شماره ۵۷۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
هشتمین مراسم «جشن اردیبهشت تئاتر ایران» تحت‌تاثیر درگذشت زنده‌یاد مصطفی عبداللهی
شبح سرطان بر سر جشن تئاتر افتاد

شهروند| هشتمین مراسم «جشن اردیبهشت تئاتر ایران» تحت‌تاثیر درگذشت زنده‌یاد مصطفی عبداللهی، بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر قرار گرفت؛ به‌طوری که حتی در ابتدای این جشن تعزیه‌ای توسط هنرمندان اجرا شد.
هنرمندان و فعالان از وزیر ارشاد خواستند تا پیامی درباره مبارزه با سونامی سرطان به رئیس‌جمهوری برسانند، چراکه مردم یک‌به‌یک درحال گرفتار شدن به این بیماری هستند. البته در این مراسم از بهرام ریحانی، هنرمند تئاتر که او هم ‌سال پیش بر اثر سرطان درگذشت، یاد شد. آیین اختتامیه جشن اردیبهشت تئاتر ایران عصر پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
تئاتر در روزگار ما زبان مشترک معترضان
 به تمامیت‌خواهان است
در آغاز آیین اختتامیه، مراسم نکوداشت داوود رشیدی برگزار شد. رشیدی با همراهی همسرش احترام برومند روی سن آمد و با تشویق حضار در سالن روبه‌رو شد. بعد از آن علی جنتی لوح تقدیر و تندیس اردیبهشت تئاتر ایران را به پاس تجلیل از یک عمر تلاش هنرمندانه به این هنرمند اهدا کرد. پس از آن بود که صحبت‌های وزیر هم تحت‌تأثیر درگذشت عبدالهی و ثریا شیرازی قرار گرفت و او گفت: «نمی‌دانم باید به مناسبت اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران به اهالی تئاتر تبریک بگویم یا برای درگذشت دو هنرمند نام‌آوری که امروز به لقای خدا پیوستند، تسلیت عرض کنم.» او در ادامه زندگی را صحنه بزرگی برای نمایش توصیف کرد؛ «زندگی صحنه بزرگی از یک نمایش است که گفت‌وگوی متقابل برای رسیدن به فهم مشترک در آن جاری است و هرگاه هرکدام از بازیگران صحنه از این گفت‌وگو سر باز زده‌اند عواقب ناگواری چون خیانت، جنایت، استبداد، خشونت، تروریسم و... گریبان انسان را گرفته است.» جنتی اعتقاد دارد تئاتر در روزگار ما زبان مشترک معترضان به تمامیت خواهان است؛ «متاسفانه این هنر اصیل و مردمی تا امروز چنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته است. وزارت ارشاد امسال را ‌سال حمایت از تئاتر در نظر گرفته و برای افزایش تالارها، ایجاد تئاتر شهر در استان‌ها و حمایت از گروه‌های نمایشی اهتمام جدی دارد و برای تحقق این اهداف پشتیبانی تمام نهادها به‌خصوص شهرداری را
مهم می‌داند.»
تقدیر از خبرنگاران عرصه تئاتر
در بخش بعدی مراسم برخی دیگر از هنرمندان، مدیران و همچنین خبرنگاران عرصه تئاتر مورد قدردانی و تجلیل قرار گرفتند. بابک احمدی، خبرنگار ایلنا اولین فردی بود که در این بخش تقدیر شد. او از مرادخانی خواست تا مسأله بازسازی تئاترشهر را بیشتر پیگیری کند، چون روند بازسازی آن به کندی پیش می‌رود. آروین موذن‌زاده خبرنگار تئاتر خبرگزاری مهر، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده سردبیر روزنامه صبا، جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، محراب محمدزاده به نمایندگی از خبرگزاری تسنیم، مرضیه برومند کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، مژگان خالقی مدیر اجرایی سایت خبری تئاتر، مهرانگیز قهرمانی خبرنگار سایت ایران تئاتر و روزنامه جام‌جم، غزل نهانی خبرنگار رادیو تهران، مریم نراقی دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه شهروند، اسماعیل زمانی مدیر مرکز منطقه آزاد اروند، ایوب آقاخانی سردبیر برنامه دیالوگ، علیرضا بهرامی مدیرگروه فرهنگی هنری خبرگزاری ایسنا و سید محمد‌هادی ایازی قائم‌مقام وزیر بهداشت از دیگر افرادی بودند که در بخش پایانی جشن اردیبهشت تئاتر ایران تقدیر شدند.
مریم نراقی، دبیر سرویس روزنامه شهروند بعد از دریافت تندیس‌اش خطاب به معاونت هنری وزیر ارشاد و مسئولان تئاتر گفت: «آقای مرادخانی و مسئولان تئاتر، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران کارشناسانی هستند که در طول سال‌ها فعالیت، اتفاقات حوزه‌شان را موشکافانه رصد کرده‌اند. نظرات کارشناسی اهالی رسانه را برای پیشرفت تئاتر به کار بگیرید، آنها دلسوزان تئاتر هستند.» اما در مراسم «جشن اردیبهشت تئاتر ایران» که به دلیل درگذشت عبداللهی تحت‌تأثیر او قرار گرفته بود، باز هم درباره بیماری سرطان صحبت شد. غزل نهانی، خبرنگار رادیو تهران در این‌باره گفت: «دوست دارم به آقای جنتی بگویم پیام ما را به آقای روحانی رئیس‌جمهوری محترم کشور برساند. آقای روحانی عزیزان دل ما به خاطر سونامی سرطان یکی یکی پرپر می‌شوند. آقای روحانی از شما خواهش می‌کنم کاری کنید دیگر عزیزانمان را این‌طور جلو چشممان از
 دست ندهیم.»
سید‌محمد‌هادی ایازی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در این‌باره گفت: «میانگین ابتلا به سرطان در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشور ما است اما در سال‌های اخیر رشد سرطان و بیماری‌های قلبی در کشور ما بسیار زیاد شده است تا جایی که درحال حاضر نزدیک به ۷۵‌درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر گزارش شده است.» او معتقد است به کمک هنرمندان می‌توانند در زمینه آگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره چگونگی پیشگیری از این بیماری‌ها فعالیت‌های موثری داشته  باشند.
در ادامه نماهنگی به یاد درگذشتگان تئاتر در‌ سال ۹۳ پخش شد و پس از آن تقدیر از خانواده زنده‌یاد بهرام ریحانی به عمل آمد. محمد قدس تهیه‌کننده تئاتر، رضا آشفته منتقد تئاتر، فریبا چوپان‌نژاد فعال تئاتر استان گلستان، جعفر همایی مدیرمسئول نشر نی و حسین محب‌اهری هنرمند تئاتر و ...آخرین نفراتی بودند که در جشن اردیبهشت تئاتر ایران مورد تجلیل قرار گرفتند.
هومن عبدالهی، فرزند زنده‌یاد مصطفی عبدالهی نیز در این مراسم روی سن آمد و آخرین دست نوشته پدرش را که به بهانه اجرای نمایش «در اعماق» نوشته بود، قرائت کرد.
آیین اختتامیه هشتمین دوره جشن اردیبهشت تئاتر ایران و بزرگداشت روز جهانی تئاتر در پردیس تئاتر ایران واقع در ضلع شمالی فرهنگسرای خاوران
 برگزار شد.

 


تعداد بازدید :  441