شماره ۵۶۸ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
نقشه راه کمیته امداد

سعید  اصغرزاده

بسیاری می‌پرسند در یک کار خیرخواهانه، داوطلبانه، ترویجی یا امدادی، الگوی مناسب چیست؟ و من می‌گویم مشخص‌بودن اهداف، قابل اجرایی شدن آن و شفافیت در منابع و اجرا! دنبال الگو هم اگر می‌گردید، تغییرات کمیته‌امداد را پیگیری کنید! البته هر تغییری نیازمند زمینه‌سازی است و این زمینه‌سازی با بیان اهداف و مشخص‌کردن روش‌ها و شفاف‌کردن منابع و تلاش در جهت اعتمادسازی شروع می‌شود.
به‌ نظر من تغییرات در کمیته امداد، یک سرفصل نوین در فعالیت‌های داوطلبانه و انسان‌دوستانه است. این‌که آنچه مردم می‌دهند، صرف چه می‌شود؟ یک بحث است و این‌که آنچه مردم می‌دهند باید به بهترین نحو به دست نیازمندان برسد بحث دیگری است و البته شفافیت در منابع یک اصل برای فعالیت‌هایی از این دست است.
لابد می‌پرسید چه شده که به چنین استقبالی رفته‌ام؟ سخنانی شنیده‌ام که اگر اجرایی شود، به درستی یک گام ارزنده و رو به جلوست! مهندس فتاح گفته است کمیته امداد مسئول امور محرومان است نه کارهای عمرانی! صحبت‌هایش خواندنی است و از سر سوز:  
... این نهاد متولی کارهای عمرانی نیست بلکه مسئول امور محرومان در هر مکانی است. ما حتی در مناطق محروم نیز متولی کارهای عمرانی نیستیم بلکه موظفیم وضع و نیازمندی‌های محرومان را رفع کنیم بنابراین از این پس 60‌درصد زکات کشور صرف امور فقرا و بقیه صرف امور مساجد و بهداشت و مانند اینها خواهد شد... انصافا در کمیته امداد امام‌خمینی(ره) کارهای بسیاری صورت گرفته است اما واقعیت این است که نیازمندی‌های محرومان ما بسیار زیاد است و باید همه تلاش کنیم در دوره جدید فعالیت‌های کمیته امداد، کارهای مانده زیاد را سامان دهیم. پس از انتصابم در کمیته امداد به چهار منطقه بشاگرد، خوزستان، قم و جنوب تهران رفتم که متاسفانه شاهد محرومیت‌های بسیار زیادی در برخی خانواده‌هایی که حتی تحت‌پوشش کمیته‌امداد هستند، بودم. در قم پس از سرکشی به چند خانواده تحت پوشش در این شهر به خانه‌ای رسیدیم که والله قسم داخل یخچال آن چیزی وجود نداشت و ما از خجالت خاک و آب شدیم. البته پشیمان و خجالت‌زده‌ام از این‌که در یخچال آن خانوار را بازکردم اما این مسأله  در این‌که ما باید بیشتر به فکر محرومان و فقرا باشیم موثر بود و آن خانواده نیز چیزی برای خوردن نداشتند این درحالی است که این خانواده تحت‌ پوشش کمیته امداد بود و این نهاد خدمات زیادی ارایه کرده اما نیازمندی‌های فقرای ما بسیار زیاد است. اینگونه نیست که ما در تهران بنشینیم و تنها دستور دهیم تا براساس سلسله‌مراتب، کار و امورات یک فرد رفع شود بلکه باید خود مسئول به فرد رجوع کند و مشکلاتش را جویا شود و این راه و سیره حضرت علی(ع) است. هدف اصلی ما در کمیته امداد، افزایش اعتماد عمومی مردم است و باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که مردم به صندوق‌های صدقات اعتماد بیشتری پیدا کنند چراکه آنان حساس هستند و می‌گویند کمیته، آن را خرج جاهایی همچون عاملین می‌کند بنابراین به سمت موسسات دیگر می‌روند و تصور می‌کنند که واسطه‌ها را کنار زده‌اند و مستقیم به نیازمند می‌رسانند...
فتاح تأکید کرده، این‌که زکات با آموزش و کارهای فراوان از چند‌میلیارد تومان در ‌سال به 450‌میلیارد تومان رسیده جای شکر دارد اما باید در نحوه مصرف آن نیز دقت کنیم.
او در جای دیگری گفته این صف‌هایی که برای مسکن، ازدواج و ... در ارایه خدمات درست کرده‌ایم باید از بین برود و گره‌گشایی از مددجو فوری و اورژانسی انجام شود. اعتقاد ما این است امام(ره) که بانی این نهاد مقدس است، آرزو داشته که یک بسیجی باشد. آرمان بسیجی این است که فدایی مردم باشد، فرهنگ بسیجی دوری از اسراف و راه بسیجی ساده زندگی‌کردن و جهادی کارکردن است .در فرهنگ بسیجی اسراف جایی ندارد و هر جا اسراف دیدید بدانید از فرهنگ بسیجی دور شده‌ایم. ما پیرو امامی هستیم که الگوی ساده‌زیستی بوده و ما در نهادی خدمت می‌کنیم که مزین به نام آن امام بزرگوار است، حال باید دید اعمال‌ و کارهای ما چقدر با زندگی و مرام ایشان هماهنگی و برابری دارد. افزایش اعتماد عمومی مردم اصلی‌ترین ماموریت و کار ما در کمیته امداد است و همه توان ما باید صرف اعتماد عمومی شود. مشکلات کمیته امداد مربوط به مسائل داخلی است و هیچ‌کس با امداد مشکل ندارد. باید اعتماد مردم را به کمیته امداد بیشتر کنیم و در این راستا نیاز به شفاف‌سازی در هزینه‌ها است.
من به مهندس فتاح و این درک درست که مشکلات کمیته امداد درون سازمانی است و او باید ساختارهای مناسب را برای امدادگری در آن کمیته دوباره بازآفرینی کند، تبریک می‌گویم و امیدوارم با استفاده مناسب از فرهنگ داوطلبی آن 450‌میلیارد تومانی که در مطلب خبرگزاری صداوسیما آمده بود و در سایت کمیته امداد 400‌میلیارد اعلام شده بود، در ‌سال به تمام نیازمندان برسد.
ما وظیفه داریم در این راه به مدد هر کسی برویم که می‌خواهد به مدد دیگران برود. ما از نقشه راه برای رفع محرومیت استقبال می‌کنیم. مخصوصا اینکه، این نقشه درون جیب یک راه‌بلد باشد...


تعداد بازدید :  254