شماره ۵۶۸ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
عروسک‌های قدیمی به جعبه جادو برمی‌گردند
رقابت «خاله قورباغه» و «شهر موش‌ها» برای بازگشت به تلویزیون

شهروند| شخصیت‌های عروسکی در سینما و تلویزیون ایران جایگاه ویژه‌ای دارند؛ خصوصا شخصیت‌های عروسکی که در اواخر دهه شصت و هفتاد ساخته و شناخته شدند. شخصیت محبوب «کلاه‌قرمزی» که محصول‌ سال 71 است، از‌ سال 88 دوباره روی آنتن تلویزیون بازگشته و هرساله جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های نوروزی تلویزیون می‌شود. به غیر از این برنامه‌های تلویزیونی، ایرج طهماسب،  کارگردان، تاکنون3 فیلم سینمایی دیگر به غیر از فیلم ‌سینمایی «کلاه قرمزی و آقای مجری» (محصول‌ سال 82) ساخته است که همه آنها فروش‌های قابل توجهی داشتند.
سال پیش بود که قسمت دوم فیلم «شهر موش‌ها» به کارگردانی مرضیه برومند اکران شد و توانست پرفروش‌ترین فیلم ‌سال 93 شود. عروسک‌های این فیلم ‌سینمایی هم پیش‌تر در فیلم قدیمی «شهر‌موش‌ها» (محصول‌ سال 64) و مجموعه تلویزیونی مدرسه‌ موش‌ها شناخته شده بودند. حالا به نظر می‌رسد همین‌طور که خیلی از کارگردانان قدیمی سینمای ایران به دنبال ساخت قسمت دوم فیلم‌های قدیمی‌شان رفته‌اند؛ همچون داریوش مهرجویی که قصد دارد «سنتوری2» را بسازد یا تهمینه میلانی که «آتش‌بس2» را ساخت، عروسک‌های قدیمی هم دوباره قرار است به سینما و تلویزیون بازگردند.  فرشته طائرپور، تهیه‌کننده سینما که چندی پیش عروسک «خاله قورباغه» را به جریان خیریه سین هشتم تقدیم کرده بود، به تازگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که فیلمنامه جدیدی با محوریت شخصیت خاله قورباغه فیلم سینمایی «گلنار» نوشته شده، گفته است: «نگارش طرح فیلمنامه «خاله قورباغه» به ‌سال ٨٩، نگارش فیلمنامه آن به‌ سال ٩١ و اقدام برای ساخت نسخه سینمایی آن به پاییز‌ سال گذشته و دوره مدیریت آقای جعفری‌جلوه در بنیاد فارابی برمی‌گردد.» او در ادامه اشاره کرد که؛ «با توجه به شرایط متغیر مدیریت در فارابی، ترجیح دادم مراحل اخذ پروانه ساخت و آغاز پیش تولید را به بهار ٩٤ موکول کنم.» این فیلمنامه به گفته طائرپور براساس طرح داستانی از خودش نوشته شده و قرار است در فضایی استودیویی ساخته شود. مسعود کرامتی کارگردانی فیلم «خاله قورباغه» را برعهده دارد و مرضیه محبوب عروسک‌های فیلم را خواهد ساخت. البته این تنها آغازی برای این عروسک قدیمی است، چراکه طائرپور می‌گوید: «نسخه سریالی «خاله قورباغه» با نام «٩٨تا بچه» از 3‌سال پیش با تصویب در «سیمافیلم» منتظر ورود به مرحله ساخت است. ترجیح من نیز از ابتدا ساخت نسخه سریالی، قبل از فیلم سینمایی بود که متاسفانه به دلیل شرایط مالی سیمافیلم این اتفاق تاکنون نیفتاده است.» این تهیه‌کننده امیدوار است «خاله قورباغه» بتواند در احیای جریان سینمای کودک ایران که این روزها خوشبختانه به‌طور جدی در دستور کار مدیریت سینمایی کشور قرار دارد، موثر باشد.
اما مرضیه برومند، کارگردان و عروسک‌گردان که چندی پیش میهمان برنامه تلویزیونی «خندوانه» بود، درباره ساخت قسمت دوم مجموعه «خونه مادربزرگه» صحبت کرد. او به تازگی درباره پروژه کاری جدیدش به ایسنا گفته است: «چند پروژه پیش‌رو دارم که همه را هم دوست دارم و امیدوارم به‌زودی یکی از آنها را آغاز کنم؛ البته فکر می‌کنم کار بعدی‌ام قطعا در تلویزیون خواهد بود.» برومند هنوز به موش‌های «شهر موش‌ها» علاقه‌مند است و می‌گوید: ‌«یکی از این کارها یک مجموعه تلویزیونی کامل عروسکی است که طرح آن به سال‌ها قبل و پیش از ساخت «شهر موش‌ها 2» برمی‌گردد. طرح این مجموعه آماده و چند قسمت آن هم نوشته شده است. صحبت ساخت این مجموعه با همکاری سیما فیلم انجام شده اما هنوز قطعی نشده است.» او همچنین درباره تمایلی که برای ساخت ادامه آثار قبلی‌اش وجود دارد، توضیح داد: «پیشنهاد ساخت ادامه مجموعه‌های «قصه‌های تابه‌تا» زی‌زی گولو و «خونه مادر بزرگه» وجود دارد. این دو مجموعه طرفداران بسیاری دارند و بسیاری از تماشاگران با آنها خاطره دارند و خود من هم آنها را خیلی دوست دارم و فکر می‌کنم همچنان جای کار دارند. با این حال فکر می‌کنم خوب است فعلا یک کار جدید با پرسوناژ‌های تازه بسازم و خیلی به گذشته برنگردم، بلکه رو به آینده باشم.»
البته هنوز عروسک‌های محبوب دیگری همچون «چاق و لاغر»، «مجید دلبندم»، «الو الو من جوجو‌ام» و.. هم هستند که می‌توانند به سینما و تلویزیون بازگردند.


تعداد بازدید :  256