شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
بررسی «شهروند» از شرایط تیم‌ملی والیبال در آستانه دو رقابت مهم
قهرمانی در جهان، رویا یا واقعیت؟
مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با «شهروند»: با نگاه به تاریخ خودمان را فریب ندهیم

گروه ورزش| مسابقات والیبال قهرمانی جهان درحالی از 8 شهریورماه در لهستان استارت می‌خورد که ایران در تاریخ این رقابت‌ها فقط توانسته در دوره قبلی یک پیروزی به دست آورد، آن هم مقابل دیگر تیم آسیایی یعنی ژاپن اما به نظر می‌رسد تمام طلسم‌ها در این دوره برای ایران شکسته خواهد شد زیرا والیبال کشورمان در بهترین دوران تاریخ خود قرار دارد.  شاید صحبت از قهرمانی در جهان برای تیمی با سابقه ایران فقط در حد یک رویا باشد اما عملکرد شاگردان کواچ در لیگ جهانی امسال معادلات را برای تمام بزرگان جهان برهم زده است.
یک پیروزی، سهم ایران از 17 دوره
شاید برخی اوقات از یادمان برود که تا 7، 8‌سال قبل شکست بزرگان والیبال آسیا مثل کره، چین و ژاپن برای ایران یک موفقیت بزرگ و تاریخی محسوب می‌شد اما حالا در آستانه مسابقات قهرمانی جهان 2014 حتی می‌توانیم صحبت از قهرمانی ایران در این رقابت‌ها کنیم. تیم‌ملی والیبال ایران در 17 دوره قبلی فقط یک پیروزی به دست آورده است.  درواقع قبل از‌سال 2010 که ایران موفق به شکست ژاپن شد و با باخت برابر ایتالیا و مصر از صعود به دور دوم بازماند، بلندقامتان ایران تا به حال طعم پیروزی در این مسابقات را نچشیده بودند.  این بار نیز شاگردان کواچ در گروه سختی قرار گرفتند و باید رودرروی ایتالیا، آمریکا، فرانسه، بلژیک و پورتوریکو قرار بگیرند تا بلکه یکی از 4 تیم صعود‌کننده از این گروه باشند.
لیگ جهانی و روزنه‌های امید
شاید نتوانیم سطح لیگ جهانی را با مسابقات قهرمانی جهان که هر 4‌سال یک بار برگزار می‌شود، مقایسه کنیم اما در هر صورت والیبالیست‌های ایران پس از این‌که‌سال گذشته همه جهان را شگفت‌زده کرده بودند، امسال در رده چهارم لیگ جهانی قرار گرفتند تا حتی این روزها در زمره مدعیان قهرمانی در لهستان باشند.  فراموش نکنیم که صعود از گروهی که تیم‌های پرافتخاری مثل ایتالیا، آمریکا و فرانسه در آن حضور دارند هم برای تیم کشورمان افتخار محسوب می‌شود اما انتظارات آن‌قدر از والیبال بالا رفته که دیگر کسی به سابقه تیم‌های رقیب توجهی ندارد.
کار سخت کواچ برای معرفی نفرات
تیم ملی والیبال کشورمان با دعوت آمریکا که تقریبا یک ماه قبل عنوان قهرمانی لیگ جهانی را به دست آورد، به این کشور سفر کرده است و در 4 دیدار تدارکاتی مقابل این تیم صف‌آرایی کرد.  3 شکست و یک برد سهم شاگردان کواچ از این اردوی تدارکاتی بود که به نظر می‌رسد در مسابقات قهرمانی جهان شدیدا به کارشان بیاید.  تیم‌ملی درحالی با 15 بازیکن راهی آمریکا شده که کواچ برای انتخاب 14 بازیکن اعزامی به لهستان کار سختی پیش‌رو دارد.  به جز 15 بازیکنی که در آمریکا هستند، علیرضا نادی و پوریا فیاضی نیز در تهران تمریناتشان را دنبال می‌کنند و شانس زیادی برای قرار گرفتن در ترکیب نهایی دارند.  شاید با اضافه‌شدن نادی و زرینی نسبت به لیگ جهانی، دست کواچ در لهستان بازتر باشد اما قطعا کار انتخاب برای او سخت‌تر می‌شود.
در انتظار نخستین طلای بازی‌های آسیایی
علاوه بر این‌که والیبالیست‌ها کار سختی در مسابقات قهرمانی جهان در پیش دارند، آنها باید بلافاصله پس از بازگشت از این رقابت‌ها راهی اینچئون شوند تا برای کسب نخستین طلای بازی‌های آسیایی بجنگند.  نزدیکی این مسابقات کار را برای کواچ و شاگردانش سخت می‌کند اما قطعا مسئولان و مردم، سطح والیبال ایران در آسیا را آن‌قدر بالا می‌دانند که فقط از این تیم مدال طلا می‌خواهند، عنوانی که ایران 3 بار تا مرز رسیدن به آن پیش رفته اما در فینال شکست خورده است، اگرچه به نظر می‌رسد این بار بیش از پیش به‌عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی نزدیک باشد.
کارخانه:  با تاریخ خودمان را فریب ندهیم
مصطفی کارخانه، کارشناس والیبال در رابطه با شرایط تیم‌ملی کشورمان در آستانه رقابت‌های قهرمانی جهان به «شهروند» می‌گوید: «درست است که در تاریخ مسابقات جهانی ایران اصلا سابقه خوبی ندارد اما شرایط والیبال ما کاملا متفاوت شده است و نباید به نگاه کردن به تاریخ، خودمان را فریب بدهیم. اردوی آمریکا نیز به دلیل این‌که در خاک این کشور با یک تیم قوی‌تر از خودمان بازی کردیم، بسیار مفید بود و می‌تواند کمک زیادی به بازیکنان کند. در لهستان باید شروع خوبی داشته باشیم و این مسأله نیز به میزان انگیزه بازیکنان در ابتدای مسابقات بستگی دارد.»
وی همچنین می‌افزاید: «به عقیده من از نظر توانایی و قابلیت بازیکنان در سطح تیم‌های بزرگ دنیا هستیم، پس اگر کمی هوشمندانه کار کنیم، حتی می‌توانیم روی سکو برویم. باید از تجارب رویارویی با تیم‌های بزرگ در 2، 3‌سال گذشته استفاده کنیم و بازیکنان خودشان را باور داشته باشند. حمایت وزارت ورزش و فدراسیون نیز بسیار مهم است تا این تیم بتواند یک نتیجه تاریخی کسب کند.»
کارخانه در پایان با اشاره به حضور تیم‌ملی در فاصله 10 روز پس از این مسابقات در بازی‌های آسیایی خاطرنشان می‌کند: «با یک ریکاوری 2، 3 روزه می‌توانیم تیم را به حالت اولیه بازگردانیم.  تیم ما در لیگ جهانی تجربه بازی‌های فشرده را دارد و خدا را شکر میانگین سنی بازیکنان هم بالا نیست که از بابت خستگی بدنی نگران باشیم. در بازی‌های آسیایی نیز فقط مدال طلا می‌تواند والیبال ایران را راضی کند و حتی نقره نیز ارزشی برایمان نخواهد داشت.»


تعداد بازدید :  121