شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
شور کمک‌های مردم کردستان ایران به آوارگان اقلیم کردستان عراق
از هدیه یتیم و عروس و داماد تا قلم خبرنگاران

همزمان با وقوع جنگ و ناآرامی در کشور عراق و آوارگی کردهای عراق، جمعیت هلال‌احمر کردستان در اقدامی انسان‌دوستانه کمک‌های مردم را برای آوارگان و آسیب‌دیدگان جنگی جمع‌آوری کرد.
در پی اوضاع نابسامان و وضع تاسف‌برانگیز ساکنان شمال عراق، دکتر حسن خدابنده‌لو مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان، ضمن ابراز تاسف از وضع نابسامان در کشور عراق و آسیب‌دیدگی و آوارگی تعداد زیادی از کردهای اقلیم کردستان عراق، از صدور مجوز از سوی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و برپایی ایستگاه‌های متعدد در سطح استان به‌منظور کمک به آسیب‌دیدگان و آوارگان کرد عراقی خبرداد.
خدابنده‌لو مهم‌ترین اهداف عمده این اقدام خداپسندانه و انساندوستانه را تلاش در راستای نیل به اهداف بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر و تسکین آلام بشری دانست و در این راستا نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه را تعین‌کننده و سرنوشت‌ساز تلقی کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان، مردم استان را همانند دیگر هموطنان ایرانی مردمانی با فرهنگ، خیّر و انساندوست دانست و گفت: «در تمامی برهه‌ها و شرایط ویژه، مردم مسلمان ایران حضور خود را با کمک به همنوع اثبات کرده و از هیچ کمک و حمایتی دریغ نکرده‌اند.»
او جمعیت هلال‌احمر را پیشگام در امور نیک و خداپسندانه دانست و افزود: «بر همین اساس به منظور کمک به آوارگان کرد عراقی در سطح استان 50 پایگاه و ایستگاه جمع‌آوری کمک‌های نقدی و جنسی دایر شد.»
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان تصریح کرد: «شماره حساب 4978644448 نزد بانک ملت شعبه هجرت آماده دریافت کمک‌های نقدی همشهریان است.»
مدیرعامل هلال‌احمر استان کردستان در توصیف این برنامه بشردوستانه که از پنجشنبه بیست‌و‌سوم مرداد تا یکشنبه بیست‌و‌‌ششم مرداد برگزار شد، گفت: «استقبال اقشار و لایه‌های مختلف مردم خیرخواه، اعم از هنرمندان، نویسندگان، اصناف،  بازاریان و... بی‌سابقه بود.»
قدردانی استاندار از حرکت هلال‌احمر
استاندار کردستان هم که به همراه معاون سیاسی و امنیتی استانداری و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان از کمپ جمع‌آوری کمک‌های مردمی در میدان آزادی سنندج بازدید می‌کرد، اظهار امیدواری کرد که شر داعش از سر مردم بی‌گناه کوبانی، شنگال و غیره کنده شود و آسایش و امنیت ازدست‌رفته به این کشور برگردد.
عبدالمحمد زاهدی گفت: «آواره شدن مردم کشور عراق به معنی ظلم و خسارت بیشتر این گروه تروریستی به آنان است، لذا امید است که این اتفاق نیفتد اما اگر خدای نکرده چنین اتفاقی رخ دهد ما آمادگی لازم برای پذیرایی از این مردم بی‌گناه را داریم.»
استاندار کردستان در ادامه با قدردانی از جمعیت هلال‌احمر استان برای برپایی چادرهای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم مظلوم عراق گفت: «ما سعی می‌کنیم که این‌گونه حرکات بیشتر مردمی باشد و از چرخه رسمی و دولتی خارج شود زیرا حضور مردم در این‌گونه کارها معنی دیگری دارد و همدلی مردم با همنوعانشان را بیشتر می‌کند.»
او درباره کمک‌های پزشکی و معنوی استان کردستان به مردم مظلوم عراق گفت: «در این راستا با هلال‌احمر و سازمان‌های ذیربط در مرکز و استان هماهنگی کرده و هر جا که لازم باشد کمک خواهیم کرد.»
زاهدی با بیان این‌که در این شرایط مردم مظلوم و بی‌گناه عراق از لحاظ مواد غذایی در مضیقه هستند، افزود: «در این راستا تسهیلاتی در مرز فراهم کرده‌ایم که مواد غذایی و سوخت لازم سریع‌تر به دست این مردم برسد و این سیاست را نیز تا زمانی که نیاز باشد ادامه خواهیم داد.»
طلای عروس و داماد
تقدیم به آوارگان کُرد عراق
از وقتی که 100 پایگاه هلال‌احمر کردستان در شهرها و روستاهای استان دایر شد شاهد استقبال گرم مردم برای کمک به آوارگان کُرد عراقی بودیم و در یکی از این کمک‌ها، یک زوج عروس و داماد سنندجی در روز ازدواج خود با حضور در پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در میدان آزادی این شهر، طلاهای خود را به آوارگان عراقی اهدا کردند. کار این عروس و داماد کردستانی با تشویق بسیاری از حاضران مواجه شد و فضایی خاص به پایگاه جمع‌آوری کمک‌ها بخشید و باعث تشویق بیشتر مردم برای اهدای کمک‌های خود شد.
هدیه یتیم
در یکی از پایگاه‌های جمع‌آوری کمک در حاشیه شهر سنندج، خانواده یک یتیم یک دبه ماست و 2 کیلو موادغذایی محلی کردستان را به آوارگان عراقی اهدا کرد.
