شماره ۵۶۸ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
سخنگوی دولت در نشست خبری با انتقاد از رسانه‌ها تأکید کرد:
حذف 4‌میلیون یارانه‌بگیر صحت ندارد
فعلا تغییر وزرا و استانداران در دستورکار نیست

گروه سیاسی| محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز گذشته، بعد از یک هفته تعویق در برگزاری نشست خبری هفتگی‌اش، به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد. نوبخت در ابتدا اگرچه خبرهای خوشی از بودجه عمرانی کشور داد اما گلایه‌های زیادی از رسانه‌ها داشت؛ گلایه‌هایی که مربوط به خبر جابه‌جایی استانداران و تغییراتی در کابینه بود؛ چراکه طی هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تغییرات کابینه در رسانه‌ها منتشر شده بود. از این‌رو او با گلایه از اهالی رسانه این خبر را تکذیب کرد و گفت که تغییر استانداران و وزرا به هیچ‌وجه صحت ندارد و در دستورکار نیست. او از رسانه‌ها خواست تا به مسائل این چنینی دامن نزنند چراکه دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر وزرا و استانداران ندارد و اگر در آینده تغییری متناسب با وضعی انجام شود، این موضوع بحث دیگری است. او با توضیح درباره مسأله تغییر استانداران، که به نقل از وی در رسانه‌ها منتشر شده بود، گفت که هفته گذشته من بعد از بازدید سه روزه از استان چهارمحال و بختیاری در جلسه مطبوعاتی با خبرنگاران این استان به سوالات آنها پاسخ دادم. در این نشست با قرائت یک لیست سوالی مطرح شد مبنی بر این‌که قرار است چه میزان از وزرا و استانداران در برنامه تغییر کابینه دولت قرار گیرند. من گفتم هر چند بحث تغییر با توجه به جایگاه رئیس‌جمهوری و مطالباتی که ایشان دارند٬ باید مرتبا مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر احیانا لازم باشد تغییری هم بدهند؛ اما به آن خبرنگار هم گفتم حرف‌هایی که شما می‌زنید و لیستی که ارایه دادید، صحت ندارد.
البته خبرنگاران هم در توضیح به این گلایه دولت گفتند که این خبر ابتدا از سوی خبرگزاری‌های منسوب به دولت همچون ایرنا منتشر شده است که او پس از توضیحاتی در این‌باره از رسانه‌ها خواست تا اخبار را دقیق منعکس کنند. همچنین نوبخت ابتدا قبل از پرسش خبرنگاران خبر دیگری مبنی بر حذف 4‌میلیون یارانه‌بگیر را هم تکذیب کرد و گفت که هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.
نوبخت با اظهار تعجب درباره انتشار این اخبار توضیح داد که طی بازدیدی که از جهاد دانشگاهی داشتم، برخی از خبرنگاران در ارتباط با دستاوردهای علمی و فناوری، سوال داشتند. درباره اجرای بودجه و تبصره 20 هم سوالی شد. کلیت منابع و مصارف توضیح داده‌شد و گفتیم اگر آن احکام اجرایی شود باید 4‌میلیون نفر حذف می‌شدند، ولی ما این کار را نکردیم چون پایگاه اطلاعاتی دقیق نداریم و برخی زندگی‌شان را روی پایه یارانه‌ها گذاشته‌اند. واقعا هم برنامه‌ای که برای اجرای این قانون لازم است، باید بعد از نوشتن دستورالعمل تبصره 20 اجرا شود و وزارت رفاه نیز دراین‌باره اطلاع‌رسانی می‌کند. اگر لازم باشد بنده به‌عنوان سخنگو مسأله‌ای را مطرح کنم، نیز از ظرفیت اطلاع‌رسانی به مردم استفاده خواهم کرد. ولی این را دیدیم برخی از رسانه‌ها به شکل دیگری منتقل کردند و بعد به استناد این خبر، شخصا مشاهده کردم شبکه 2 در اخبار 10 و نیم شب، این سخن را از شخص بنده نقل کرد. این اتفاق نیفتاده که 4‌میلیون نفر حذف شده باشد. این‌که قانون تکلیف کرده و وزارت رفاه باید این کار را بکند بحث دیگری است ولی این‌که این اتفاق نیفتاده، موضوع دیگری است.
