شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
زلزله 4/3ریشتری آمل، امدادگران هلال‌احمر را در آماده‌باش فرو برد
سایه وحشت بر سر ساکنان خط مرزی تهران و مازندران
7 پس لرزه در منطقه دماوند مردم را از خانه‌هایشان بیرون کشید

گروه حوادث| زلزله بامدادی در مرز استان مازندران و تهران ساکنان منطقه را از خانه‌هایشان فراری داد. امدادگران  هلال‌احمر از نخستین ساعات بامدادی  این زلزله  3/4 ریشتری خود را به منطقه زلزله‌زده رساندند و  دست به عملیات و امدادرسانی زدند.   این زلزله ساعت  ۴ و ۲۵ دقیقه و ۵۷ ثانیه سحرگاه دیروز  به وقت محلی رخ داده و شدت آن 3/4 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ثبت شده است.  این زمین‌لرزه در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی 95/35 درجه و طول شرقی 30/52 درجه ثبت شده است. در اعماق درونی زمین منطقه لاریجان آمل را  در خط مرزی استان تهران و مازندران لرزاند.   
این زمین‌لرزه در عمق هشت‌کیلومتری زمین رخ داده و وقوع آن  را شبکه لرزه‌نگاری شرق تهران وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تأیید کرده است.  مرکز  این زمین‌لرزه که کوهای امیری حوالی بخش لاریجان آمل بود، روستاهای قرقلم، پردمهر، هفت تن، وانا، شمس‌آباد، ترا و نهر را لرزاند. از همان دقایق نخست تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر وارد عمل شدند و در آماده‌باش کامل قرار گرفتند. البته این زلزله‌ها هیچ خساراتی به روستاها وارد نکرد ولی وجود این زمین‌لرزه باعث لرزه در استان و وحشت مردم شد.  شدت زلزله موجب  تَرَک در دیوار برخی بافت‌های فرسوده و قدیمی شد. به دنبال وقوع این زمین‌لرزه، ستاد مدیریت بحران تشکیل شده است و هم‌اکنون در آماده‌باش کامل قرار دارد.  محمد ایلانی رئیس اداره عملیات امداد و نجات هلال‌احمر استان مازندران به «شهروند» گفت: بلافاصله پس از ثبت وقوع این زمین‌لرزه سه تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند. امدادگران کهروج، گردنک و آمل به منطقه رفتند. این منطقه کوهستانی بوده و تعداد کمی از افراد در این منطقه زندگی می‌کردند اما وقوع زمین‌لرزه موجب رعب و وحشت اهالی این منطقه شده و سبب شد که آنها ادامه شب را در بیرون از خانه سپری کنند.  تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر استان از منطقه بازدید کردند.   بررسی‌ها نشان داد خسارت قابل توجهی در منطقه رخ نداده و کسی صدمه ندیده است. اگر  ارزیابی منطقه نشان می‌داد که زلزله خسارت زیادی برجای گذاشته است به تناسب وسعت  تخریب منطقه، نیروهای امدادگر را فراخوان می‌کردیم.  نیروهای شهرستانی در اولویت فراخوان بودند و سپس امدادگران استانی.    در آخر می‌خواستیم که به محل زلزله بیایند به صورت ملی می‌خواستیم که نیروهای امدادرسان وارد عمل شوند.   خوشبختانه این زلزله هیچ خسارتی برجای نگذاشته و تنها نیروهای امدادگر آمل در آماده‌باش هستند تا اگر زمین‌لرزه دیگری رخ بدهد سریع وارد منطقه شوند و امدادرسانی کنند.   محمدی رئیس شعبه هلال‌احمر آمل نیز به «شهروند» گفت:  وقتی در جریان این زمین‌لرزه قرار گرفتیم  تیم‌های امدادی وارد منطقه شدند. 3 تیم هلال‌احمر با بخشدار آمل راهی مناطق زلزله شدند تا میزان خسارت احتمالی را رصد کنند. با توجه به گستردگی منطقه مرکز این زلزله ارزیابی شد و تحقیقات نشان داد که هیچ خسارتی وجود ندارد.   وی در ادامه افزود: ساکنان بخش لاریجان و 7 روستای اطراف از ترس زلزله به بیرون از خانه‌هایشان آمدند. زنان و مردان و کودکان از ترس وقوع زمین‌لرزه‌ای دیگر ساعات پایانی بامداد یکشنبه را با دلهره و اضطراب به صبح رساندند، اما خوشبختانه این زمین‌لرزه تلفات جانی و خسارات مالی در بر نداشت و فقط دیوارهای برخی از خانه‌های خشت و گلی شکاف برداشت. از آنجایی که گسل در  این  منطقه  وجود دارد و ساکنان منطقه شاهد زلزله‌هایی در این بخش بوده‌اند از ترس زلزله‌های بیشتر از خانه‌هایشان بیرون آمدند تا حادثه‌ای تلخ رقم نخورد.  
7 زمین لرزه در منطقه
در حالی که بامداد یکشنبه  زمین لرزه 3/4 در منطقه وحشت را به دل ساکنان انداخت، پس لرزه‌های  پی در پی باعث شد تا امدادگران به حالت آماده باش قرار گیرند. هنوز دقایقی از نخستین زمین لرزه نگذشته بود که ساعت 40/4 بامداد زلزله     7/1 ریشتری بوجود آمد و به دنبال آن زلزله‌های 5/2  و 4/1  و 3/1 و 6/1 و 7/1 و 8/1 مردم را هراسان کرد.   
زمین لرزه 5/4 ریشتری جنوب ایلام
مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام گفت: زمین لرزه جنوب ایلام خسارت مالی و جانی نداشته است.  محمد سلیمانی در ایلام اظهار داشت: ساعت 45:  15 روز گذشته  زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5/4 ریشتر جنوب استان ایلام را لرزاند.  وی ادامه داد: گروه‌های ارزیاب و امدادی این جمعیت ضمن آماده‌باش به محل حادثه اعزام شدند.  این مسئول اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون گزارشی از خسارت‌های مالی و جانی این حادثه در جنوب استان ایلام دریافت نشده است. 


تعداد بازدید :  133