شماره ۵۶۸ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
در مناظره ناصری و کوهکن مطرح شد:
از تأثیر «کاغذپاره‌ها» تا لیست 170 نفره معروف

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی جریان اصلاحات و محسن کوهکن، نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری(ره) روز گذشته پیرامون پایگاه اجتماعی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا، شفافیت مالی نمایندگان و فعالیت‌های انتخاباتی 2 جریان با یکدیگر به مناظره پرداختند. کوهکن در این مناظره که در خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد، با طرح پرسشی از ناصری گفت که چرا پايگاه اصلاح‌طلبان بين مذهبي‌ها، مستضعفين و اقشار ضعيف از دست رفته است؟ ناصری در پاسخ به این سوال کوهکن گفت: در کل کشور چندتا مسجد داريم چند تاي آنها دست اصلاح‌طلبان است. چند عدد از تريبون‌هاي نمازجمعه دست اصلاح‌طلبان است. بعد از فوت امام ما هيچ حوزه تاثيرگذار در نمازهاي جمعه نداريم. در بسيج هم همين‌طور. وقتي از يک گرايش خاص هستند طبيعي است. اين اتفاق طي مرور زمان مي‌افتد. عرض من فراتر از اينهاست. آقاي کوهکن شما کمک کنيد يک انتخابات قانوني انجام بشود و ردصلاحيت فله‌اي و آزاد مانند مجلس هفتم صورت نگيرد آن وقت ببينيم خاستگاه اصلاح‌طلبان کجاست. شما دست اصلاح‌طلبان را از رسانه‌ها کوتاه کرديد و در صداوسيما عليه اصلاح‌طلبان تبليغ کرده‌ايد.
همچنین در ادامه مناظره به بحث شفافیت مالی در انتخابات پرداخته شد. عبدالله ناصری در راستای بحث شفافیت مالی نمایندگان تأکید کرد «آقاي احمدي‌نژاد رأي آورد اما مي‌گويم سهام عدالت چه بود؟ و آن رانت‌ها چه بود. من هم مي‌گويم که بايد شفافيت مالي در انتخابات باشد. من مي‌گويم بايد سازوکار انتخابات را جوري بچينيم که احمدي‌نژاد نتواند 6 ماه قبل از انتخابات پول توزيع کند. چرا بايد آقاي رحيمي که معلوم نيست زندان است يا مرخصي بيايد بين نماينده‌ها پول توزيع کند.» کوهکن پاسخ داد «یعنی بايد 6 ماه قبل از انتخابات بگوييم رئيس‌جمهوری ديگر هيچ کار نکند. در حوزه‌هاي تک نماينده‌اي وقتي افراد براي انتخابات ورود پيدا مي‌کنند اخلاق مردم فرق مي‌کند. در بعضي از حوزه‌ها يک نفر بايد شب به شب ديگ بگذارد و شام بدهد. اين به صورت غلط جا افتاده است. آيا بايد هزينه‌ها شفاف شود؟» کوهکن ادامه داد «ما طرفدار شفافيت هستيم، دوما وقتي  بايدها و نبايدهاي قانوني را مشخص نکرده‌ايم نمي‌توانيم بگوييم که فلان پول کثيف هست يا نيست. بنده مي‌گويم که يک ليستي منتشر کرده‌اند و اسامي تمام افراد مجلس در آن هست. شما باور مي‌کنيد که کسي مانند ابوترابي و حداد و توکلي دو ميليون تومان گرفته‌اند؟ اگر پولي آمد که اطلاق رشوه بود شکي در آن نيست که ايراد دارد. اما پول‌هايي که جمع مي‌شود از آن‌جايي که چهارچوب قانوني ندارد و داوطلب هم ابزار بررسي ندارد نمي‌توانيم کاري کنيم. به نظر من بايد فرهنگ‌سازي کرد.»
ناصري در ادامه مناظره گفت: «هزينه‌ها در هر جناحي بايد شفاف بشود. چه هزينه‌هايي که از سوي خودروسازها با دستور رئيس‌جمهوری پرداخت مي‌شود چه يک رهگذر که دو ميليون تومان مي‌دهد. آقاي رحيمي کمک کرده است، روند بررسي پرونده‌اش جور ديگري بود. دو هفته بعد از محکوميت مي‌رود به مرخصي. آقاي رحيمي رفته است در دستگاه قضايي و حکم گرفته است. آقاي رحيمي هم گفته است که به 170 نماينده پول داده‌ام. آيا اين معياري براي شفافيت در انتخابات نيست؟ بايد سازوکار مشخص شود اما من هيچ پولي را بدون فهرست کردن نمي‌گيرم. اگر مجراي سالم بودن را ندانم نمي‌گيرم. من مي‌گويم ليست 170 نفر منتشر شود و مردم تصميم خود را براي آينده بدانند.»
در بخش آخر مناظره هم موضوع به مذاکرات هسته‌ای رسید. ناصری در راستای این بحث گفت «معتقدم که نبايد بازي جناح‌هاي سياسي بشود. من معتقدم که اين مسأله جناحي شدن، از سر بي‌اطلاعي و با چاشني ‌بازي‌هاي سياسي است.» کوهکن در پاسخ به ناصری ادامه داد «جريان اصلاح‌طلب جوري برخورد مي‌کند که به نوعي دولت هم اين چاشني را آماده مي‌کند که تحريم‌ها ما را بيچاره کرده است. اگر به توافق برسيم همه مشکلات حل مي‌شود. باز نمي‌کنند که به چه توافقي برسيم مشکلات حل مي‌شود. شما نيامديد که به پيامدهاي پسا توافق وارد بشويد. هيچ‌گاه نگفتيد که اگر مذاکرات به نتيجه برسد و ما پسا توافق را مديريت نکنيم به ضرر کشور خواهد بود.»
کوهکن در ادامه درباره اين‌که چرا از جليلي کسي اين‌گونه بازخواست نکرد گفت: «الان فضاي مذاکرات عوض شده است. قبلا بحث نرمش قهرمانانه نبود اما الان هست. قبلا اجازه مذاکره رودررو نبود و الان هست. حرکت هسته‌اي از کجا شروع شده و به کجا رسيده است. همه اقداماتي که شده است قابل دفاع است. اما آن وقتي که آقاي خاتمي هم هلوکاست را نگفت دشمني داشتند. آنها که در پي الفاظ ما نيستند.» ناصري هم در پايان گفت: «اگر نظام مي‌دانست که به‌زعم آقاي احمدي‌نژاد اين کاغذپاره‌ها چه تأثيري داشت حتما جلوی آن را مي‌گرفتند.»


تعداد بازدید :  127