نوبخت گفت: البته برخی هم این یارانه را حق مسلم می‌دانند. پس از این‌که یکباره جمعی از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند، بنده پیش‌بینی می‌کنم سوالات این باشد که یک آدمی را پیدا می‌کنیم و می‌گوییم این آدم بینوا و کم‌درآمد بوده و شما یارانه‌شان را حذف کردید. الان سوژه در دست برخی است که چرا این آدم را حذف کردید.
نوبخت با اشاره به عملکرد برخی از رسانه‌ها گفت: به قدری هم تراژیک و رمانتیک این مسأله را مطرح می‌کنند که دولت بی‌رحمی کرده و این آدم را حذف کرده که حد ندارد. لذا لازم است دولت با تدبیر و تعقل این کار را کند. دولت باید آیین‌نامه اجرایی تبصره 20 قانون را تعیین کند که کرده و هیأت دولت، در جلسه گذشته، بخشی از آن را تصویب کرده ولی احتمالا چون هفته آینده هیأت دولت به دلیل حضور در آذربایجان، ممکن است جلسه نداشته باشد، نهایتا تا روز یکشنبه، این آیین‌نامه قطعی می‌شود و مسئول نهایی این کار، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و اطلاع‌رسانی توسط ایشان صورت می‌گیرد و اگر بنده هم به‌عنوان سخنگو لازم باشد، نکاتی را عرض می‌کنم.
او با اشاره به این‌که «ما این را به مجلس واسپاری نمی‌کنیم» گفت: بلکه حذف این افراد قانون است و باید دولت اجرا کند. این‌که گمانه‌زنی کنیم که تعداد زیادی حذف شدند، این را ‌سال گذشته هم توضیح دادیم. آنهایی که داخل کشور هستند، افزایش قیمت روی زندگی‌شان تأثیر دارد، ولی کسانی که در خارج هستند، ‌سال گذشته از لیست یارانه‌بگیران حذف شدند. وزارت تعاون نیز اطمینان داشت که افراد اندکی از تمکن مالی برخوردارند و در سطح بسیار اندکی این افراد را حذف کرد. این را به دفعات عرض کردم. ممکن است این سوال پیش بیاید که هیچ‌کس حذف نشد؟ عرض کردم تعداد بسیار اندکی حذف شدند. این‌که عنوان شد 5 گروه حذف شدند، توضیح دادم که اصلا این‌طور نبوده چون دستورالعمل تبصره 20 تهیه نشده، این‌که چه خواهد‌شد، پس از تصویب دستورالعمل، گام بعدی دولت را عرض می‌کنم.
نوبخت با اظهار تعجب درباره انتشار این اخبار توضیح داد که در قانون تصریح شده است که ۵۰‌درصد از منابع حاصل از آزادسازی قیمت‌ها به خانوارها اختصاص یابد و از ۵۰‌درصد دیگر، ۳۰‌درصد دولت موظف است به بخش تولید بدهد که در گذشته نه‌تنها به بخش تولید داده نشد، حتی برای پرداخت یارانه خانوارها از خزانه و بانک مرکزی نیز وام گرفته شد. او با اشاره به این‌که برای پرداخت یارانه ‌سال‌جاری باید شش‌هزار‌ میلیارد تومان از خزانه برداشت کنیم، گفت: قانونگذار اعلام کرد که دولت باید پرداخت‌های نقدی را از ۴۲‌هزار‌ میلیارد تومان به ۳۹‌هزار‌ میلیارد تومان تقلیل دهد و علاوه بر آن باید یارانه افراد پردرآمد را حذف کند. سخنگوی دولت با بیان این‌که دولت باید با تدبیر و تعقل اقدام به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد کند، گفت: آیین‌نامه اجرایی حذف اقشار پردرآمد تهیه شده است که بخشی از آن در جلسه گذشته هیأت دولت بررسی شد و بخشی از آن نیز در جلسه آینده هیأت دولت بررسی می‌شود.
