شماره ۵۶۸ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
خارج از مرز

یکسال حبس برای 11 پلیس کابل در پرونده قتل فرخنده
دادگاهی در افغانستان 11 نیروی پلیس این کشور را در قتل فرخنده- دختر افغان- محکوم شناخته و آنان را به حبس محکوم کرد.
به گزارش گاردین، 11 نیروی پلیس افغانستان که درجریان قتل فجیع فرخنده در مارس امسال متهم به اهمال‌کاری شده بودند، به یک‌سال حبس محکوم شده‌اند. فرخنده دختر 27 ساله پس از بیرون آمدن از زیارتگاهی در کابل توسط عده‌ای از افراطیون   شکنجه و سپس کشته شد.
این  11نیروی پلیس به دلیل قصور در انجام وظایف خود و نیز عدم دخالت در نجات فرخنده به یک‌سال حبس محکوم شده‌اند اما  8 نیروی دیگر پلیس به دلیل فقدان مدارک از اتهامات تبرئه شده‌اند. افسران محکوم شده پلیس جزو 49 نفری هستند که به‌نوعی در قتل این دختر افغان دست داشته‌اند.
درحقیقت قتل فرخنده یک بار دیگر وضع ناهنجار قوانین و مقررات افغانستان در حمایت از حقوق زنان را نمایان کرد و این کشور را تکان داد. با این حال دادگاه کابل 4 نفر از متهمان را به جرم قتل فرخنده به مرگ محکوم کرد و  8 تن دیگر را تا 16‌سال به زندان انداخت.
به‌دلیل حساسیتی که قتل فرخنده در افغانستان ایجاد کرده بود مراسم محاکمه متهمان به‌طور مستقیم از تلویزیون ملی این کشور پخش می‌شد اما تأخیر در محاکمه نیروهای پلیس اعتراضاتی را در این کشور برانگیخته بود.

رانش‌زمین جان 61 کلمبیایی را گرفت
رانش‌زمین در منطقه‌ای در شمال‌غرب کلمبیا 61 کشته برجا گذاشت. مقامات داخلی کلمبیا با بیان این‌که این حادثه در نیمه‌های شب اتفاق افتاده، اعلام کردند:  بیشتر ساکنان هنگام وقوع این حادثه طبیعی در خواب بوده‌اند و منطقه وسیعی زیر گل و لای فرو رفته است.
نیروهای امداد و نجات کلمبیایی نیز با اعلام خبر مجروح شدن 37 نفر در این حادثه گفتند:  گل و لای هر آنچه را در مسیرش بوده از بین برده و به درختان و خانه‌های مسکونی آسیب رسانده است.
همچنین در برخی از مناطق حادثه‌دیده، آب و برق و گاز قطع شده و به دلیل تخریب جاده‌ها و پل‌های ارتباطی، دسترسی به آنها امکانپذیر نیست.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در‌سال 2010-2011 بارش شدید باران موجب وقوع سیل و رانش زمین شد که در نتیجه آن 1374 تن جان خود را از دست دادند و بیش از 100‌هزار خانه تخریب شدند.

 


تعداد بازدید :  250