شماره ۳۵۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
مراسم رونمايي از «کارت هنر» با حضور وزير ارشاد برگزار شد
سينما و موسيقي ايران به جهان عرضه شود

شهروند| مراسم دهمین ‌سال تأسیس صندوق اعتباری هنر شامگاه شنبه 25 مرداد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد، محمدرضا شجریان، علی مرادخانی، علي معلم دامغاني و جمعی از هنرمندان برگزار شد.  وزیر ارشاد ضمن رونمایی از «کارت هنر» این کارت را به تعدادی از هنرمندان اهدا کرد. در اين مراسم از تعدادي از چهره‌هاي هنري تقدير كردند و كارت هنر به آنها اعطا شد.  ازجمله آنها جمشید مشایخی به‌عنوان نماینده سینماگران و همچنين پرویز کلانتری به‌عنوان نماینده هنرهای تجسمی بودند كه وزير ارشاد ضمن تقدير به آنها كارت هنر اعطا كرد.
در همين حال و در پايان مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که چرا کنسرت‌هایمان نباید در بهترین سالن‌های اروپا اجرا شود یا از سوی دیگر چرا فیلم‌های سینمای ایران نباید اکران جهانی داشته باشند، گفت: ما در این عرصه دو هدف را دنبال می‌کنیم؛ هم هنر خودمان را عرضه و هم توانایی‌هایمان را به دنیا ثابت می‌کنیم.
جنتي با سرمايه اجتماعي خواندن هنرمندان عنوان کرد: در همه دنیا به هنرمندان توجه می‌کنند و تلاششان بر این است که این سرمایه‌های اجتماعی را حفظ کنند. ما در کشورمان ایران در حوزه‌های مختلف شاهد سرمایه‌های اجتماعی فراوانی هستیم.  در حوزه اقتصاد با یک نوع سرمایه درگیر هستیم و در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه‌های دیگری داریم.  کشوری می‌تواند موفق باشد که میان سرمایه‌های اقتصادی و اجتماعی تبادل کند به نحوی که بتواند از هر دوی این سرمایه‌ها به نحو احسن استفاده کند. اگر نتوانستیم سرمایه اجتماعی را تقویت کنیم هیچ گاه به توسعه دست پیدا نمی‌کنیم و عکس آن هم همین است اگر سرمایه اجتماعی داشته باشیم و نتوانیم در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد از آن بهره ببریم به بیراهه رفته‌ایم.
او در ادامه به بحثي كه در مراسم درباره اين كه نبايد آثار ايراني را به خارج از كشور برد و عرضه كرد، گفت: در اين مراسم عنوان شد اما من بحثم این است که باید این اتفاق بیفتد. چرا نباید کنسرت‌هایمان در بهترین سالن‌های اروپا اجرا شود یا از سوی دیگر چرا فیلم‌های سینمای ایران نباید اکران جهانی داشته باشند.  ما در این عرصه دو هدف را دنبال می‌کنیم؛ هنر خودمان را عرضه می‌کنیم و توانایی‌های خود را به دنیا ثابت می‌کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من از همین جا این وعده را به شما بدهم که صندوق اعتباری هنر آماده همکاری با نهادهای مختلف است و در این مسیر تفاهمنامه‌های مختلفی با نهادها و ارگان‌ها امضا کرده است. کارت اعتباری هنر یکی دیگر از مزایای این صندوق است که این کارت می‌تواند دربرگیرنده 13 تا 14 نوع خدمات باشد و اطلاعات زیادی می‌تواند در این نوع کارت ثبت شود.
 همچنين در ادامه مراسم «بهرام کلهرنیا» از هنرمندان تجسمی کشور، «فرهاد توحيدي» فیلمنامه‌نویس و عضو هیأت‌مدیره خانه سینما و «صادق کرمیار» نويسنده روی سن آمدند و نقطه نظرات خود را درباره صندوق اعتباری هنر عنوان‌کردند.
توحيدي در سخنراني‌اش به بي‌تدبيري دولت قبلي اشاره كرد و گفت: لایحه تأمین امنیت شغلی و تأسیس صندوق بیمه بیکاری در زمان مدیریت قبلی محقق نشد و هیچ‌کدام از این طرح‌ها در زمان دولت نهم و دهم به مرحله اجرا نرسید. صندوق اعتباری هنر در طول هشت‌سال گذشته نقش حمایتی خود را ایفا کرد ولی نتوانست فعالیت اصلی خود را انجام دهد و به هدف‌هایی که در نظر دارد برسد. بدهی میلیاردی به سازمان تأمین اجتماعی نمونه‌ای از بی‌تدبیری دولت قبلی است که دولت جدید را با بحران مواجه کرده است.


تعداد بازدید :  95