شماره ۵۶۸ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از نبض انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس
خیز کاظم جلالی و الیاس نادران برای جانشینی محمدرضا باهنر

فرشید غضنفرپور| آخرین انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس نهم برخلاف تصور آبستن تغییرات بسیاری است. چنانکه تعدادی از نمایندگان مجلس به «شهروند» خبر داده‌اند رایزنی‌های گسترده برای جایگزینی محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس آغاز شده و حتی از برخی از نمایندگان نیز به‌عنوان گزینه احتمالی جایگزینی او نام برده می‌شود. ازجمله کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت (اکثریت) مجلس که در سال‌های مجلس نهم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای هم داشته است. برخی منابع آگاه نیز به خبرنگار شهروند خبر داده‌اند که احتمال حضور فعال الیاس نادران نیز در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس وجود دارد.
ممکن است تغییر جهت‌های سیاسی محمدرضا باهنر بیشترین دلیل انتقادات نمایندگان از او باشد. درواقع می‌توان گفت که محمدرضا باهنر را نمی‌توان به‌طور قاطع متمایل به جریان خاصی در مجلس دانست. او حتی نزدیک شدن به جبهه پایداری را هم تکذیب نکرده و گفته است: «آنها به من نزدیک شده‌اند». در هر حال با وجود رقابت شدید سیاسی میان اعضای فراکسیون رهروان ولایت و اعضای فراکسیون اصولگرایان که بیشتر نفرات آن را اعضای جبهه پایداری تشکیل می‌دهند بعید به نظر می‌رسد پیروزی در رقابت این دوره از انتخابات هیأت‌رئیسه برای محمدرضا باهنر چندان آسان باشد.
عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «آقای لاریجانی مشکلی برای ریاست دور بعدی ندارد اما در سطح نواب رئیس این علاقه‌مندی وجود دارد که تغییراتی به وجود بیاید.»
نماینده مردم شهرضا در ادامه می‌گوید: «یکی دو نفر از نمایندگان به صورت جدی فعالیت‌هایی را برای تصدی حداقل یکی از پست‌های نواب رئیس آغاز کرده‌اند.
 حیدرپور درباره وضع محمدرضا باهنر در این دوره از انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس نیز یادآور شده است: نارضایتی‌هایی درباره عملکرد آقای باهنر وجود دارد و چنانچه در جهت کاهش این نارضایتی‌ها قدمی برندارد وضع خوبی را در انتخابات هیأت‌رئیسه نخواهد داشت. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در پاسخ به این سوال که نگرانی نمایندگان بیشتر درمورد شیوه مدیریتی آقای باهنر است یا این‌که نمایندگان از جهت‌گیری‌های سیاسی اخیر او اظهار نارضایتی می‌کنند، گفت: آقای باهنر با وجود سابقه‌ای که در مجلس دارد به نوعی دایره‌المعارف مدیریتی مجلس است و نگرانی درباره مدیریت او نیست. نادر قاضی‌پور نیز با بیان این‌که اختلاف‌نظر در رهروان برای انتخاب نواب رئیس زیاد است، گفت: فراکسیون اصولگرایان هم به‌طور جدی می‌خواهند که یک نفر را در میان نواب رئیس داشته باشند.
چه کسی نامزد جایگزینی باهنر می‌شود؟
موقعیت نه‌چندان بد محمدرضا باهنر در میان نمایندگان مجلس از جایی رو به افول گذاشت که برخی اخبار حکایت از وساطت نایب‌رئیس مجلس برای به ثمر رسیدن استیضاح رضا فرجی‌دانا کردند. این نخستین نشانه‌ای بود که مشخص می‌کرد باهنر درحال نزدیک شدن به ائتلاف جبهه پایداری، جبهه ایثارگران و جبهه رهپویان انقلاب اسلامی در مجلس است. نشانه‌هایی که سیدشریف حسینی عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت وگو با «شهروند» از آن با عنوان «انتقادات» یاد می‌کند.
 او درباره وضع محمدرضا باهنر ضمن تأیید وجود انتقادها از او می‌گوید: به‌هرحال باید انتقادات را شنید اما من فکر می‌کنم یک جلسه باهنر با منتقدان بتواند قسمت زیادی از این مشکل را حل کند. ابراهیم نکو عضو فراکسیون رهروان و نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس نیز با بیان این‌که کاظم جلالی می‌تواند به‌عنوان نایب‌رئیس وارد هیأت‌رئیسه شود به «شهروند» گفته است: آقای جلالی البته هنوز خودش اعلام آمادگی نکرده اما دوستانش در فراکسیون رهروان این موضوع را پیگیری می‌کنند و به اعتقاد من با توجه به وزن بالای فراکسیون رهروان آقای جلالی می‌تواند رقیب جدی برای باهنر باشد. او گفت: نباید فراموش کرد که باهنر هم طرفدارانی در مجلس دارد و فراکسیون رهروان هم تا امروز نتوانسته ثابت کند می‌تواند در انتخابات هیأت‌رئیسه با تصمیمات فراکسیونی به موفقیت دست پیدا کند. کما این‌که در گذشته هم برخی از افراد خارج از فراکسیون توانستند با رأي بالا وارد هیأت‌رئیسه شوند که این موضوع واقعیات تلخی را درباره فراکسیون رهروان آشکار می‌کند. عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس و از هواداران محمدرضا باهنر اما معتقد است  به‌رغم انتقاداتی که برخی از نمایندگان دارند جایگاه آقای باهنر برای مجلس تثبیت شده است.