شور و شوق مردم کردستان برای کمک به همنوعان خود به‌حدی است که حتی برخی از خانواده‌هایی که از وضع مالی مناسبی برخوردار نیستند سعی می‌کنند با اهدای یک تکه لباس نیز سهمی در کمک‌ها داشته باشند.
همنوایی«روح بلند آبیدر»
از دیگر اقشار کردستانی که با این‌که خود دارای مشکلات فراوانی هستند اما همواره در تمامی عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی حضور پررنگی دارند، گروه هنری «روح بلند آبیدر» است که از اعضای انجمن ضایعه نخاعی و انجمن نابینایان استان کردستان تشکیل شده است. آنان در این روز به‌یادماندنی با حضور در کنار اعضای جمعیت هلال‌احمر و شرکت در برنامه انسان‌دوستانه جمع‌آوری کمک به آسیب‌دیدگان جنگ عراق بار دیگر بر رسالت خود مبنی بر ترویج صلح و دوستی بدون درنظر گرفتن هیچ قوم و نژاد و رنگی به وسیله هنر تأکید کردند.
حمایت هنرمندان، نویسندگان، ورزشکاران و فرهیختگان
تمامی فرهیختگان و هنرمندان، فعالان فرهنگی و ورزشی، کسبه و بازاریان، روحانیون و طلاب، جامعه پزشکی استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر، نویسندگان و شاعران کردستانی این بار نه به تنهایی بلکه با همراهی خانواده‌هایشان با حضور در پایگاه‌ها‌ی جمعیت هلال‌احمر از نزدیک آنچه فکر می‌کنند با کسانی مطرح می‌کنند که شاید و تنها شاید بتوانند نقش کوچکی در پایان بخشیدن به این نسل‌کشی ایفا کنند.
قشر فرهیخته کردستانی در تلاش هستند تا با استفاده از ظرفیت تاثیرگذاری و نفوذ کلامشان، پیام همراهی و همدلی مردم ایران را به گوش جهانیان برسانند و برای پایان جنایت‌ها تلاش کنند.
پیام اصلی این هنرمندان این بود: ترور، تخریب و تهاجم، فرجام شکل‌گیری و گسترش نژادپرستی است، فرهنگ به ما می‌آموزد که با یکدیگر در صلح و مسالمت زندگی و رشد کنیم.
هنرمندان و فرهیختگان کردستانی با دعوت خودجوش و خودخواسته همه مردم ایران و جهان، با یادآوری صحنه‌های فجیع کشتار کودکان و زنان و مردان بی‌گناه با محکوم کردن این جنایات، حمایت بی‌دریغ خود را از مردم مظلوم شنگال و کوبانی اعلام كردند.
این هنرمندان گفتند: «رسالت جمعیت هلال‌احمر همسو با رسالت فعالان مدنی که همان حفظ کرامت انسانی با برقراری صلح جهانی است، می‌باشد؛ لذا ما قشر هنرمند کردستانی با محکوم‌کردن این حرکات وحشیانه، حمایت و پشتیبانی خود را از اقدامات بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با حضور در کنار اعضای این جمعیت و برتن کردن ردای امدادی به اثبات خواهیم رساند.»
حضور پررنگ روحانیون، جامعه پزشکی، شورای شهر، اصناف و کسبه، هنرمندان، نویسندگان، فرهیختگان و پیشکسوتان ادبی و ورزشی در کنار پایگاه‌های مستقرشده در سطح استان، علاوه بر تشویق مردم به حضور در این حرکت انسانی، باعث تسریع در روند جمع‌آوری کمک‌های مردمی شده است.
همدردی غنچه‌های هلال با کودکان عراقی
با هدف گسترش حس همدردی و انساندوستی در روحیه کودکان و نهادینه کردن کمک به همنوعان، غنچه‌های هلال‌احمر استان کردستان نیز با اهدای کمک‌های نقدی خود به ایستگاه جمعیت هلال‌احمر، با کودکان آسیب‌دیده و جنگ‌زده عراقی همدردی کردند. یکی از کودکان به نمایندگی از دیگر اعضای غنچه‌های هلال‌احمر کردستان در قالب بیانیه‌ای بر حمایت از کودکان مظلوم عراقی تأکید کرد.
اهداي قلم  خبرنگاران کردستانی
به مردم  غزه
در حرکتی نمادین و ارزشمند خبرنگاران کردستانی قلم‌های خود را به مردم و کودکان مظلوم و جنگ‌زده عراق، سوریه و غزه اهدا کردند و استاندار کردستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تعداد زیادی از مسئولان حاضر در جلسه نیز، قلم‌های خود را در کنار قلم خبرنگاران گذاشتند.
خبرنگاران کردستانی علاوه بر اهدای کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی خود در این حرکت ارزشمند قلم‌های خود را نیز به مردم و کودکان مظلوم و جنگ‌زده عراق، سوریه و غزه اهدا کردند و استاندار کردستان با قدردانی این حرکت خبرنگاران اعلام کرد که قلم‌ها را با شرح حالی از اقدام انجام‌شده برای نمایندگی سازمان ملل در تهران ارسال
خواهیم کرد.
محمود محمودی خبرنگار کردستانی با یادآوری کشتار کودکان در عراق، سوریه و غزه، قلم خود را به صورت نمادین به آنان تقدیم کرد و از دیگر فعالان عرصه اطلاع‌رسانی استان نیز خواست در صورت تمایل، این کار را انجام دهند.
گزارش: لقمان  ازدست


تعداد بازدید :  131