شماره ۵۶۹ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
خبر

معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد : اعطای مجوز به آژانس‌های گردشگری برای جذب بیمار
  برای موارد استثنایی پیوند عضو به اتباع خارجی وزیربهداشت تصمیم می‌گیرد
شهروند| «به آژانس‌های گردشگری برای جذب بیمار مجوز داده می‌شود.» این را معاون‌درمان وزیر بهداشت در راستای اجرای برنامه‌های گردشگری سلامت اعلام می‌کند. محمد آقاجانی با اعلام این خبر، درباره آخرین وضع گردشگری سلامت در کشور به‌فارس می‌گوید: «اولین اقدام، راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات گردشگری‌سلامت است؛ یعنی هر بیماری که به‌عنوان گردشگر سلامت در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی بستری می‌شود، در این سامانه ثبت می‌شود، این اقدام باعث انجام برنامه‌ریزی‌های موثر می‌شود چراکه در این زمینه اطلاعات دقیقی وجود نداشت و با خلأ اطلاعاتی روبه‌رو بودیم.»
معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: «قدم دیگر، اعتباربخشی و رتبه‌دادن به بخش‌های پذیرش گردشگر سلامت است. در این صورت، زمانی که فردی برای دریافت خدمات بهداشت و درمان به ایران سفر می‌کند، می‌داند که به‌کجا برای دریافت خدمات‌درمانی برود و کدام بیمارستان کیفیت لازم را دارد.»
او درباره این‌که نحوه اطلاع‌رسانی در این زمینه چگونه است، گفت: «سال‌گذشته به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی آیین‌نامه اعتباربخشی را اعلام کردیم و استانداردهای بخش‌های پذیرش گردشگر سلامت را به آنها ابلاغ کردیم و برای این استانداردها 6ماه زمان تعیین شد تا بیمارستان‌ها آن را تکمیل و کمبودها را جبران کنند.»
او با اشاره به دادن مجوز برای آژانس‌های مسافری جهت جذب گردشگر سلامت، ادامه داد: «دادن مجوز به آژانس‌های گردشگری سلامت، اقدام دیگر در حوزه گردشگری‌سلامت است. این موسسات مراکزی هستند که در زمینه نقل‌وانتقال و جذب‌بیمار فعالیت دارند.»
براساس اعلام او، به همین منظور کمیته‌ملی متشکل از وزارت امورخارجه، وزارت بهداشت، سازمان گردشگری و نظام پزشکی در ماه‌های پایانی‌ سال‌گذشته تشکیل شد و آیین‌نامه تأسیس و اداره این موسسات به تصویب رسید.
آقاجانی افزود: «به این ترتیب برای نخستین‌بار وحدت‌رویه در حوزه جذب گردشگر سلامت رخ داد چراکه اختلاف‌نظر زیادی در این زمینه وجود داشته است، بنابراین مراکز و آژانس‌های گردشگری سلامت براساس این ضوابط فعالیت خواهند کرد.» معاون درمان وزیر بهداشت درمورد انجام اعمال پیوند اعضا به اتباع‌خارجی نیز در راستای این برنامه گفت: «براساس مصوبه شورایعالی پیوند، پیوند اعضا به اتباع‌خارجی درحال‌حاضر ممنوع است و در موارد کاملا استثنایی، اختیار به شخص وزیر داده شده تا در این موارد تصمیم‌گیری کند.»

معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد:  45 برنامه وزارت بهداشت برای پرستاران
شهروند| معاون پرستاری وزارت بهداشت از آغاز تربیت 10هزار بهیار خبر داد و گفت: «امسال حدود 45 برنامه کاری در حوزه پرستاری داریم.» محمد میرزابیگی درباره برنامه‌های امسال وزارت بهداشت در حوزه پرستاری به ایسنا گفت: «برای سطح جامعه ما دو برنامه بسیار برجسته داریم. یکی از این برنامه‌ها توسعه بحث مراقبت‌های پرستاری در سطح جامعه و منازل است که قبلا وجود داشته اما عملکرد آن،‌ شرح وظایف، تعرفه‌ها و نظارت‌ها در این زمینه ضعیف بوده است.» معاون پرستاری با بیان این‌که بخشنامه‌های این برنامه نوشته شده و به‌زودی کارهای آن انجام می‌گیرد، ادامه داد: «بحث بعدی توسعه اندیشه‌ای به نام« پرستاران پرک‌تیشنر» است؛ یعنی پرستارانی که لزوما در درجات تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا نیستند، اما با گذراندن دوره‌های کوتاه مدت 4 تا 6ماهه می‌توانند در عرصه‌هایی تسلط پیدا کرده و در سطح جامعه فعال شوند.»
به‌گفته میرزابیگی به‌طورکلی برای این پرستاران 15دوره را تعریف کردیم که امیدواریم امسال بتوانیم 5دوره را در عرصه‌های مورد نیاز مثل سرطان، گوارش، سالمندی و... ایجاد کنیم. بنابراین این دو کار، دو نمونه از برنامه‌هایی است که در سطح جامعه و برای مردم خواهد بود.
میرزابیگی به تربیت 10هزار بهیار هم اشاره کرد و گفت: «اتفاقی که در عرصه کمک پرستاران یعنی رده‌هایی مثل بهیاری و کمک‌بهیار افتاد، این بود که ما درحال حاضر تربیت 10‌هزار بهیار را کلید زده و آغاز کرده‌ایم. شورای تخصصی نیز در این زمینه در معاونت پرستاری تشکیل دادیم که بر جاهایی که درخواست تربیت و آموزش بهیاری می‌دهند نظارت خواهد کرد به این صورت که توان آنها را سنجیده و اگر واجد شرایط باشند به آنها مجوز می‌دهد.» او مدت این دوره‌ها را یکساله عنوان کرد و افزود: «امیدواریم این کار به رفع کمبود نیرو در عرصه کمک پرستار که در گذشته وجود داشته اما به تدریح حذف شدند، کمک کند. این برنامه نیاز به اعتبار ندارد و با کمک بخش خصوصی انجام می‌شود. چارچوب این برنامه‌ها
به صورت مشخص دیده شده و برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده است.»


تعداد بازدید :  415