حقوق ملت ایران در مذاکرات تضییع نخواهد شد
سخنگوی دولت همچنین در این نشست در پاسخ به سوال «شهروند» مبنی بر این‌که آیا برخی شنیده‌ها مبنی بر این‌که مذاکرات گره خورده و طرف آمریکایی دبه کرده است، را تایید می‌کنید، اظهار کرد: مذاکرات درحال انجام است و هر یک از طرفین تلاش می‌کنند که بیشترین منافع را برای ملت خود داشته باشند. او افزود: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز با ابتنا به مبانی حقوقی و قانونی تلاش می‌کند حق مسلم هسته‌ای را تثبیت کند. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ممکن است یکی از مقامات آمریکایی در جمع صهیونیست‌ها قرار بگیرد و برای آرام کردن آنها جملاتی بیان کند. این حرف‌ها حرف‌های بی‌ربطی است و در طول 35‌سال بعد از انقلاب زده‌اند و دیده‌اند که نظام اسلامی ما هر روز محکم‌تر و قوی‌تر در صحنه بین‌المللی حضور می‌یابد و تاثیری در حرکت جمهوری اسلامی ایران ندارد.
نوبخت ادامه داد: مطمئن باشید در توافق جامع نه‌تنها هیچ یک از حقوق ملت ایران ضایع نخواهد شد بلکه حقوق تضییع شده و تحریم‌های ظالمانه هم برداشته‌خواهد شد و به حقوقی که الان در حصر قرار گرفته‌است دسترسی خواهیم یافت. او تاکید کرد: چارچوبی که رهبر معظم انقلاب برای مذاکرات نشان دادند برای دولت، هم بسیار محترم و هم عقلانی است و مورد توجه خواهد بود و براساس آن عمل می‌شود.
رئیس جمهوري دستور پیگیري ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهوری پیشین   را  داد
نوبخت همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا رئیس‌جمهوری درباره ممنوع التصویری رئیس‌جمهوری پیشین به قوه قضائیه نامه‌ای نوشته‌اند، گفت: در جلسه هیأت وزیران رئیس‌جمهوری دستور پیگیری این مسأله را دادند اما این‌که نامه‌ای به قوه قضائیه نوشته شده باشد من اطلاعی ندارم. او درباره گزارش بند 350 زندان اوین نیز اظهار داشت: وزارتخانه‌هایی که مامور تهیه این گزارش بودند، گزارش خود را به هیأت وزیران ارایه کردند. نوبخت در پاسخ به این سوال که شنیده شده است ستادهای انتخاباتی رئیس‌جمهوری برای مجلس فعال می‌شوند، گفت: این چنین نیست، این ستادها مردمی بوده، در مقطعی شکل گرفت و پس از انتخابات چیزی به نام ستاد رئیس‌جمهوری مطرح نیست. سخنگوی دولت ادامه داد: اعضای آن ستادها علاقه‌مند هستند که در موضوعات انتخاباتی اظهارنظر کنند اما هیچ ماموریتی از سوی رئیس‌جمهوری برای ورود این ستادها به انتخابات داده نشده است.
در بازی اخیر فوتبال قطع موبایل‌ها و اینترنت را
از سوی دستگاه‌های امنیتی تأیید نمی‌کنم
در ادامه نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در تبریز رخ داده و جو اجتماعی آن‌جا را تحت‌تاثیر قرار داده، آیا سفر رئیس‌جمهوری به تبریز درست است؟ که نوبخت در این‌باره اظهار کرد: این‌که در مسابقه‌ای اتفاقاتی افتاد ارتباطی به دولت ندارد اما با این حال آقای روحانی دستور دادند که به آن موضوعات رسیدگی شود و این موضوع درحال رسیدگی است و اگر از شخص یا باشگاهی حقی ضایع شده باشد در اعاده آن فروگذار نخواهد شد. همان خبرنگار سوال کرد که آیا تایید می‌کنید قطع شدن موبایل‌ها و اینترنت در آن شرایط از سوی دستگاه‌های امنیتی بوده است، كه سخنگوی دولت در این‌باره اظهار کرد: من چنین چیزی را هم‌اکنون تایید نمی‌کنم. اما به‌ هرحال در گزارشی که درحال پیگیری است همه این موضوعات مورد توجه قرار خواهد گرفت و به آن رسیدگی می‌شود.


تعداد بازدید :  197