شماره ۵۶۵ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
برنامه ششم توسعه با ۳ سناریوی هسته‌ای تدوین می‌شود
حبس 8/8‌میلیارد دلار دارایی ایران در بانک‌های هند

شهروند| بخشی از پول ایران در کشورهای مختلف بلوکه شده است و در سال‌های اخیر عدد و رقم دقیقی از این دارایی ایران به‌صورت مستمر منتشر نشده است. اما به تازگی محمدباقر نوبخت با اعلام این رقم از تأمین اعتبارات کشور از محل فروش پول نفت و بخشی هم از مالیات یاد کرده تا بگوید که آزادی اعتبارات بلوکه‌شده ایران در گروی رفع تحریم‌های اقتصادی است.
سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با تمام توان خود می‌کوشد و از حقوق ملت ایران دفاع می‌کند تا کشور به پیشرفت و توسعه برسد. او افزود: هم‌اکنون 8‌میلیارد و 800‌میلیون دلار از اعتبارات ایران در کشور هند محبوس است.
سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: برنامه توسعه20ساله کشور برای افق 1404 از‌ سال84 تدوین و اجرایی شد اما در نیمه راه به اهداف عالی خود نرسید و در برخی بخش‌ها نیز متوقف شد.
او روز جمعه در همایش «تدبیر در توسعه چهارمحال و بختیاری» سناریوهای مهم دولت برای تدوین برنامه ششم را هم تشریح کرد و گفت: سناریوهایی با توجه به برنامه هسته‌ای و مذاکرات ایران با 6قدرت جهانی طرح‌ریزی شده است.
او افزود: دولت میزان اثرگذاری مذاکرات هسته‌ای را در برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار می‌دهد و دراین‌باره، 3سناریو را تدوین می‌کند؛ بر این اساس، روال عادی و استمرار وضع موجود، یکی از سناریوها برای برنامه‌ریزی است. وی اضافه کرد: یکی دیگر از شرایط، برنامه‌ریزی براساس به نتیجه نرسیدن مذاکرات است که دولت معطل این وضع نمی‌ماند و برنامه‌ریزی خود را انجام می‌دهد. به‌گفته رئیس سازمان مدیریت، در شرایط سوم، برنامه‌ریزی براساس به نتیجه رسیدن مذاکرات است که آزاد شدن منابع مسدود‌شده، رفع محدودیت‌های موجود در حمل‌ونقل و اعلام آمادگی حضور سرمایه‌گذاران پس از مذاکرات، منابع قابل توجهی ازجمله یکصد‌میلیارد دلار را طی چند‌ سال وارد اقتصاد کشور می‌کند که باید برای این وضع برنامه‌ریزی کرد. وی درباره وضع یارانه‌ها نیز گفت: قانونگذار، دولت را مکلف کرده است تا در اجرای قانون هدفمند کردن از بودجه‌ سال94 پیروی کند و تبصره20 این قانون، چگونگی حذف این یارانه‌ها را مشخص کرده است. نوبخت گفت: تبصره20 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت را مکلف کرده است توزیع 420هزار‌ میلیارد ریال یارانه بین خانواده‌ها را به 390هزار ‌میلیارد ریال محدود کند، بنابراین 30هزار‌ میلیارد ریال اعتبار یارانه‌ها باید براساس این تبصره کاهش یابد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: ‌سال گذشته ۲میلیون و ۴۰۰هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند و بیش از ۴۸۰۰میلیارد ریال در بهداشت و درمان هزینه شده است. نوبخت عنوان کرد: در مجموع پرداختی در برنامه‌ریزی‌های ‌سال گذشته 543هزار‌میلیارد ریال بوده است که درآمد حاصل افزون‌بر 380میلیارد ریال برآورد شده است که این مبلغ جوابگوی نیاز نیست.


تعداد بازدید :  302