مهدی حسینی مدير روابطعمومی هلالاحمر استان مركزی
بار دیگر نام گذاریسال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم زبانی» هوشمندانه صورت گرفت و اهمیت تعامل بین دولت و مردم به وضوح نشان داده شد. در موقعیت کنونی کشور ما به یک ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیاز دارد و ضرورت دارد قوای سه گانه و جریانات و گروههای سیاسی با تاسی از پیام معظم له به این رویه از طریق ایجاد همدلی سازنده با مردم، تحقق عملی بخشند.
سازمانهایی که به موفقیت خود بها میدهند، برای ساختار روابط عمومی خود نیز اهمیت ویژهای قائلند. مدیران موفق در جستوجوی برتری، خلاقیت و ابتکار عمل هستند و در همین راستا افراد موفق از جنس روابط عمومی را به کار میگیرند تا از کنش و واکنشهای جامعه پیرامون خود آگاهی یابند، انتقادها را گرد آورده و به اصلاح رفتار و افزودن بر کیفیت تولید خود بپردازند و مطلوبیتهای محصول خود را به مردم و مخاطبان برسانند و آنان را به این باور برسانند که افکار، عقاید، سلیقه و احساساتشان قابل احترام است و سازمانی که در تکاپوی خدمت بهتر، تولید مطلوب، رفاه عالی و سعادت ماندگار جامعه است زمینه ساز ایجاد همدلی میشود.
روابط عمومیها بهعنوان سخنگوی سازمانها و ایجادکننده تعامل با بخش بیرون میتوانند با بکارگیری اصول فعالیتی خود، بهرهگیری از فناوریهای روز ارتباطی و ارتباط موثر با رسانههای دیداری، شنیداری، نوشتاری و مجازی به صورتی هنرمندانه، خلاقانه و حرفهای، زمینهساز تحقق شعارسال بوده و همدلی و همزبانی میان دولت و ملت را فراهم آورند. اگر روابط عمومیها درک درستی از شعارسال بهعنوان نقشه راه و استراتژی داشته باشند، امسال راسال همکاری گسترده میان دولت و ملت دانسته، ارتباط خود را با مردم بیشتر از قبل کرده و برای شفاف سازی امورات خود و بیان عملکردها به مردم که ولی نعمت واقعی مسئولان هستند، همت والایی به کار خواهند بست. درواقع بخش عمده تحقق شعار سال، تلاشهای خالصانه و تاثیرگذار روابط عمومیها را میطلبد. اگر مدیران دولتی اهمیت والایی به شعارسال قایل هستند باید به این باور رسیده باشند که روابط عمومیها به دلیل توانایی ویژه در اطلاع رسانی، برقراری ارتباط با جامعه، افکار سنجی و جهت دهی به افکار عمومی، میتوانند نقش موثری در تبیین و ترویج و برجستهسازی شعارسال ایفا کنند؛ بنابراین لازم است امکانات و اعتبار لازم را برای فراهمآوری این مولفهها در اختیار روابط عمومی خود قرار دهند.
نباید فراموش کرد که همدلی و همزبانی بین دو جریان یا دو فرد باید دوسویه باشد و همانگونه که مردم به دولت اعتماد میکند، دولت نیز حداقل کسب اطلاع مردم از فعالیتها و بها دادن به رفاه و معیشت مردم را اولی بداند. «مردم با دولت» و «دولت با مردم» همدل و همزبان نخواهند شد مگر اینکه برنامهریزی و سیاستگذاری مناسبی در یک فضای تعاملی و همکاری متقابل اتخاذ شود و در این راستا روابط عمومیها نقش پر رنگی را ایفا خواهند نمود تا امید و نشاط در جامعه افزایش یابد.
روابط عمومی امانت دار، امیدآفرین، پاسخگو،
روح افزا و همیشه فعال گام مهم را برای تحقق شعار و کاستن از دغدغههای رهبر فرزانه برخواهد داشت تا صمیمیت و همدلی بیشتری بین مردم و مسئولان ایجاد کند و همکاری، همراهی و مشارکتهای عمومی را گسترش دهد که جز این انتظاری نیست.