌اند، بعدازظهر دیروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در توضیحی مختصر اعلام کرد که تا تصمیم‌گیری جدید دولت سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها واریز نمی‌شود و این اتفاق احتمال دارد   تا چند روز آینده بیفتد.
علاوه‌بر این‌که مسئولان با عدم‌اطلاع‌رسانی درباره تغییر سهمیه‌های سوخت همه را غافلگیر کردند، نکته جالب این ماجرا این است که از انتهای‌ سال گذشته مسئولان ارشد وزارت نفت در مقابل پرسش خبرنگاران از عدم‌تغییر نظام سهمیه‌بندی سوخت در‌ سال94 خبر داده‌اند. عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در این زمینه درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای تعیین قیمت بنزین در‌ سال۱۳۹۴ گفته بود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکنون هیچ‌گونه سناریو و گزینه‌ای برای تغییر قیمت بنزین به دولت ارایه نکرده است.

همچنین شفیعی، رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت نیز بارها تغییر سهمیه‌بندی سوخت در‌ سال94 را رد کرده و گفته بود که تا پایان ‌سال‌جاری سهمیه‌بندی و قیمت‌ها هیچ تغییری نخواهد کرد. اما به یک‌باره و زمانی که تمام صاحبان خودرو منتظر دریافت سهمیه بنزین خردادماه خود بودند، دولت تغییر رویه داد و تنها سهمیه خودروهای عمومی را واریز کرد. هرچند تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ اظهارنظری از سوی مسئولان دولتی درباره جزییات تغییر نظام سهمیه‌بندی مطرح نشده است اما با توجه به این‌که بودجه ‌سال 94 هم‌اکنون درحال اجراست می‌توان انتظار داشت که قیمت سوخت در تصمیم‌گیری‌های جدید دولت تغییری نکند و تنها میزان سهميه‌های بنزین دستخوش تغییر شود چراکه تغییر قیمت‌ها نیازمند اصلاح جداول بودجه است. تغییر سهمیه‌ها هرچند با اطلاع‌رسانی قبلی ولی سابقه داشته است، به‌طوری که پس از گذشت اسفندماه ‌سال 92 که میزان سهمیه‌ها تغییر کرد، از ابتدای اسفند‌ سال 93 نیز از جدول جدید برای تخصیص سهمیه‌ها استفاده شد.‌ سال 92 در نخستین ساعت بامداد اولین روز اسفند بود که سهمیه خودروهای بنزین‌سوز آموزشگاه‌های رانندگی از ۳۰۰ لیتر در ماه با کاهش ۲۴۰ لیتری به ۶۰ لیتر رسید و سهمیه بنزین خودروهای دوگانه‌سوز آموزشگاه‌های رانندگی از ۲۰۰ لیتر در ماه با کاهش ۱۴۰ لیتری به ۶۰ لیتر رسید. با آغاز اسفند ۹۳ بار دیگر جدول سهمیه‌های بنزین خودروها و موتورسیکلت‌ها دستخوش تغییراتی شد. علاوه بر این‌که از مجموع ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دستگاه وانت‌بار، سهمیه بنزین یارانه‌ای ۹۵۰‌هزار دستگاه به ۶۰ لیتر کاهش یافت، همچنین سهمیه بنزین یارانه‌ای تاکسی‌های خطی بین شهری بنزین‌سوز از ۹۰۰ لیتر در ماه به ۷۵۰ لیتر و سهمیه بنزین یارانه‌ای تاکسی‌های خطی بین شهری دوگانه سوز از ۶۰۰ لیتر در ماه به ۵۰۰ لیتر کاهش یافت. بنابراین در دو‌سال اخیر این سومین‌بار است که سهمیه‌بندی خودروها تغییر می‌کند و البته این‌بار قرعه فال به نام خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها افتاده است. گفتنی است براساس روال گذشته سهمیه بنزین خودروهای شخصی ماهانه 60 لیتر و موتورسیکلت‌ها 25 لیتر با قیمت یارانه‌ای لیتری 700 تومان دریافت می‌کردند.


تعداد بازدید :  623