او خاطرنشان می‌کند در مجلس گذشته نمایندگان یک‌بار جایگزینی آقای باهنر را امتحان کردند و شهاب‌الدین صدر را به جای او نشاندند و بعد هم دیدند اشتباه کردند و مجدداً  باهنر را روی کار آوردند. باهنر البته ‌سال گذشته رقبای سرسخت‌تری هم داشت. رقبایی که تا یک قدمی صندلی او پیش آمدند. الیاس نادران توانست 134 رأي در انتخابات هیأت‌رئیسه کسب کند و در شرایطی که انتقادهای امروز از محمدرضا باهنر وجود نداشت رقابت را به او واگذار کرد. این روزها اما اوضاع تا اندازه زیادی تغییر کرده است. بسیاری از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان نشان داده‌اند از نادران حرف شنوی دارند و رهروانی‌ها هم به نظر می‌رسد در‌ سال آخر مجلس انسجام تشکیلاتی کمتری از خود نشان می‌دهند. یک منبع آگاه به «شهروند» می‌گوید: نامزدی نادران در این دوره از انتخابات هیأت‌رئیسه جدی است و رایزنی‌های گسترده‌ای برای پیروزی او در انتخابات آغاز شده است.
بخشایش اردستانی: به‌عنوان رقیب لاریجانی وارد می‌شوم
احمد بخشایش‌اردستانی که خود از نامزدهای ریاست مجلس است ضمن رد احتمال تلاش لاریجانی برای جایگزینی باهنر در هیأت‌رئیسه می‌گوید: آقای لاریجانی طرفدار وضع موجود است و نمی‌خواهد آقای باهنر را جایگزین کند. درواقع هر تغییری مخالف نظر آقای لاریجانی است. بخشایش اردستانی می‌گوید شخصاً برای رقابت با لاریجانی نامزد می‌شود و هرچند دفعه پیش 32 رأي آورده این‌بار معتقد است شرایط به گونه‌ای است که رأي بیشتری کسب خواهد کرد. او تأکید می‌کند: حتی اگر دو رأي هم می‌آوردم در انتخابات هیأت‌رئیسه نامزد می‌شدم. بخشایش اردستانی می‌گوید به کمبود منابع مالی نمایندگان معترض است و برای رقابت با لاریجانی هم نیازی به تبلیغ ندارد زیرا «عملکرد بد او برای من کافی است». رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس نیز با بیان این‌که تحرکات و رایزنی‌ها برای تغییرات در هیأت‌رئیسه از روز دوشنبه به‌طور جدی و فشرده آغاز شده است به «شهروند» گفت: در انتخابات این دوره هیأت‌رئیسه اقلیت‌ها تأثیرگذار هستند و مطمئن باشید به جز رئیس، بقیه هیأت‌رئیسه دستخوش تغییر می‌شود. او می‌گوید برای تغییرات هیأت‌رئیسه شب و روز جلسات فشرده برگزار می‌کنیم.
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس نیز با تایید انتقادات نمایندگان به تغییر جهت‌های سیاسی باهنر می‌گوید: این انتقادات به نظر من وارد است اما فکر می‌کنم اگر به جای آقای جلالی گزینه مناسب‌تری برای جایگزینی آقای باهنر پیشنهاد شود، بهتر است. چنانکه نمایندگان می‌گویند فراکسیون رهروان در این دوره از انتخابات هیأت‌رئیسه تلاش می‌کند علاوه‌بر بازپس‌گیری کرسی‌ای که دور پیش به مهرداد بذرپاش رسید، محمدرضا باهنر را نیز به دلیل نزدیک شدن به اعضای جبهه پایداری از صندلی نایب‌رئیسی مجلس پایین بکشد، تصمیمی که به‌رغم وجود انگیزه‌های کافی با توجه به سابقه ثبات تشکیلاتی فراکسیون رهروان باید با دیده تردید به آن نگاه کرد یا حداقل تا روز انتخابات هیأت‌رئیسه منتظر ماند.


تعداد بازدید :  270