شماره ۵۶۸ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
گفت‌وگو با رئیس فدراسیون جودو:
رستگار: با کمبود ورزشکار مواجه هستیم!

شهروند| جودوی ایران که سال‌هاست درگیر حواشی شده و در بحران عمیقی فرو رفته،‌ حتی با تلاش‌های 2‌سال اخیر رستگار و میراسماعیلی هم نتوانسته جایگاهی حتی در آسیا پیدا کند و اخیرا با یک برنز به کار خود در رقابت‌های قهرمانی قاره کهن پایان داد. به سراغ رئیس فدراسیون جودو رفتیم تا در فاصله نزدیک به یک‌سال تا المپیک شرایط جودو را جویا شویم. در ادامه گفت‌و‌گوی «شهروند» با محمد رستگار را در ادامه می‌خوانید:
 ‌ از نتایجی که جودوکاران در مسابقات قهرمانی آسیا به‌دست آوردند،‌ راضی هستید؟
شاید فقط یک مدال برنز به‌دست آوردیم اما جودوکاران مبارزات خوبی انجام دادند. چشم‌اندازی که در این رقابت‌ها من مشاهده کردم، مثبت است. مولایی که مدال برنز به‌دست آورد، قهرمان المپیک لندن را مغلوب کرد و همه را به وجد آورد. در هر صورت باید با این شرایط بسازیم تا وضعیت‌مان روز به روز بهتر شود.
 ‌ پس چه زمانی جودوی ایران می‌تواند به روزهای اوج خود بازگردد؟
متاسفانه ما دچار کمبود نیروی انسانی هستیم و تعداد محدودی ورزشکار داریم. اگر قرار است که تحولی در جودو رخ بدهد،‌ نوجوانان و نونهالان فعلی باید به رده بزرگسالان برسند چون ما روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
‌ درحالی از کمبود نیروی انسانی صحبت می‌کنید که یک دهه قبل جودوی ایران در آسیا چند طلا به‌دست می‌آورد؟
همان زمان خودم مربیگری می‌کردم. می‌توانم با قاطعیت بگویم که جمعیت جودوکار ایران حدود 3 برابر الان بود. خیلی سعی کردیم که این جمعیت را بیشتر کنیم و موفق شدیم سالیانه 10 تا‌ 15‌درصد به این جمعیت بیفزاییم. متاسفانه دوران سیاه جودو باعث شد که علاقه مردم نسبت به این رشته کم شود.
‌ شما هنوز زمان می‌خواهید اما قول داده بودید در المپیک 2016 نتایج اولیه این جوانگرایی را مشاهده کنیم.
هنوز هم امیدوارم برای المپیک 2016، 3 سهمیه کسب کنیم و حداقل در برزیل یک برنز به‌دست آوریم. کار مشکلی است اما نشدنی نیست. به برنامه‌ای که گفتم،‌ اعتقاد دارم اما این نوجوانانی که الان داریم،‌ به المپیک 2020 می‌رسند.
‌ از روزی که به فدراسیون آمدید با انتقادهای زیادی مواجه هستید که به خاطر عدم حضور یک ورزشکار به نام رودکی است. دراین‌باره صحبت کنید.
من بیش از 2‌سال است که به کادرفنی گفته‌ام که فدراسیون هیچ مشکلی با رودکی ندارد. او باید فضای ذهنی‌اش را باید به سمت ورزش ببرد چون راجع به رئیس فدراسیون و وزیر ورزش نظردادن درست نیست. درهای تیم‌ملی همیشه باز است اما این آقا به دنبال اهداف دیگری است و انگار قصد ورزش کردن ندارد. اگر قرار است ورزش کند،‌ جلو بیاید وگرنه حتی قهرمان المپیک هم حق ندارد درباره مدیریت من نظر بدهد.
‌ مدتی قبل بحث انتخاب مربی خارجی مطرح شد اما به جایی نرسید. چرا؟
جودو رشته‌ای است که برای استخدام مربی خارجی باید با فدراسیون جهانی هماهنگ باشیم. من هم از رئیس فدراسیون جهانی خواستم که یک مربی تراز اول را به ما معرفی کند او گفت اگر مربی تراز اول می‌خواهید باید تا بعد از المپیک 2016 صبر کنید زیرا الان تمام آنها مشغول فعالیت هستند. درواقع مربی‌ای که مناسب کشورمان باشد و بتواند به جودوی ایران کمک کند،‌ الان در جهان نداریم اما به‌طور پیوسته این موضوع را دنبال می‌کنیم.


تعداد بازدید :  97